Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Hejsan..
Vi har haft lite krångel med bilen, lämnat in den ett par gånger. Men problemet har kvarstått.
Den går o köra normalt men när vi kört ett tag så börjar motorn koka om jag inte stannar innan.

Det är så fort vi kört lite högre hastigheter som 100 - 120, börjar jag då sakta ner så börjar motorn bli varmarare och varmare, då måste jag börja köra i normal hastighet igen annars så måste jag stanna för motorn kan börja koka. Och då får vi stanna och vänta nån halvtimme för att motorn skall kallna och då kan vi köra ett tag till och hålla kolla på mätarn.

Förra året bytte vi thermostat
Vi har bytt vattenpump för den läckte.
Vi har rensat ut kylar behållaren" där jag fyller på kylar vatten.

När motorn blir varm så stiger vattnet i behållaren och blir det för varmt så rinner det över från där jag fyller på vattnet.

Har lagt märke till att det sitter två fläktar framför motorn, och att dom inte går igång alltid. Om det kan o ha nånting o göra med dom att inte motorn kyls ner.

Slangarna från kylar behållaren blir väldigt värma, försöker bara skriva allt jag kan komma på.

Är inte själv nån bilmekaniker, behöver alla råd jag kan få.
Har tre små barn och behöver verkligen bilen ett tag till.

Snälla hjälp mig

MVH Christoffer

När motorn k
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Det låter lite udda tycker jag att den blir varm när du kör snabbt, då borde det vara tillräckligt med fartvind för att kyla. Fläktarna ska starta vid 95 grader om du har fungerande AC, annars startar de inte förrän vid 110 grader. Se också till att du inte har extraljus som blockerar luftflödet.

Det man kan misstänka är topplockspackningen, be en verkstad testa för avgaser i kylsystemet. Märker du av något beteende att tempmätaren först stiger ganska högt när motorn värms upp från kall för att sedan falla tillbaka eller beter sig allt normalt så länge du inte kör snabbt?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Ja det låter som topp packtingar, Dom rostar sönder så det läcker när man belastar motorn. Har för mig att vi hade en tråd om det för ett tag sedan.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Det tar en stund för motorn att bli varm precis som vanligt.
Har inga extraljus framför. Så inget blockerar. Sen har våran av inte fungerat, det är läckage i nåt rör som inte är åtgärdat.
Vi har haft problem med fläktarna i bilen, tex det blir alltid imma på ruterna så fort det regnar eller är fuktigt i luften.
Blåser knappt nån luft vid framrutan.

Tack för tipsen. Skall kolla med verkstaden när vi kommer hem. Vi är 35 mil hemifrån. Det är det som det tråkiga..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Spjällen i fläktsystemet styrs av vacuum, och saknas det så kan inte systemet öppna för defroster. I bakre högra hörnet på övre insuget vid generatorn ska det gå en tunn slang ner till ett fördelningsblock vid batteriet, det är vanligt att den åker ur.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Tack Sverker . Detta skall jag kolla upp.

Sen är det lite så att när motorn har hunnit bli varm då stiger mätarn om jag står still. Och kör jag iväg så sjunker den till normalt. Så håller den på så varje gång det kommer ett stoppljus eller nån kö eller nåt. Får inte vars still för länge helt enkelt.

Tänkte jag kan ta upp ett till problem jag har, mina vindrute torkare. Dom fungerar jätte bra men när jag stängt av dom stannar dom mitt framför mig, dom har liksom hamnat i nåt upp läge.

Tack för alla tips

Med vänlig hälsning, christoffer


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Eftersom kylfläktarna inte startar förrän vid 110 grader om A/C inte är igång så är det normalt att temperaturen stiger när man inte kör tillräckligt snabbt för att få fartvind för att kyla. Jag har också det problemet och brukar dra igång värmen på fullt om tempmätaren går över 100 grader, mest för att den har någon liten läcka på någon slang någonstans så vill inte att trycket går upp för mycket..

Man kan gå runt det problemet med att sätta i en fläktkontroller som startar fläktarna innan PCM tycket att det behövs. Titta på följande artikelnummer på Hansenkatalogen:
DER16720
DER16759
DER18735

Jag har inte provat själv men funderat på det, eller så får jag tummen ur och fixar A/C'n..

Just ja, en sak till som du kan prova. Byt kylarlock, det ska nämligen hålla ett tryck på 16 psi innan det släpper upp kylarvätska till expansionskärlet. Eftersom det bara kostar 105 kr från Hansen (och Mekonomen kan ta hem Hansens sortiment) så är det ju en försumbar kostnad.

Ang vindrutetorkarna så är det antingen plattan ovanpå torkarmotorn eller själva torkarmotorn, jag skrev om det i min tråd när jag hade problem med det:
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Såg ditt inslag om vindrutetorkarna, mina står inte helt still dom går jätte bra. Bara det att dom i stopp läge står mitt i rutan. Lite irriterande.

Hittade inte den lilla slangen som kanske hade lossnat, det där problemet om imma på ruterna "spjällerna" hade varit kanon med bilder.

Sen tittade en mekaniker på bilen överhettnings problemet igår. Han kände tyvärr en viss lukt av avgaser i kylsystemet. Sen så var det en klammer som satt löst i en utav slangarna där det läckte kylarvatten.

Vi fick fast den, skall testa o köra idag och se hur den går.
Återkommer då

Tack ännu en gång för alla tips. Väldigt tacksam

Med vänlig hälsning, christoffer


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Jag tror det är torkarmotorn som har funktionen för viloläget, den ska gå baklänges en bit för att dra ner torkarna.

Det är viktigt att kylsystemet är tätt då det ska hålla ett visst tryck, 16 psi för att vara exakt. Det tillsammans med frysskyddet höjer kokpunkten, att motorn ligger över 100 grader är innom dess normala intervall och fläktarna startar som jag tidigare skrivit inte förrän vid 110 grader. Om inte systemet är tätt, eller kylarlocket inte håller trycket, så kokar den mycket tidigare än vad den ska. Vad har tempmätaren stått på när den tryckt upp vatten i expansionskärlet så att det rinner över där?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Ungefär 120 grader då börjar det rinna över.
Precis innan mätarn är på det röda.

Vad kan jag göra med vindrute torkarna?
Med vänlig hälsning, christoffer


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

mrsernevald skrev:Ungefär 120 grader då börjar det rinna över.
Precis innan mätarn är på det röda.
Ok, då är du uppe i temperatur för kokning så det är korrekt. Då ska för övrigt dina fläktar gå på full fart så om de inte gör det så är det något att kolla upp om t.ex. säkring och relä är hela. Det hjälper dig kanske att köra en stund, men det verkar onekligen som att du åker på att byta topplockspackningarna.
mrsernevald skrev:Vad kan jag göra med vindrute torkarna?
Börja med att observera, titta på hur torkarmotorn jobbar när någon stänger av torkarna. Den ska då gå baklänges och dra ner torkarna i viloläge. Om den inte gör det så kan man fundera på om det är torkarmotorn eller reglaget, men det är ungefär 10-15 minuters jobb att byta torkarmotorn och betydligt värre att byta reglaget..
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Nu är vi på väg hem, efter 1 timme så blev motorn varm. Då var kylar behållaren helt full, så öppnade det andra locket då var det nästan tomt där. Så den fyllde helt enkelt på från behållaren.

Varför gör den så?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
mrsernevald
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 17:36

Re: Chevrolet Trans Sport 01 motorn hettar över

Den gick jättebra, så helt plötsligt så steg den bara...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar