Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grand Voyager -2006 vill inte starta

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Magnus200
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 01 feb 2015, 16:33

Grand Voyager -2006 vill inte starta

Hej på er!

Helt plötsligt ville inte bilen starta, vid nyckelvrid så går mätarna i botten för att sen sjunka tillbaka igen, verkade ej som om startmotorn drog heller, satt en stund o micklade m växelföraren o tändningslåset, efter en stund så starta bilen helt plötsligt, hur är detta möjligt, vad kan vara fel? Hade batteriet vart urladdat så hade ju inte bilen startat alls, o hade startmotorn vart kass så hade väl ej bilen heller startat, eller?

Grand Voyager -2006

Tacksam för svar i hjälp

Ha de

Magnus

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Senast redigerad av Avenger den tis 15 mar 2016, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik och årsmodellen i texten samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Hej!

Kollade igenom trådarna och såg att du hade ungefär samma problem förra året? Hur löste det sig då samt fick ni igång ljudet med den nya stereon?

Vad har du för motor i bilen, är det en 3.3 V6?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Ta och mät upp batterispänningen med exempelvis en multimeter när bilen stått stilla en dag och se hur laddningen är.

Gjorde en tabell (nedanför) som beskriver ett bilbatteris kondition, finns även liknande uppställningar om man söker på google.
laddning-kondition-12v-bilbatteri.png
Som du ser så är det inte många volt det behöver sjunka för att vara helt slut.

Kontrollera och rengör även batterikontakterna och polerna.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Är nog bra att belastningsprova batteriet oxå så man ser att det orkar, det kanske nån verkstad kan hjälpa till med billigt, eller om man skaffar en sådan apparat själv.. Ett annat tips om man har ett dåligt batteri och vill komma billigt undan är att kolla på skroten, jag köpte ett beg batteri på skroten där jag bor till min andra bil, 300kr, laddat, belastningsprovat samt 3 mån garanti brosch batteri, funkar perfekt.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Skulle de va så att batteriet är fräscht men ändå laddar ur kan du göra ett så kallat "parasitic draw test" dvs ta bort kabeln från batteriets minuspol, koppla sedan en Multimeter som helst kan mäta minst 10A sätt den på Ampere och koppla den mellan batteriets minuspol och minuskabel, bilen ska vara helt avstängd ingen nyckel i inga dörrar öppna, dvs så som den står över natten, ditt mätvärde bör inte överstiga 50mA, gör det det så har du något som tjuvar ström..

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
Magnus200
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 01 feb 2015, 16:33

Re: RE: Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Avenger skrev:Hej!

Kollade igenom trådarna och såg att du hade ungefär samma problem förra året? Hur löste det sig då samt fick ni igång ljudet med den nya stereon?

Vad har du för motor i bilen, är det en 3.3 V6?

Mvh
Hej

Förra året fick jag tips på att ladda batteriet, funkade efter det fram till sist, någon jag nu prata med om detta sa att de kan vara immobilizern som spökat, stereon fick jag köpa ett svindyrt special kablage till men det funkar iaf

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Det känns fortfarande som att batteriet kan vara felorsaken, undersök gärna det lite mera då det inte är så vanligt med immobilizerfel på dessa bilar. Om det nu är fel på startspärren så kan det vara antingen chippet i nyckeln, tändningslåset eller datorn till immobilizern. Har du en extranyckel så kan du prova med den för att utesluta något fel på nyckeln.

Ang. kablaget till stereon, vad var det som skiljde sig med det dyrare du fick köpa gentemot det andra konverteringskitet du först provade med? Får man inget ljud ifrån högtalarna så är det oftast slutsteget som måste aktiveras via dess relä.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Grand Voyager -2006 vill inte starta

Sådär kan min göra när batteriet är dåligt.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar