Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

Det slog mig: i min Dodge Durango var hela växellådssystemet uppåt tretton liter "olja". Om man ska byta allt alltså.

Men det är där man brukar börja. Hur långt har den gått?

(tapa)
Annons
Användarens profilbild
Cheva65
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:56
Ort: Varberg

Re: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

Efter att ha kört en sväng och stängt av och slappat lite starta jag igen och det funkar som det ska igen.
Happy Days are here again!
- 59 BelAir
- 08 Dodge Magnum R/T
- 08 Charger R/T Police Package
-11 Volvo V70
-92 caprice hgv
-Chevrolet Silverado 1500
Användarens profilbild
Cheva65
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:56
Ort: Varberg

Re: Sv: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

monsterbilen skrev:Det slog mig: i min Dodge Durango var hela växellådssystemet uppåt tretton liter "olja". Om man ska byta allt alltså.

Men det är där man brukar börja. Hur långt har den gått?

(tapa)
Den har rullat drygt 12000 mil. Före detta police bil. Finns inget i serviceboken att automatlåde olja ska behöva bytas och detta enligt tillverkaren.....(?)
Bilen funkar riktigt nu, stått stilla i fem veckor och det är inte bra alls.
- 59 BelAir
- 08 Dodge Magnum R/T
- 08 Charger R/T Police Package
-11 Volvo V70
-92 caprice hgv
-Chevrolet Silverado 1500
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

En åtta år gammal yrkesbil som gått tolvtusen mil? Med det svensk snittet på bruksbilar stämmer det med tolvtusen på den tiden men jag ställer mig en smula tveksam till dina siffror. Yrkestrafik går dygnet runt och hela tiden. Min taxi gick snitt trettio mil per pass - sextio per dygn. Det är tjugotusen mil per år.

Ska vi kompromissa och säga att din Dodge gått hundratjugotusen MILES - vilket är tjugotusen svenska mil?

I alla fall: växellådor ska naturligtvis hanteras med kärlek. Ny olja kan göra den glad. Olja och filter.

(tapa)
Användarens profilbild
Cheva65
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:56
Ort: Varberg

Re: Sv: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

monsterbilen skrev:En åtta år gammal yrkesbil som gått tolvtusen mil? Med det svensk snittet på bruksbilar stämmer det med tolvtusen på den tiden men jag ställer mig en smula tveksam till dina siffror. Yrkestrafik går dygnet runt och hela tiden. Min taxi gick snitt trettio mil per pass - sextio per dygn. Det är tjugotusen mil per år.

Ska vi kompromissa och säga att din Dodge gått hundratjugotusen MILES - vilket är tjugotusen svenska mil?

I alla fall: växellådor ska naturligtvis hanteras med kärlek. Ny olja kan göra den glad. Olja och filter.

(tapa)
Det stämmer säkert med 12000 mil, det syns och märks på bilen, hel inne o och utanpå....vilket dom oxo var förvånade på besiktningen över, bara att tacka och ta emot. Dess utom stod bilen stilla en längre tid innan den kom hit och i Sverige stod den stilla ca ett år.
- 59 BelAir
- 08 Dodge Magnum R/T
- 08 Charger R/T Police Package
-11 Volvo V70
-92 caprice hgv
-Chevrolet Silverado 1500
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

En Carfax-rapport kanske kan avslöja om miltalen stämmer, vilket dom nog gör, annat vore om bilen gått som taxi, men som polisbil är det inte så ovanligt skulle jag tro.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

Sant: är bilen fräsch i övrigt brukar man kunna lita på siffrorna. Min förra transam sade sjutusen mil på mätaren men allt annat sade femton.

(tapa)
Användarens profilbild
Cheva65
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 21 sep 2012, 21:56
Ort: Varberg

Re: Dodge Charger 07 växellåda slirar ibland

Har haft bilen sedan oktober -12, har den rullat 200 mil sedan dess så är det max. Har 4 bilar till så det blir inte många mil per bil.
Den som spar han har.
Ha en bra sommar.
- 59 BelAir
- 08 Dodge Magnum R/T
- 08 Charger R/T Police Package
-11 Volvo V70
-92 caprice hgv
-Chevrolet Silverado 1500
Skriv svar