Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mystisk kontakt

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Mystisk kontakt

Hej!
På jakt efter en lämplig plats för att installera ett slutsteg, hittade jag denna kontakt.
Den finns precis bakom det lilla facket under stereon, instucken på en attrapp (förvaring, för att inte sitta löst?).
Vad är detta? Vad kan man utnyttja den till?
Jag kunde inte följa kabelstammen tillräckligt långt bakåt för att mina händer är för stora. Eller platsen bakom är för litet.
Tack för hjälpen!
Mvh Laszlo
Bilagor
bakkontakt02.jpg
bakkontakt01.jpg
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Mystisk kontakt

Finns inget uttag på stereon den passar i?
Har liknande kablar bak på stereon i min båt, brukar gå till div i den mån man vill ansluta tex cd-växlare el dyl extra utrustning. Vart den tar vägen vet jag inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mystisk kontakt

Spontan gissning men tror att den går till någon extra utrustning som din bil eventuellt saknar =) ...men att det är fördraget kablage så att säga, så att dom kunde tillverka samma del oavsett utrustningsnivå på bilen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Mystisk kontakt

Vete fasiken eftersom min bil är fullutrustad, men jag kan tänka mig att det är "klockkontakt". Dvs den lilla digitala klockan ovanför stereon var hmm kreativt kopplad tidigare direkt till stereons matningskablar. Det var brandfarligt, men nu är den urkopplad. Kan denna kontakt vara till klockan? Jag skall mäta in den.
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Mystisk kontakt

Högs osannolikt att alla de kablarna skulle vara till en klocka, men vad vet jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Mystisk kontakt

Oki, då frågar jag såhär:
Det är dessa kablar (i kontakten) som är närmast "lösa" kablar bakom mittkonsollen. Originalklockan är fn bortkopplade men frågan är om inte denna kontakt var ursprungligen kopplad till klockan.
Från klockan går 4st kablar. Min gissning är att + och - alltid (håller tiden även med displayen släckt, nyckeln urtagen), samt en som styr belysningen när nyckeln är i läge 1, dvs bilen strömsatt.
Men den fjärde klockkabeln? Vad har den för funktion?
Och den femte från den mystiska kontakten?
Någon idé?
Mvh Laszlo
Bilagor
20160707_150329.jpg
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mystisk kontakt

...och svaret på denna fråga är... att kontakten går till färddatorn (trip computer på engelska) :) Kollade i kopplingsschemat precis nu..

Har inte kollat så jättenoga men den kanske passar klockan? Finns nog möjlighet att koppla in någon mer avancerad färddator än bara klockan om man skulle önska det. För övrigt så går den fjärde klockkabeln till dimmern, det andra som du skrev stämmer.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Mystisk kontakt

Tack Avenger!
Man upptäcker alltid nya saker, fast färddatorn hade jag inte en susning att jag har. Eller så har jag ändå inte :( ? Var skulle den sitta isf? Och var skulle parametrarna visas?
Hmmm dimmern. Fortfarande en vit fläck också. Dags att hitta den.
Tack igen och ha en fin helg! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mystisk kontakt

Hej,

Färddatorn ska i så fall sitta där i instrumentpanelen, om bilen är utrustad med det :)

Dimmerfunktionen fungerar för mätarhuset, instrumentpanelen, radion osv. :)

Tack detsamma, trevlig helg!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar