Brorsan köpte en -89 Ford F350 4x4 crew cab 460 insprutare som bara tvärdog på fredagkväll när vi körde hem den, vi konstaterade där vid vägkanten att bränslepumpen inte gick. När vi fick den till garaget så kopplade vi pumpen direkt på batteriet och då gick den, men bilen startade ändå inte.
Så vi tog lös ett tändstift för att se om den var sur och hade gnista, men det fanns varken eller, dvs stiftet var snustorrt och vi kunde inte se någon gnista trots nersläckt garage.
Den har full spänning på batteriet och på tändspolen.
Va kan det vara för fel på den som gör att den inte har nån gnista och att bränslepumpen inte går?
Sitter det nån dator/styrboxar på den där som kan ha gett upp, vart sitter dom isåfall?
Tacksam för alla tips.
Ford F350 460" -89 med problem.
Annons
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Fick precis tips om att det kunde vara något som kallas hallgivare som sitter på fördelaren...någon som vet hur man felsöker en sådan?
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Hallgivare är samma sak som kamlägesgivare/kamaxelsensor (kärt barn har många namn! )
Inom Chrysler-språket namnger man givaren "CPS" men på Ford-språk kallar man den CMP vad jag kan se på reservdelssidor
Här har du en sensor på ebay för 500:- med frakten till Sverige:
http://www.ebay.com/itm/Airtex-4P1263-C ... 5ae486c68e" onclick="window.open(this.href);return false;
Din sensor är av typen "hallefekt" eftersom den sitter i fördelaren och bör ha två st kablar som går till den(?) Lossa sensorn och läs av motståndet ohm mellan de olika kontaktstiften
Inom Chrysler-språket namnger man givaren "CPS" men på Ford-språk kallar man den CMP vad jag kan se på reservdelssidor
Här har du en sensor på ebay för 500:- med frakten till Sverige:
http://www.ebay.com/itm/Airtex-4P1263-C ... 5ae486c68e" onclick="window.open(this.href);return false;
Din sensor är av typen "hallefekt" eftersom den sitter i fördelaren och bör ha två st kablar som går till den(?) Lossa sensorn och läs av motståndet ohm mellan de olika kontaktstiften
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Ser att jag glömt avsluta denna tråd.
Vi köpte en ny TFI-modul (tändmodul)...kostade $100-150 på amerikanska sidor, fick den för ca 400:- på Umeå Van Service!! Dom måste köpt den när dollarn var LÅG..?
Nåväl, vi bytte och den startade snällt och fint på en gång...och gick bra i 5 min...
Gråa hårstrån började växa, men nya tag togs! Lyckades av en händelse upptäcka att en (av ett dussin) kablar från startreläet satt löst i kabelskon...på med ny kabelsko å sen dess har den gått som en klocka. Så enkelt var det...
Tack för hjälpen ändå!
Här är bilder från när vi fått igång den, jämför med Silverado 2500an i bakgrunden så ser man att denna Ford är FULL-size
[bilder]http://i1163.photobucket.com/albums/q54 ... 22_552.jpg[/bilder]
[bilder]http://i1163.photobucket.com/albums/q54 ... 56_123.jpg[/bilder]
Vi köpte en ny TFI-modul (tändmodul)...kostade $100-150 på amerikanska sidor, fick den för ca 400:- på Umeå Van Service!! Dom måste köpt den när dollarn var LÅG..?
Nåväl, vi bytte och den startade snällt och fint på en gång...och gick bra i 5 min...
Gråa hårstrån började växa, men nya tag togs! Lyckades av en händelse upptäcka att en (av ett dussin) kablar från startreläet satt löst i kabelskon...på med ny kabelsko å sen dess har den gått som en klocka. Så enkelt var det...
Tack för hjälpen ändå!
Här är bilder från när vi fått igång den, jämför med Silverado 2500an i bakgrunden så ser man att denna Ford är FULL-size
[bilder]http://i1163.photobucket.com/albums/q54 ... 22_552.jpg[/bilder]
[bilder]http://i1163.photobucket.com/albums/q54 ... 56_123.jpg[/bilder]
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Fy satan!! Det var ingen liten bil! Snyggt!
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Vågar man fråga hur mycke den dricker egentligen!!
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Enligt rapporter från flertalet ägare i USA så är ligger förbrukningen i snitt på 2,5 liter/milen
Re: Ford F350 460" -89 med problem.
Det är ju inte så jäkla farligt med tanke på storleken!
Rockabilly Rebel
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003