Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

C-lås CHEVROLET K1500 TAHOE

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tage
Station Wagon

C-lås CHEVROLET K1500 TAHOE

Hej, jag har en CHEVROLET K1500 TAHOE-99 som jag nyligen inköpt som det är 2st fel på.
1. Så fick jag inte med någon fjärrdosa till centrallåset, c-låset fungerar om man trycker på lock knappen osv men bökigt att låsa/lås upp då det inte fungerar genom nyckelöppning. utan först låsa upp för att sedan trycka på unlock knappen.

Går det att beställa nya/beg dosor och prog dessa? finns det fjärrlås på alla CHEVROLET K1500 TAHOE?

2. Reglaget till luftriktning av kupeventilationen fungerar inte, hittat spjällmotorn på v-sida men när man vrider på reglaget rör den sig bara en bit, testat att skruva bort den och känt på axeln, den går lätt. sedan plockat sönder spjällmotorn, och där "ser" allt okej ut. Kan man kalibrera den? så den testar sina "endlägen" för mig jag gort den på en annan bil någon gång. eller bara till att byta?

Tack på förhand
Mvh Henrik
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Re: C-lås CHEVROLET K1500 TAHOE

Välkommen till forumet! :D

Det är inte säkert att du har ett fjärrstyrt c-lås.

Många amerikanska bilar har ett sk. c-lås som endast styrs just via knapp på dörr.
Detta endast för att på smidigt sätt låsa upp samtliga dörrar.
Dessa är heller inte styrda via dörrlåset som t.ex. en Volvo med c-lås.

Så ska du ha fjärrstyrt c-lås på din bil, så kommer du nog behöva installera larm.
Men det är ju bara en bonus då du får extra stöldskydd. ;)

Avenger får rätta mej om jag har fel angående c-låset. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag skulle gissa att fjärrlås är option, om det finns. Så som Räcket beskriver brukar amerikanska c-lås fungera.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Alla Tahoe av årsmodell -99 har tyvärr inte fjärrdosa :(

Vet du om bilen har haft dosa till låsen? Finns det några klistermärken på sidorutorna där det står "keyless.." eller liknande?

Om du har ditt chassinummer så kanske jag kolla upp om din bil har fjärrdosa, känner en i USA som kan söka upp det i GM's databas :P (är dock lite osäkert om det går till just Cheva.., men jag kan fråga..=)

Tror även att det står på schemat över säkringar i handsfacket, titta där först! :)

Det finns 2 dosor till bilen original och båda har olika metoder att "koda dem till bilen":

1:

http://www.ebay.com/itm/GM-Chevy-Keyles ... 4ab2299428" onclick="window.open(this.href);return false;

2:

http://www.ebay.com/itm/99-02-GMC-Sonom ... 4ab1a12a65" onclick="window.open(this.href);return false;

Den vanligaste dosan är den första (och det kan avslöjas via chassinumret), och den programmeras såhär:

Jorda OBD-kontakten (sätt en ståltråd eller gem mellan stift 4 och 8) under ratten/instrumenten, den ser ut såhär:

Bild

Alla dörrar kommer låsas som en indikation på att: "Nu ska det kodas nycklar!! :D"

Håll inne LOCK och UNLOCK samtidigt och släpp knapparna, därefter (20 sek) så kommer alla dörrar att låsas och låsas upp.

Nu kan du koppla bort gemet och nyckeln bör vara programmerad :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ang. luftriktningen, prova att lossa säkringen som det står "HVAC" på i motorrummet, lossa den i 20 sekunder och sätt tillbaks den. Starta därefter bilen och låt den gå på tomgång i 1,5 minuter, då ska "systemet" ha kalibrerats enligt manualen =)

Annars finns här på ebay ett nytt reglage för 700:- med frakten till Sverige:

http://www.ebay.com/itm/1999-GMC-SUBURB ... 4ab1f78ec3" onclick="window.open(this.href);return false;

Testat om spjällmotorn fungerar med direkt 12 volt?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
rimme
Van

Om där ska finnas centrallås styrt via nyckeln så är det samtidigt startspärr, klicka två gånger på "öppna" -knappen för att bränslepumpen ska gå. Har du ej dosan för central-upplåsning så kan du heller ej starta bilen.
Alltså, kan du starta bilen utan dosa - så har där inte funnits någon dosa för central öppning.
Kan du inte starta bilen utan dosa, så bör en sån beställas och programmeras :)

Detta gäller -98:or och 99:or vad jag vet.
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Skriv svar