Stor Service RAM 1500 -2013
Stor Service RAM 1500 -2013
Haj, här sökt runt här på forumet och läst om när alla oljor / tändstift osv ska bytas, en stor service dvs. Bilen min är en -13 Laramie Ram 1500 med 5,7 hemi motorn. Blir dock lite kluven då det skrivs här att det är rätt långa intervaller på oljan till automatlådan, fördelningslåda osv. Min bil har i dagsläget gått 4600 mil, och senaste service "liten service" gjordes dagarna innan vi köpte bilen. Enligt det service schemat skall det göras en stor service vid 4800 mil och då skall allt bytas i oljeväg / filter / tändstift osv. Och jag funderar bara på vad det egentligen är som är "rätt" för läser jag i handboken så står det inte dessa korta intervaller som beskrivs i serviceschemat från verkstaden?
2013 RAM 1500 Laramie CrewCab 5.7 Hemi
Annons
Re: Stor Service RAM 1500 -2013
Kan vara så att verkstaden/bilhandlaren justerat någon servicepunkt som de tycker man bör utföra mer frekvent.
Skiljer sig deras serviceschema mycket mot vad boken säger?
Förresten, vad gjordes egentligen vid servicen strax innan 4600 mil?
Jag hade inte bytt automatlådeoljan vid 4800 mil, aldrig hört talas om det, men visst kan man göra det om den körts under tuffa förhållanden, men det är oavsett väldigt tidigt, det dubbla antalet mil är mer normalt. Oljorna i axlarna måste dock bytas, gärna ännu mer frekvent, typ var 3-4 tusen mil. Oljan i fördelningslådan ska man heller inte byta så tidigt egentligen, men det är ändå en bra idé då det går så smidigt och inte kostar mycket.
Hur mycket vill verkstaden ha för denna "stora service"? Du kommer spara in en hel del pengar om du köper allt och skruvar själv. Oljorna i axlarna och fördelningslådan går typ att komma åt utan att hissa upp bilen då den är så hög. Stiften och filtret går också smidigt, likaså motoroljan osv.
Mvh
Skiljer sig deras serviceschema mycket mot vad boken säger?
Förresten, vad gjordes egentligen vid servicen strax innan 4600 mil?
Jag hade inte bytt automatlådeoljan vid 4800 mil, aldrig hört talas om det, men visst kan man göra det om den körts under tuffa förhållanden, men det är oavsett väldigt tidigt, det dubbla antalet mil är mer normalt. Oljorna i axlarna måste dock bytas, gärna ännu mer frekvent, typ var 3-4 tusen mil. Oljan i fördelningslådan ska man heller inte byta så tidigt egentligen, men det är ändå en bra idé då det går så smidigt och inte kostar mycket.
Hur mycket vill verkstaden ha för denna "stora service"? Du kommer spara in en hel del pengar om du köper allt och skruvar själv. Oljorna i axlarna och fördelningslådan går typ att komma åt utan att hissa upp bilen då den är så hög. Stiften och filtret går också smidigt, likaså motoroljan osv.
Mvh
En kompis byter motorolja och filter varje 700e mil, köper olja och filter från Tyskland. Kan höra mig för hur ofta han kör de större delarna. En 2010a men det är väl samma vitala delar?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vet inte om det syns och läsa på bilden.. lokala Dodge handlaren vill ha 15000:- ( svågern har nyss haft in sin -14 där på stor service ). Skall få pris från en annan verkstad i Sundsvall idag så får se vad det skiljer..
*edit* bilden ville tydligen inte läggas upp,..
*edit* bilden ville tydligen inte läggas upp,..
2013 RAM 1500 Laramie CrewCab 5.7 Hemi
Nog för att oljorna är dyra i Sverige, men va fan 15000
Nog för att oljorna är dyra i Sverige, men va fan 15000 är väl att ta i
Never, hade aldrig betalat det, går att köpa originalolja från Tyskland och samtliga andra servicedelar från USA, så sparar man in över 10 tusen om man gör det själv. Ingenting som skadar serviceboken att göra jobbet själv, då blir det dessutom redigt gjort. Spara kvittona på inköpen och dokumentera servicen med ett par bilder.
mvh
mvh