Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

hej
min Voyager crd 2.8 går ej up i temp kan köra 3 mil på motorväg och mätaren rör sig ej knappt men när man kör motortrafickled då rör den sig bättre.
kommer upp i temp mer i stan men aldrig i arbets temp. misstänker termostaten kan det va det.
och förvärmare eller vad det hetter som lyser orange tror jag inte funkar hur kollar man det. har det ett samband med termostaten eller hur funkar det. växel givaren krånglar nu igen så man få dra spaken upp och ner så att dett släpper.vad finns det att göra mot detta.
är det para hansens racing och ebay som gjäller när man vill köpa delar eller finns det non annan med lika bra delar
m,v,h
Senast redigerad av Avenger den tis 05 jan 2016, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin samt la till bilmodellen i rubriken och texten / mvh
Annons
Användarens profilbild
Blackadder
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 19:05

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Jag har samma problem med min Voyager 3,3 -99. Dvs att den inte går upp i temp. Är det minus grader ute så står mätaren på 0 hela tiden. Går upp lite om man kör sakta. Det gör också att det inte blir varmt i kupén. Om man kör på tomgång efter att man kört några mil så går tempmätaren upp till knappt hälften och det kommer då även lite mera värme i fläkten. Kass termostat?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hej!

I bägge era fall så gissar jag på termostaten, förutsatt att det inte blir varmt i bilen, om det blir det så kan det vara tempmätaren (givaren) som inte visar korrekt.

Kurt-Dragan: Har du en bild på den orangea lampa som ska lysa, tänker du på förvärmare till glödstiften eller något annat? Angående växellägesgivaren så behöver den troligtvis bytas ut, det jobbiga är att den sitter inuti lådan, man behöver bland annat lossa oljetråget, filtret, ventilhuset och lite annat.

Reservdelar till 2.8 liters dieselmotorn kan vara svårt att hitta utomlands då den inte såldes i bl.a. USA, men ebay.de och ebay.co.uk går nog bättre. Växellägesgivaren tror jag är samma som till bensinbilarna då automatlådan är av samma modell. Du kan prova och se om Rockauto.com har några delar (det mesta förutom motorn är samma som bensinmodellerna så allt annat går nog att hitta där). Bildelaronline24.se är också en bra sajt för reservdelar.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hej
Så som blackadder säger här helt rätt så beter sig min bil med termostaten säger ni. Måste man köpa helt kit går det inte att köpa bara termostaten? Om tempmäteren visar fel skulle det inte bli varmt ändå om termostaten funka?
Förvärmaren ? Lyser en organge lampa upp till vänster åvanför mätarhuset. Har mätarhuset och växelgivare något samband tänkte det med lödning. Nytt problem svår att starta kall 6 månaders gammal batteri finns det not man kan göra för att underlätta start. Om man ska byta kam rem varför måste det kosta en förmögenhet
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Jo, det var det jag menade, att det kommer värme fastän tempmätaren visar fel om termostaten fungerar, men din blir alltså inte varm om den beter sig samma som Blackadder's bil och då är det troligen termostaten (gissar jag på i alla fall).

Jag tror inte att den orangea lampan har någonting med växellägesgivaren att göra, det är två separata fel.

Kan det vara glödstiften som är dåliga?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
persson08
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 01 jun 2014, 17:29

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Någon som har bytt termostathus på 2.8 crd?
Verkar inte va det allra lättaste eller? :shock:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hittade en forumtråd på ett annat forum där det beskrivs hur man gör:

http://forum.chryslerminivan.net/showth ... t-location

Man byter som sagt hela termostathuset när man byter termostat på dieselmotorerna, så det blir en högre kostnad än det man brukar vara van vid. Hansen Racing ska ha cirka 1600 kr men som tur är finns ju ebay så att man får pengar över till annat roligt:

http://www.ebay.co.uk/itm/Thermostat-Ch ... Mf-tnaOuQg

..cirka 600 kr med frakt och det tillkommer ingen tull och moms då det är inom EU, samt att packningen inkluderas!

Eventuella kvalitetsskillnader kan jag dock inte svara på, om där finns några.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mickebee
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 15 jan 2016, 10:46

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Har också en 2,8crd som inte heller blir varm, och många pratar om tillsatsvärme.... Vad är det??? :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Har bilen svårt att få upp värme överhuvudtaget eller tar det "bara lång tid"? I första fallet så kan det vara termostaten som är dålig. Är det som i andra fallet, att det tar lång tid, så beror det på att dieselmotorer har svårare att få upp temperaturen än bensinmotorer, särskilt i denna iskyla som råder.

Tilläggsvärmare/dieselvärmare hjälper till att få upp värmen fortare om det är som i andra fallet. Såsom namnet antyder så är det en liten dieselbrännare som värmer.

Dessa tilläggsvärmare kostar ofta en hel del att köpa och montera. Fördelen gentemot en motorvärmare i kombination med en kupévärmare är att man inte är beroende av ett el-uttag. Tänk dig en grästrimmer som går på bensin istället för en med sladd.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mickebee
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 15 jan 2016, 10:46

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Tempmätaren går upp till första strecket (1/4) sen går det trögt, om jag nu beställer ett nytt termostathus för 3330kr :o finns det olika typer för dom kunde inte se gradtal på den här på Chrysler???
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hej igen!

Jag länkade till en annons på ebay i ett inlägg här ovanför med ett termostathus för 600 kr inkl. frakt till Sverige (ingen tull eller moms eftersom det är inom EU som sagt).

Vet ej om det finns olika termostater dock.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hakan.nasman89
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 jan 2016, 19:13

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hade det flet på min 2.8 och det var dieselvärmaren som inte fungerade. Köpte en ny på skroten och värmen vart bra[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarens profilbild
Kurt-Dragan
Minivan
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 maj 2015, 12:11

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hej
Den orange lampan som lyser åvanför mätarhuset till vänster är det dieselvärmare den visar eller vad är det ? Ska termostaten man köper va på 88 grader? Kollade va termostaten sitter. måste man riva hela motor och leder till torkar bladen för att komma åt smidigt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Hej!

Har du en bild på lampan?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kylare & värme samt växel spak - Voyager 2.8 diesel

Ja, man behöver demontera torkarenheten. Termostaten ska vara på 88 grader.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar