Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vindrutespolare död voyager -98

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Vindrutespolare död voyager -98

Hej
jag har nu ett nytt fel ;-) ingen vindrutespolning funkar varken fram eller bak ,ingen pump ger minsta liv från sig :-(
någon som har tips på var jag börjar ,jag har givetvis kollat säkringar först .antar att jag måste hissa upp bilen och ta bort h innerskärm och mäta/kolla på anslutningarna

men som sagt någon som varit med om liknade problem tips mottages tacksamt !

Bil: Chrysler Voyager -98

Mvh Micke
Senast redigerad av Avenger den sön 05 feb 2012, 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell/årsmodell saknades i texten =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Hej,

Har bägge slutat fungera? :o

Felet måste nästan vara vid innerskärmen där båda pumparna sitter, eller så har dem frusit kanske? :roll:

Det är nog inget fel med spaken eller knappen eller övrig elektronik, det vore otroligt i sådana fall eftersom det är två separata grejer.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Avenger skrev:Hej,

Har bägge slutat fungera? :o

Felet måste nästan vara vid innerskärmen där båda pumparna sitter, eller så har dem frusit kanske? :roll:

Det är nog inget fel med spaken eller knappen eller övrig elektronik, det vore otroligt i sådana fall eftersom det är två separata grejer.
Japp båda är döda :-(
nej inte frysit ,tror du man kan hänga på en ny pump däruppe på orginal slangen så den suger direkt från orgburken ? och en ny separat knapp

hmm tur det är kallt så man inte behöver det just nu ,men jag kör ca 70 mil i veckan i jobbet så den behöver fixas asap
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Koppla helst ingen separat pump, tror inte det fungerar eftersom den inte kan "suga" igenom den ev. defekta pumpen, den sitter direkt till behållaren.

Det bästa är nog att mäta om du får fram spänning till kontakterna via en multimeter, samt testa pumpen med direkt 12 volt om den fungerar, t ex. via bilbatteriet. Om det kommer fram spänning när ni trycker på spolaren så är det ju inget fel på övrig elektronik, så om pumpen inte fungerar med direkt spänning så är det ju den som är defekt =)

Som du säger så sitter den bakom innerskärmen på höger framhjul:

Bild
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Ny pump finns här om det skulle vara den som är problemet:

http://www.ebay.com/itm/96-97-98-99-00- ... 35b93e61ae" onclick="window.open(this.href);return false;

Cirka 400:- med frakten till Sverige.

Men jag tycker det är konstigt att bägge slutade fungera samtidigt, bäst att kolla hur det ser ut bakom innerskärmen så att ingen kablage är något knasigt med.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Re: Vindrutespolare död voyager -98

japp
ska testa men inte nu ,har inget garage och att stå ute nu och meka är ingen hit .
tack för tips & ideer!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vindrutespolare död voyager -98

:P

Nej nu hade det inte gått att meka utomhus, händerna fryser till is på mindre än 5 min :|

I värsta fall får du köra till en GDS-tvätt och ta med en domkraft och lite verktyg (om det skulle behövas fixas omgående), eller ha en eller två flaskor fönsterputs till hands i bilen =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tobbebobbe
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 08 dec 2011, 08:11
Ort: Rimbo

Re: Vindrutespolare död voyager -98

På min -96 jag hade förut så fastnade motorerna, erjade kanske. Tog lös dem, knackade på dem och körde 12 volt från batteri så till slut får man igång dem. Sitter bara intrycka i burken i ett gummi som även utgör tätning. Hände oftare på motorn till bakrutan, troligtvis för den användes mer sällan.
Jeep Wrangler -89
Dodge Caliber -07
Chrysler Grand Voyager -09
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Re: Vindrutespolare död voyager -98

tobbebobbe skrev:På min -96 jag hade förut så fastnade motorerna, erjade kanske. Tog lös dem, knackade på dem och körde 12 volt från batteri så till slut får man igång dem. Sitter bara intrycka i burken i ett gummi som även utgör tätning. Hände oftare på motorn till bakrutan, troligtvis för den användes mer sällan.

ok tack för info ska ut nu och göra ett ryck ,får vi se vad som är felet !
tack för tipset !
/Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Tjena!

Hur har det gått, fått reda på felet? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Avenger skrev:Tjena!

Hur har det gått, fått reda på felet? :P
Hej
japp org spolarpump som är körd ,jag förlängde upp sladdar till en ny pump i motorrummet så länge
använder orginal knapp och orginal spolar burk bara en ny universal pump,som sitter på slangen

funkar bra tills det blir varmare ute !
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vindrutespolare död voyager -98

:P

Skönt att du hittade felet, blev det är universal från Biltema? =) Jag gjorde samma sak på Chryslern för ett år sedan, fungerar ganska bra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Re: Vindrutespolare död voyager -98

Avenger skrev::P

Skönt att du hittade felet, blev det är universal från Biltema? =) Jag gjorde samma sak på Chryslern för ett år sedan, fungerar ganska bra.

ja universal från tema ,men jag skulle vilja ha en med lite bättre tryck i hmm
ska leta på en annan , men den gör sitt jobb för 99:-
Skriv svar