Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Frisken
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 13:19

Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Har plockat ur batteriet ur min 06, Corvette Z06, och undrar om någon har synpunkter på hur klokt eller oklokt detta är. När bilen står en längre tid dras batteriet ur, förmodar att elektroniken suger ström. Kan något skadas?
Senast redigerad av Avenger den mån 19 okt 2015, 13:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Vintersömn utan batteri

Det är så med alla modernare bilar att batteriet dras ur ganska så snabbt, om inte annat så har batteriet en intern läckström så de håller inte hur länge som helst. Ett oladdat batteri fryser sönder.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Hej!

Utan att man kör bilen så att batteriet laddas kontinuerligt så håller det nog i cirka 2-3 månader (monterat i bilen) beroende på hur temperaturen är där den står.

Jag hade låtit batteriet vara kvar i bilen och underhållsladdat med en CTEK-laddare (känns mest pålitliga) alternativt kopplat dän batteriet men ändå haft det på underhållsladdning.

Om batteriet ska stå på underhållsladdning så är det viktigt att man använder en korrekt laddare som är lämpad för just det batteriet, t ex. om man har något högprestandabatteri så kan det skilja sig från de mer förekommande batterierna.

För övrigt så är det nog ingen fara att koppla dän batteriet från bilen, tror inte någon modul/styrbox kommer ta skada. I instruktionsboken (finns att hämta på my.chevrolet.com) så står det ingenting om detta, de rekommenderar att man gör som du gjort, kopplar dän batteriet. Dock kan det ju vara bra att underhållsladda det ändå, om bilen ska stå länge och om det kommer stå i ett kallt garage.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Andra bra saker att tänka på vid långvarig förvaring kan vara att man pumpar upp däcken till strax under maxtryck (så att de behåller formen någorlunda och inte bli tillplattade, det är även bra att med jämna mellanrum rulla på bilen lite så att däcken inte får utsättas för tryck på samma ställe).

Se också till att ha bra ventilation i bilen hela tiden, lämna rutorna en bit nere och bagageluckan lite öppen, annars kan det uppstå mögel.

Jag hade även startat den ett par gånger under vintern, men då får man vara noga med att låta den bli ordentligt uppvärmd så att den inte bara går ett par minuter då det i så fall kan samlas kondens i motorn. På tal om kondens så är det även bra att fylla upp bensintanken till max så att det inte uppstår någon kondens där i heller.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Lite enris runt bilen håller mössen borta
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Ett bilöverdrag kanske heller inte är fel för att skydda mot solljus och damm (beroende på vart bilen kommer förvaras), men man får välja ett med omsorg så att det inte skadar lacken istället för att skydda den, samt att det ska "andas" i och med att man vill ha ventilation så att inte mögel uppstår.

Bilen måste givetvis tvättas innan man drar på överdraget så att det inte finns någon smuts som kan repa, dock bör man alltid göra det vid längre förvaring då det ofta finns partiklar som kan skada lacken om den får stå tillräckligt länge, fastän den "ser ren ut" så att säga.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Nej nej, starta inte bilen i onödan. Varje kallstart nöter och det finns ingen anledning att väcka en sovande sommarbil.

Koppla ur batteriet som ska vara fulladdat - det kommer att hålla spänningen över vintern utan problem.

Enrisknepet har jag aldrig hört förr men memorerar. Mössen har gnagt på mina bilar varje vinter ute i ladan.

-tapa-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vintersömn utan batteri - Corvette Z06 -2006

Jag tänkte mer på en gång i månaden och en relativt lång stund på tomgång, absolut inte 2-3 minuter eller dylikt, den måste bli riktigt varm och det får inte gå alltför lång tid emellan som sagt, i så fall ska det inte ta någon skada.

Jag hade inte förvarat bilen i en lada, enbart i ett garage, verkstad eller lager-/industrilokal.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar