Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Imperial VIN och chassi går inte ihop

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Imperial VIN och chassi går inte ihop

Hejsan alla!
Ni som har det lite tråkig i väntan på nästa sesong och vill hjälpa en nybliven och strålande lycklig "slagskeppsägare", läs och fösök klura ut en lösning.
Jag köpte en Imperial Lebaron 1963 för någon vecka sen. Bilen vilar i min garage i väntan på att göra en Ursprungskontroll, en regbesiktning och få en registringsnummer. Innan påställning vid vårkanten.
Bilen är mycket fin, men saknar lite delar, som är en intressant aspekt av ägandet. Den biten behöver ni inte bry er om. Taklampa, dörrlampa, huvornament, antennfäste och några smågrejer som jag tar hand om så småningom.
Alltså:
När jag slår VIN i registret, får jag följande.
https://www.web.imperialclub.info/cgi-b ... plDecoding the 1960-1965 VINs
0 träff på VIN sökning och Lebaron.
Däremot om jag går efter bara VIN, 9233241391 så visar det sig att bilen är en Crown!

Vins for this Period are 10 digits, long, the first 4 giving information about the car, and the last 6 giving the sequential build number starting at 100001 and going up

Digit Values Meaning
1 9,y Make (9=Imperial (1960-1964), y=Imperial (1965)
2 1,2,3,9 Series (1=Custom, 2, Crown, 3=Lebaron, 9=Custom Crown (Ghia)
3 0-5 Model year (Last digit of the year)
4 4,3 Assembly Plant (4=Warren Ave, Dearborn Michigan, 3=Jefferson Ave, Detroit Michigan)
5-10 100001 and up Sequential build number for the car staring at 100001 and going up (100001 is the first car produced for the year)

MEN!
Grejen är att min bil har en Lebaron chassi (se bilder som blev lite konstiga vid uppladdningen) med det speciella taket/bakrutan, loggor och med en massa options, bla dubbla AC (dvs en AC bakom baksätet också).
Är livrädd vad ursprungskontrollen kommer att säga, trots original "Title".
Sen frågan är om inte bilen är en specialversion av något slag.
Så som ni förstår så jag behöver verkligen hjälp! Som jag tackar för på förhand! Ha det gott alla och klura! Mvh Laszlo
20211203_115200.jpg
20211203_115200.jpg
20211203_115200.jpg
20211203_115200.jpg
Bilagor
IMG_1637.jpg
IMG_1638.jpg
20211203_120225.jpg
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Imperial VIN och chassi går inte ihop

Hejsan!
Den här blänkande plattan på insidan av A-stolpen har kanske ingenting med bilen att göra. Följde kanske med en reparation för många år sedan. Inte vet jag men en kvalificerad gissning. Varför tror jag det?
Tittar jag på den Body Plate på torpedväggens ovansida i motorrummet:
Jo, om jag tolkar den sista raden och förklaringen ovanför (verkar så iaf och med tanke på bilen fö), så står: SO (shipping order, dvs planerad tillverkningsdatum, som i mitt fall 15:e maj (0515). Bilen var den 35:e tillverkade, BDY 934 betyder Imperial LeBaron 4dr. HT; TRM, dvs interiörfärgkod (svårt att tolka första siffran, men det måste vara en 9, ty 8:an fanns inte öht och 41 fanns bara för LeBaron, dvs Blue. De sista PNT är WWI står ör Oyster White.
De övre raderna kan jag inte tolka än. Kan någon hjälpa? Stort tack! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Imperial VIN och chassi går inte ihop

Halloj alla glada! God fortsättning!
Fick hjälp av en kille från USA med att tolka Body Plate:
Your body tag decodes as follows:

0515 - May 15, 1963 scheduled production date
0035 - 35th car built that day
934 - body style - LeBaron 4 dr hardtop

A2 - 342, Torqueflite
B2 - 322, convenience group
C3 - 353, power bench seat
D4 - 354, power windows
E6 - 356, power vents
F7 - 357, power door locks
G9 - 359, auto headlamp dimmer
H3 - 363, Golden Touch AM radio
K2 - 382, dual AC
M7 - 467, power decklid release
P6 - 476, body sill & wheel opening mouldings
Q1 - 491, RH outside manual mirror
R4 - 444, flitesweep decklid
S2 - 522, SureGrip axle
T2 - 652, sold car(customer ordered)

941 - trim code - blue checkweave fabric with inlays & leather bolsters(standard trim)
WW1 - paint code - Oyster White, single color

Bilen väntar på att få Titel:n godkänd hos Transportstyrelsen.
Om den frår grönt ljus därifrån, kan en registreringsbesiktning stoppa bilen från att rulla ut i trafiken? Bilen kommer att få en grundlig genomgång hos en specialist innan, men jag är ändå orolig. Vad kan det gå fel? Och vad kan jag göra då? Bilen är en LeBaron, men VIN säger Crown.
Kan det ha varit så att vid tillverkningen togs bilen ner från "Crown"-bandet (fick sitt VIN) och sen utrustades vidare till LeBaron? Den är en tidig bil, den 35:e av de totalt tillverkade 1537st det året. Innan någon invänder mot just 35, det är så att löpnumret för Lebaron-en började på tillverkningsåret och löpte, fortsatte året ut, eller rättare sagt tills nästa års modell började tilverkas, som jag fick veta av en annan entusiast. Intressant att veta att 1963 kostade bilen (listpris) 6434$ som är ca 402000 kr i dagens penningvärde.
Ha en fortsatt fin helg och jag hoppas att vi kan ses på vägarna, träffarna det kommande året!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Imperial VIN och chassi går inte ihop

Halloj! Ursprungskontrollen är godkänd! Nu är det dags för registreingsbesiktningen.
Har någon mycket positivt erfarenhet av följande firmor ang just regbesiktning: Besikta Hässleholm eller Kristianstad; Carspect Hässleholm eller Kristianstad; AB Svensk Bilprovning Kristianstad?
Givetvis gås bilen genom noggrant hos en firma (tiden för det är redan bokad) innan bes.
Vad kan det gå fel?
Längtar på våren och power start of summer meet hässleholm 2022!
Där ses vi förhoppningsvis!
Ha en fortsatt fin förberedelse inför säsongen! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Skriv svar