Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet tahoe -99 startar ej

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Adam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 jun 2017, 23:02

Chevrolet tahoe -99 startar ej

Hejsan.
Håller på att bli tokig på bilen. :x
Den bara stannade när jag körde och efter mycket felsökning så hittade jag att kuggen längst ner på fördelaren var slut. Så slut så rotorn inte snurrade. :shock:

Bytte till nya kugg plus att jag bytt rotor, fördelarlock, tändkablar, tändspole och startmotor.

Men den vägrar att starta. Har ingen som helst erfarenhet av v8 motorer. Men den tänder till lite ibland men vill ej starta. :|

Den får gnista och bränsle, har ej mätt bränsletrycket men vore konstigt om de hänt något med de samtidigt tycker jag.

Har jag gjort något fel eller har jag missat något?

Gör jag fel när jag ska ställa tändningen?

Motorn är en 5,7 liter

Mvh
Riktiga män kör v8 :D
Annons
Användarens profilbild
Adam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 jun 2017, 23:02

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Kan tillägga att det skrapade till samma sekund som den stannade, skrapade precis som när man missar en växel på en manuell. Men de gjorde den ej för den växlade inte vid de tillfället.

Den gick hur fint som helst innan och sedan bara tvärdog
Riktiga män kör v8 :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Hej!

Har du provat att läsa av ev. felkoder?

För övrigt så är tändmodulerna på de där bilarna ett ganska vanligt fel. Kan även tänka mig vevaxelgivaren eller dylikt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Adam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 jun 2017, 23:02

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Kan tändmodulen lägga av i samband med att drevet på fördelaren litits ut?
Jag kollade och den gav inga felkoder innan. Men har fått igång bilen. Den gick jätte bra, körde ut den ur garaget o efter 3min började den gå jätte dåligt. Det verkade som cylindrarna la av en efter en tills den dog helt.

Nu ger den felkod "p1345" och tror att gnistan blivit svagare men det kan vara inbillning. Och den vägrar starta igen.

Mvh
Riktiga män kör v8 :D
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Har du kollat så kamaxel drevet till fördelaren. Har drevet på fördelaren blivit så siten så att den hoppar över då är nog kamen skadad.
0 läget på fördelaren ska vara som så att när 1 cyliders vipor vippar :-) så ska rotorn peka på 6ans konektor på locket. Altså 180 grader från 1 cylinder. Det problemet kan man få även när man byter kam då det finns olika hårdhet på kam och drevet.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Adam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 jun 2017, 23:02

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

De man kan se av kuggen på kamaxlen så ser dom bra ut.

Förstår inte redigt men. Om man ställer motorn så att insugsventilen är öppen så ska kolet på rotorn peka på 6an på locket? Eller är jag helt ute o cyklar? :?

När jag fick igång den ställde jag märkningen på svänghjulet emot märkningen på blocket och ställde rotorn mot ettan på fördelaren. Då startade den och gick bra o sen gick sämre och sämre tills den dog. :|
Riktiga män kör v8 :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Hej!

Svarade visst lite hastigt och glömde att du skrev att missljudet uppstod i direkt samband med att motorn stängdes av.

Har du kollat drevet efter att den stannade igen? Dvs. verkar allt fortfarande vara okej på den punkten?

Kamaxelgivaren vid fördelaren är inte skadad?

För övrigt så måste nog fördelaren ställas in med diagnostikverktyg vad gäller den motorn, så att man kan se positionen exakt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Adam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 jun 2017, 23:02

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Hej.
Ja jag tog upp de o kollade och de såg bra ut, men det var lite skavmärken på kuggen på fördelaren men de blir det väl när den varit igång? :|

Var sitter kamaxel givaren? Hur kollar man den? Har mätt vevaxelgivaren med ohm och den var ok iallafall. :)

Vad är det för diagnosverktyg? Och var kan man få tag på de? :?

Mvh

P.S. Tack så mycket för era svar, känns skönt att få lite expert hjälp. :)
Riktiga män kör v8 :D
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Fördelaraxlen kan vara isatt ett varv fel. D v s märkningen stämmer men fel är det ändå. Vet inte hur du gjort men det är viktigt att följa instruktionen så att vevaxeln står i rätt läge när fördelaren sätts ner. Annars går inte motorn och din beskrivning stämmer med symtomen.

Ser nu att du kollat det, sorry.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Kamaxelgivaren sitter i fördelaren, den kontakt man ser under tändkablarna är till givaren.

Det bästa verktyget är GM Tech II, men det funkar nog med de flesta avancerade verktyg också. Enligt instruktionerna ska fördelaren ställas till 0 med +/-2 grader max.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Adam
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 07 jun 2017, 23:02

Re: Chevrolet tahoe -99 startar ej

Aha, är de givaren? Då får jag undersöka den lite, kan man mäta den också?

Ah jag ska kolla lite om jag hittar nått verktyg jag kan låna av nån.
Får ni fler idéer så vore jag tacksam om ni skriver dom.

Det kan inte vara något fel på kamaxlen? Eller de kanske inte kan hända så mycket med den?

Mvh
Riktiga män kör v8 :D
Skriv svar