Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Backkamera Dodge Journey 2009, svart skärm, hjälp

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
zobia
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 10:08

Backkamera Dodge Journey 2009, svart skärm, hjälp

Hej!

Familjen köpte i förra veckan en Dodge Journey 2,7 flexifuel 2009 r/t från familjebilcenter i vällingby. Jag är oerhört novis på bilar och tänkte se om jag kan få snabbinformation från er som kanske kan. Backkameran är svart. Jag har läst instruktionerna och gjort dom inställningarna som står i system setting. Finns det någon enkel överskådlig information och hur man får igång backkameran. Jag vill vara säker på att jag gjort rätt innan jag ringer bilhandlaren.
MYCKET tacksam för svar

Marie
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Backkamera Dodge Journey 2009, svart skärm, hjälp

Hej Marie!

Så det är inte hela skärmen som är svart,endast när du försöker starta backkameran? I övrigt fungerar skärmen bra?

Kameran fungerar endast om automatlådan är i REVERSE, det har ni testat antar jag ? :oops:

PS, har kameran fungerat någon gång och slutade fungera nyss?

Kanske har blivit oerhört smutsig så at kameran är igentäckt :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zobia
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 10:08

Re: Backkamera Dodge Journey 2009, svart skärm, hjälp

Hej och tack för att du försöker svara.
Skärmen blir svart endast när jag försöker starta backkameran. I övrigt fungerar den. Ja jag vet att den bara fungerar i reverse. Vi köpte bilen för en vecka sedan och den har inte fungerat. Jag har gnuggat linsen bak på bilen och det ser inte heller ut som att den är smutsig, mer som att den inte sänder, bilden är statiskt mörkgrå liksom. Jag tycker att det är svårt att förstå instruktionsboken, jag skulle vilja ha en översiktlig stegför-steg- instruktion för att ställa in backkameran. Vet ni om det finns någonstans?

/Marie
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Backkamera Dodge Journey 2009, svart skärm, hjälp

Hej igen,

Nu har jag kollat upp ev. återkallelse på din bil, och det fanns ett fel som gäller backkameran, den blir väldigt mörk och man ser ingenting. Tydligen var åtgärden att man byter mot en ny kamera. Denna återkallelse är utfärdad av Dodge i USA.

Jag vet inte om det gäller din bil, men som sagt, en återkallelse ska göras gratis oavsett eftersom det gäller en säkerhetsfråga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zobia
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 10:08

Re: Backkamera Dodge Journey 2009, svart skärm, hjälp

Tack så mycket, ska kolla upp det.
Skriv svar