Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ryckig gång 1500 Hemi 05

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Det går att vara lite logisk med felsökandet: tror man att det är bensintillförseln som spökar så se om felet går att provocera fram.

Med min manuella låda och en tvär backe höll bilen ständigt på att dö. Lågt varv - full gas.

Hur får du behov av stort bensintryck till spridarna alltså. Nu vet jag inte om ditt bensintryck regleras av motorvarvet. På min bil var det ett konstant tryck med en returventil/-slang men det var en japansk bil.

(tapa)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Hur ofta har felet uppkommit med att den går dåligt i motorgången?

Ang. bränslefiltret, tänkte på om det samlat ihop smuts och blivit igensatt och när felet uppstod och bilen sedan startades om så blev det "fri väg" för bränslet igen (en stund) innan det på nytt kanske lägger sig och blockerar.

Hur mycket bränsle brukar du köra med i tanken? Fyll på så det är lagom mycket. Har bilen stått stilla en längre tid, har du precis ställt på den efter vintern kanske?

Inspektera de tändstift som är lättåtkomliga, hur de ser ut.

Inspektera och rengör spjällhuset ifrån sot och annan smuts.

Inspektera och rengör kontakterna till diverse sensorer på spjällhuset, insuget osv..

Det finns väldigt mycket det kan vara, synd att det inte kom någon mer felkod, försök igen och se om den visar något mera eller vänta till nästa gång och se om den ger något annat än bara P0300.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Kunde heller inte hitta något filter att köpa hos de vanliga reservdelsbutikerna, hittade då denna forumtråden som beskriver att det sitter "inbyggt" i tanken och det är sällan det som är problemet:

http://www.ramforum.com/f50/-line_fuel_filter-15431/" onclick="window.open(this.href);return false;

Trodde att det satt ett vanligt filter längs med rören/slangarna under bilen men det gjorde det inte.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Tack så mycket!
Köpte en bränsletillsats som killen på en "riktig" mack rekommenderade. Slog i och körde ett par mil, inte ett ryck men lampan lyser och felkoden finns kvar. Tjejen har den till jobbet ikväll, får höra sen hur den gick. Bilen används och tankas kontinuerligt, ca 1500mil/år. Ska byta tändstiften till helgen. Den har gått 15000mil och jag vet inte när stiften byttes, om dom ens är bytta... Lika bra att göra det!
Rengöring av spjällhuset, funkar det med Bräkleen tex??
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Finns extra rengöring för det. Från Liquit Molly finns att köper på Autoexperten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Drosselklappenreiniger nu kom jag på vad den heter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Prova radera felkoden genom att lossa batteriet en stund och se om det kommer tillbaks.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Jag tror inte det är stiften iom att P0300 är random cylinder misfire.

Jag skulle nog också börja i ändan med soppamatningen. Just P0300 släcker sig själv efter (nu kommer jag inte ihåg exakt här) 5 genomförda "trips" med snitthastighet över 40km/h som minst är 20km långa styck eller något ditåt. Om inte - hitta någon med en diablosport som nollar den.
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Hej igen.
Idag har jag bytt tändstift och efter det provkört ungefär fyra mil. Lampan fortsatte att lysa och nån gång ibland liksom tvekade/missade motorn vid lungt gaspådrag från stillastående precis vid "dragläge" ca 1000 varv men gick annars bra. Kollade koderna när jag kom hem. Nu är p0300 borta men istället finns p0132 och p0157! Vad betyder det?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Hej!

De nya koderna du fick pekar på att två lambdasonder ger dåliga värden, läs mer om dem här:

http://www.obd-codes.com/p0132" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.obd-codes.com/p0157" onclick="window.open(this.href);return false;

P0132 beskriver att sensor 1 från motorn (första sensorn före katalysatorn) på den sida där cylinder nummer 1 sitter ger för hög spänning, och P0157 beskriver att sensor 2 från motorn (efter katalysatorn) på den sida där cylinder nummer 2 sitter ger för låg spänning.

Troligen har du fyra st lambdasonder/syresensorer då du fick de felkoderna, två st på vardera sida om motorn.

Sensor 1 betyder ofta att det är sensorn före katalysatorn och sensor 2 betyder att det är efter katalysatorn.

Cylinderbank 1 beskriver den sida där cylinder 1 sitter (den cylinder som tänder först, bör stå skriver en siffra på tändhattarna) och cylinderbank 2 är den sida där cylinder 2 sitter.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Instinktivt känns det som att felet är i bensintillförseln. Felkoder som flyttar sig mellan olika delar kan bero på dåliga spridare eller något som stör systemet. Ursprungsfelkoden med den "allmänna misständningen" styrker denna känsla. Och med bättre tändstift flyttas felmarginalen.

Det är bara att fortsätta mäta upp saker. Mät spridarna!

Om inte bilen har vatten i bensinen...

(tapa)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Rensa felkoderna igen och kör en stund och se om det dyker upp något nytt, kanske var så att de andra felkoderna kom kort därefter om du inte kontrollerade nya felkoder med täta mellanrum.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Vi som ännu inte har felkod 157: följ länken ovan till förklaringarna och njut av det raffinerade system som bilens dator med signaleringar sysslar med. Mycket fascinerande och som alltid måste man läsa allt, försöka förstå, och läsa allt igen.

-tapa-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Ja, det kan tyvärr vara en mängd saker som ger den felkoden, man hoppas ofta på att det ska vara just sensorn =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 jan 2014, 23:05

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Uppdatering:
Med nya tändkablar och hattar på tändspolarna så går den perfekt igen och felkod 0300 missfire försvann!
Skriv svar