Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Av alla saker jag oroat mig över så var det något jag inte ens tänkt på som satte stopp i besiktningen, handbromsen...
Allt annat var utan anmärkningar, inte ens något ”att tänka på”.

Svårt att hålla koll på om man som mig inte är helt hemma på bilar, och dessutom ny bil för mig.

Vart ska jag börja? Misstänker ju att det inte kommer räcka att spänna vajern :/ hoppas kunna hissa upp den i nästa vecka på firman.
Enligt killen så är det ett vanligt fel på automat-bilar, men det är ju en föga tröst. Någon som haft liknande nedslag/problem på sin Cheva, eller annan USA bil för den delen?

Med vänlig hälsning, Nick



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Vad är det för bil? Det är ganska vanligt med automatväxlade bilar, eftersom man använder parkeringsbromsen för lite. Ofta kan det räcka med att bara motionera upp den, annars får man spänna wire och justera ut bromsbackarna.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

En Cheva Avalanche från 08, bara ägt den i ett halvår och jag använder den ganska frekvent, men vet ju inte hur det varit med tidigare ägare. Gått 14600ish. Kännt att den varit lite slapp, men trodde inte den var så dålig :/

Hur motionerar jag den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Genom att dra i spaken och smörja det du kommer åt med 556 eller liknande. Om den känns slapp så behöver nog wire spännas och ev backar om den har sådana justeras ut men det är lätt att man justerar ut dem för mycket så att det istället börjar gå kärvt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Hej!

Du behöver troligtvis lossa allting och spänna via stjärnhjulet. Har bromsbackarna slitit ner trumman/insidan av bromsskivan så kan det vara knepigt att få dän det helt, men tror nog att det funkar bra (oken, hållaren till oken och skivorna måste demonteras).

Kan vara så att backarna är nedslitna också, då behöver de bytas, vilket man ser när allt är demonterat.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Huga[emoji30][emoji23] lovar de kommer vara så, och eftersom plats i verkstan endast finns efter arbetstid så är det ju lättare sagt än gjort att hitta delar. Bli väl att plocka ner, ev plocka ihop, sen göra om igen när delar införskaffats. Vill försöka lösa själv, lära mig och spara några slantar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Backar och trumma är sällan överdrivet slitna, problemet är ju att de används för lite
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

Ja, man vill ju inte stå utomhus och skruva i detta vädret =(

Har du tur så behöver allting bara spännas, håller tummarna att det räcker :)

Jag har haft "otur" med många bilar att insidan av skivorna varit så slitet att det blivit ett ganska djupt spår, varav det nästan är omöjligt att få dän skivorna då den hålls av backarna. Att detta är slitet, backarna och trummorna, måste bero på att det spänts för mycket från början och/eller att bilen körts med parkeringsbromsen i.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Suck o stön, ej godkänd kontrollbesiktning...

”Bokat” in mig i firmans verkstad efter arbetstid onsdag nästa vecka, då har jag tillgång till alla tänkbara verktyg och lyft. Då blir det en lektion i hur allt hänger ihop samt kolla hit skivor o belägg ser ut runt om. Även ett alldeles för sent däckbyte :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar