Av alla saker jag oroat mig över så var det något jag inte ens tänkt på som satte stopp i besiktningen, handbromsen...
Allt annat var utan anmärkningar, inte ens något ”att tänka på”.
Svårt att hålla koll på om man som mig inte är helt hemma på bilar, och dessutom ny bil för mig.
Vart ska jag börja? Misstänker ju att det inte kommer räcka att spänna vajern :/ hoppas kunna hissa upp den i nästa vecka på firman.
Enligt killen så är det ett vanligt fel på automat-bilar, men det är ju en föga tröst. Någon som haft liknande nedslag/problem på sin Cheva, eller annan USA bil för den delen?
Med vänlig hälsning, Nick
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Annons
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Vad är det för bil? Det är ganska vanligt med automatväxlade bilar, eftersom man använder parkeringsbromsen för lite. Ofta kan det räcka med att bara motionera upp den, annars får man spänna wire och justera ut bromsbackarna.
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
En Cheva Avalanche från 08, bara ägt den i ett halvår och jag använder den ganska frekvent, men vet ju inte hur det varit med tidigare ägare. Gått 14600ish. Kännt att den varit lite slapp, men trodde inte den var så dålig :/
Hur motionerar jag den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur motionerar jag den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Genom att dra i spaken och smörja det du kommer åt med 556 eller liknande. Om den känns slapp så behöver nog wire spännas och ev backar om den har sådana justeras ut men det är lätt att man justerar ut dem för mycket så att det istället börjar gå kärvt.
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Hej!
Du behöver troligtvis lossa allting och spänna via stjärnhjulet. Har bromsbackarna slitit ner trumman/insidan av bromsskivan så kan det vara knepigt att få dän det helt, men tror nog att det funkar bra (oken, hållaren till oken och skivorna måste demonteras).
Kan vara så att backarna är nedslitna också, då behöver de bytas, vilket man ser när allt är demonterat.
mvh
Du behöver troligtvis lossa allting och spänna via stjärnhjulet. Har bromsbackarna slitit ner trumman/insidan av bromsskivan så kan det vara knepigt att få dän det helt, men tror nog att det funkar bra (oken, hållaren till oken och skivorna måste demonteras).
Kan vara så att backarna är nedslitna också, då behöver de bytas, vilket man ser när allt är demonterat.
mvh
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Huga[emoji30][emoji23] lovar de kommer vara så, och eftersom plats i verkstan endast finns efter arbetstid så är det ju lättare sagt än gjort att hitta delar. Bli väl att plocka ner, ev plocka ihop, sen göra om igen när delar införskaffats. Vill försöka lösa själv, lära mig och spara några slantar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Backar och trumma är sällan överdrivet slitna, problemet är ju att de används för lite
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
Ja, man vill ju inte stå utomhus och skruva i detta vädret =(
Har du tur så behöver allting bara spännas, håller tummarna att det räcker
Jag har haft "otur" med många bilar att insidan av skivorna varit så slitet att det blivit ett ganska djupt spår, varav det nästan är omöjligt att få dän skivorna då den hålls av backarna. Att detta är slitet, backarna och trummorna, måste bero på att det spänts för mycket från början och/eller att bilen körts med parkeringsbromsen i.
mvh
Har du tur så behöver allting bara spännas, håller tummarna att det räcker
Jag har haft "otur" med många bilar att insidan av skivorna varit så slitet att det blivit ett ganska djupt spår, varav det nästan är omöjligt att få dän skivorna då den hålls av backarna. Att detta är slitet, backarna och trummorna, måste bero på att det spänts för mycket från början och/eller att bilen körts med parkeringsbromsen i.
mvh
Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...
”Bokat” in mig i firmans verkstad efter arbetstid onsdag nästa vecka, då har jag tillgång till alla tänkbara verktyg och lyft. Då blir det en lektion i hur allt hänger ihop samt kolla hit skivor o belägg ser ut runt om. Även ett alldeles för sent däckbyte
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk