Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ford Windstar 2000

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
grey
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 sep 2014, 16:27

Ford Windstar 2000

Är helt ny här på forumet men tänkte ändå dela en liten erfarenhet av min lilla familjebil .

Efter en tillökning i familjen från 2 barn till 3 så började vi fundera på en större bil och helst en 7 sitsig.

Med en för tillfället en begränsad budget så satte jag mig på blocket och började leta efter bilar.
Upptäckte ganska snart att i princip alla 7 sitsiga bilar i det lägre prissegmentet var egentligen rena skräpet.
Kört jänk innan och trivs med den där amerikanska känslan när man glider fram med bilen.
Valet stod i ganska snabbt mellan chrysler och ford.
Och efter en del research hit och dit så åkte jag och kollade på en ford windstar 2000 med 3.0 liter v6 .

Motorlampan lös när jag var och kollade på den. Och den gick inte perfekt i motorn. Han hade ett papper på felkoden och jag googlade lite snabbt på den och kunde konstatera att det var MAF-Sensorn som felade.

Han hade kvitton på det mesta som gjorts med bilen och han hade kört de senaste 14000 milen med den.
Noterade att han skött oljebytena på automatlådan och kände att vafan jag slår till..

Körde hem bilen och satte mig genast på rockauto.com och beställde hem lite delar. Nya stift , tändspole, olja, filter, luftfilter, skivor och klossar fram, oljettrågspackning och lite annat smått och gott..

När delarna kom hem så plockade jag ner luftburken för och kolla maf sensorn och upptäckte då att bilen saknade luftfilter???! Såg även att sensorn som satt i måste varit nybytt .. men bytte den i alla fall och i med ett luftfilter ..
Vips så slocknade lampan och bilen började gå riktigt igen ..

Körde ett par månader allt frid och fröjd. Men sen plötsligt på motorvägen på väg till Göteborg efter ett stopp så började bilen gå ruskigt igen .. Fick en liten känsla av att det där som dessa bilar är kända för har inträffat. Topplockspackningen pajar.
Kör in till stan i alla fall och när vi kommer fram på parkeringen märker jag ovanligt mycket rök från bilen. Senare på kvällen när vi ska åka hem så startar jag bilen och får lite lätt panik. Bilen bolmar vit rök och det pissar vatten ur avgassystemet... fan....

Hade precis tankat fullt .. ca 70 liter soppa..
Vi stannar över natten i gbg för att sen dagen efter möta min svärfar .. vi beslutar oss för att prova köra hem bilen. Ca 15 mil. Gamla vägen hem inte motorvägen.

Han kör före och vi efter .. resan gick bra men bilen gick inte riktigt på alla cylindrar.
Väl hemma pratade jag med svärfar och han sa att han inte trodde det var själva packningen utan att det förmodligen blivit en liten spricka i toppen. Vilket sen gör att när det blir riktigt varm vidgar sig och då går vatten in i en av cylindrarna...

Suck tänker jag .. vad jobbigt...
men nu till anledningen varför jag ville dela min erfarenhet till andra. Veeet självklart att detta kanske inte är en permanent lösning MEN.

Jag hade ju liksom inget att förlora utan vi provade något som kallas för "vattenglas" natriumsilikat.

Bilen fick stå på tomgång och den gick ruskigt i motorn och det kom rök vit rök från den.

Öppnade försiktigt expansion kärlet och hällde i 1 dl vattenglas efter någon minut så .... brum... Bilen gick perfekt. Heelt perfekt. Hällde i 1 dl till för säkerhets skull sen på med locket.

Sen dess har vi kört bilen överallt läääänge utan några som helst problem och många många mil.
Vet som sagt att detta är kanske ingen permanent lösning men det har gett mig lite tid att kolla upp vad nya topplock kostar .. och förbereda mig när och om dessa rasar..
Det enda jag tänker på är att inte köra bilen för hårt utan lugnt och mjukt för att inte utmana ödet.

I övrigt så är denna bilen perfekt för våran familj med gott om plats och massor med komfort .. :)

Hoppas det kanske kan hjälpa någon annan som säkerligen fått samma problem