Hejsan! Det var ett tag sedan o blazern går fortfarande !( i varje fall vid sista starten för ca 3 veckor sedan)
nåväl nu har vi nya problem : grabben min har en camaro-85 som han fick för sig o renovera lådan i samt samtidigt förstärka den med extra lammeller o.s.v. vågat gjort då han aldrig rört en automat förr ! Hur som helst så revs allt o monterades ihop igen , lådan fungerar o växlar som tänkt ,MEN den går väldigt tungt bakåt, alltså bilen går inte att knuffa bakåt ens med neutralen i ! framåt går det som det ska ,startar
man motor o lägger i backen så driver den bakåt dock känns det att det går tungt,framåt är allt som det ska vara,några ideer någon ? ,jag kommer förmodligen o få hjälpa till med demontering av lådan då grabben numera är halvt vansinnig på bileländet! vilket jag har full förståelse för med tanke på mina egna erfarenheter!
växellåda problem Chevrolet Camaro -85
växellåda problem Chevrolet Camaro -85
Senast redigerad av Avenger den ons 28 mar 2012, 20:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Re: växellåda
Hehe, man lär sig genom att prova.
Jag renoverade min första Chrysler automat genom endast en handbok.
Handboken användes visserligen inte så mycket,
utan den fanns mest för att kolla så alla grundinställningar och spel var rätt.
Låter som om att han kan ha fått backdrevet fel..
Alltså att den inte sitter på riktigt rätt plats.
Så när backen ska i så hamnar den mellan "framåt växel" och "bakåtväxel" samtidigt.
Går det att rulla bilen bakåt på Neutral?
Jag renoverade min första Chrysler automat genom endast en handbok.
Handboken användes visserligen inte så mycket,
utan den fanns mest för att kolla så alla grundinställningar och spel var rätt.
Låter som om att han kan ha fått backdrevet fel..
Alltså att den inte sitter på riktigt rätt plats.
Så när backen ska i så hamnar den mellan "framåt växel" och "bakåtväxel" samtidigt.
Går det att rulla bilen bakåt på Neutral?
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Re: växellåda problem Chevrolet Camaro -85
Kul att det löste sig med blazern, räckte det att göra i ordning ventilerna?
Ang Camaron, är det en TH350 eller TH700 låda i den?
Ang Camaron, är det en TH350 eller TH700 låda i den?
En automat har inget backdrev utan två planetväxlar som man låser i olika kombinationer med lameller och bromsband med hjälp av hydraltryck som styrs via kanaler från valve body.
Man kan tänka sig lite olika saker som blivit fel, som att någon tolerans är fel så att inte lamellpaketet hamnar rätt i förhållande till oljekanalen eller något fel i ventilhuset. Vissa automater har så kallade checker balls som är kulor som ska finnas på vissa ställen i ventilhuset och de är lätta att missa.
Det är definitivt värt att skaffa en bra bok för lådan, t.ex. från ATSG. Jag har den för TH700 men inte för TH350, men de är inte alls dyra. En annan bok som brukar omnämnas för 350 är Turbo Hydra-Matic 350 Handbook av Ron Sessions.
Att den inte går att knuffa bakåt med lådan i neutral låter märkligt, gör det någon skillnad om motorn är på eller av? Om det gör någon skillnad så är felet definitivt i lådan någonstans eftersom det påverkar om det finns hydraultryck eller ej. Om det inte gör någon skillnad så skulle nog jag prova att skruva loss kardan och se om det går att skjuta den bakåt då för att utesluta att det är något hjullager eller bakaxeln som bråkar. Därefter kolla att allt är rätt i ventilhuset innan man börjar riva hela lådan.
Man kan tänka sig lite olika saker som blivit fel, som att någon tolerans är fel så att inte lamellpaketet hamnar rätt i förhållande till oljekanalen eller något fel i ventilhuset. Vissa automater har så kallade checker balls som är kulor som ska finnas på vissa ställen i ventilhuset och de är lätta att missa.
Det är definitivt värt att skaffa en bra bok för lådan, t.ex. från ATSG. Jag har den för TH700 men inte för TH350, men de är inte alls dyra. En annan bok som brukar omnämnas för 350 är Turbo Hydra-Matic 350 Handbook av Ron Sessions.
Att den inte går att knuffa bakåt med lådan i neutral låter märkligt, gör det någon skillnad om motorn är på eller av? Om det gör någon skillnad så är felet definitivt i lådan någonstans eftersom det påverkar om det finns hydraultryck eller ej. Om det inte gör någon skillnad så skulle nog jag prova att skruva loss kardan och se om det går att skjuta den bakåt då för att utesluta att det är något hjullager eller bakaxeln som bråkar. Därefter kolla att allt är rätt i ventilhuset innan man börjar riva hela lådan.
TJENA! Ang. blazern så var det tydligen ventilerna som ställde till det! Man lär så länge man lever.
Betr. grabbens camaro så är det en 700-låda som sitter i, kommer i övrigt från en 89-van o
de små kulorna sitter där dom satt från början tar man bort bakre knuten på kardan så rullar bilen som den ska åt båda håll,men kardan går bara att dra runt åt ena hållet (framåt) med handkraft åt andra (bakåt ) tvärstopp med handkraft men med maskin i gång så snurrar den ok , det ska tilläggas att den verkar ha"släppt" lite efter att ha körts fram o tillbaka på gatan i ca 10 min, dock går det fortfarande inte att knuffa bakåt för hand men när backen läggs i med motor igång så rullar den iväg snällt på tomgång utan att behöva öka varvet
Betr. grabbens camaro så är det en 700-låda som sitter i, kommer i övrigt från en 89-van o
de små kulorna sitter där dom satt från början tar man bort bakre knuten på kardan så rullar bilen som den ska åt båda håll,men kardan går bara att dra runt åt ena hållet (framåt) med handkraft åt andra (bakåt ) tvärstopp med handkraft men med maskin i gång så snurrar den ok , det ska tilläggas att den verkar ha"släppt" lite efter att ha körts fram o tillbaka på gatan i ca 10 min, dock går det fortfarande inte att knuffa bakåt för hand men när backen läggs i med motor igång så rullar den iväg snällt på tomgång utan att behöva öka varvet
Ok, jag har skickat dig ett PM med en länk som kanske kan vara användbar.