Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Montera begagnade emblem på bilen

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Montera begagnade emblem på bilen

Jag har fått tag på original emblemen till min bil, dom har suttit på förr men är noggrant borttagna. nu till frågan. ur kan man på snyggast möjliga sätt klistra tillbaka dem? klistret bakom emblemen är givetvis förbrukat men det sitter liksom hårda rester kvar från den dubbelhäftande som var från början. funderar på om man kan skrapa bort det gamla försiktigt å sen använda något nytt klister eller så för att sätta dit dem. skall försöka få det att se ut som om dom aldrig vart borttagna. få kolla bilder så man kan måtta in placeringen. men det måste ju vara något klister som verkligen håller och att det härdar så fort att kan köra igen efter ett par timmar. möjligen om man fixerar emblemen med tejp under tiden det torkar.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

3M-tejp (den riktiga) är bra och den fungerar riktigt fint till allt sådant.

På rätt yta sitter den stenhårt men går ändå att lossa om framtia behov säger så :)

Själv använde jag superlim till en del emblem tidigare och det fungerare utmärkt också, om det är ett färdigt utrymme för emblemet, t ex. i grillen, för man vill inte spilla lim på lacken!

PS, till en Volvo C30 använde vi dubbelhäftande 3M-tejp till alla bokstäver på bakluckan, fungerade jättebra även om det var lite pilligt att skära tejpen (vi skärde den i samma mönster som bokstäverna efter vi monterat tejpen).

Jag kan enbart rekommendera 3M-tejp (det använder Volvo som original).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Har monterat emblem med superlim, som har suttit bra. Testade med bygglim eller sättlim eller vad det heter som byggare brukar ha :roll: Funkade bra det med. Annars finns det typ svart silikon som ska vara speciellt för att fästa typ emblem mm. Köpte det på en bildelsfirma, men tyckte det tog lång tid att härda, skulle fästa en list på en bil. Fick köra ett bra tag med tejp innan jag tyckte det satt fast.

Går sakta med pekfingret, kom ett inlägg imellan :D
Klart tejpen som nämnts ovan är nog bäst, men jag har inte tålamod med sånt :oops:

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Det svarta limmet du fick var kanske "bilklet" som man monterar bilrutor med :) ? Det är enormt starkt när det väl har härdat, fick du en öppnad förpackning kanske, eftersom när dom väl öppnats så tappar dom egenskaperna en aning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Nää det var ett speciellt silikon för att just fästa typ lister mm mm :roll: Det svarta för bilrutor känner jag till, försökte täta en cab som läckte vid rutan. Var väldigt kletigt, hamnade rätt mycket på mig själv :? Men bilen blev tät ivarjefall, såg bra ut med. Var rädd för att kleta ner bilen, men det gick bra.

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Aha, då ver det lite skillnad :D

Bilklet kan vara förjäkligt att få bort från händerna, vare sig det härdat eller ej, och får man det på lacken så måste man vara snabb med förtunning :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Såhär ser emblemen ut. det lilla emblemet skulle funka med typ vilket klet som helst av det ni nämner men det stora är ju genomskuret. vill inte att det skall synas tejp mellan bokstäverna eller att det skall sticka ut klet runtom heller.

funderar på å trycka på emblemet på svart dubbelhäftande å sitta med typ skalpell å skära bort mellan bokstäverna.

Bild
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Hej!

Det som du säger att skära ur för bokstäverna är exakt det vi gjorde på Volvo C30:n, vi tog mini handhållna rakblad (universal, cirka 5 cm breda), fungerade perfekt :)

Men se till att köpa äkta 3M-tejp eller vad det heter, den är bäst.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Avenger skrev:Hej!

Det som du säger att skära ur för bokstäverna är exakt det vi gjorde på Volvo C30:n, vi tog mini handhållna rakblad (universal, cirka 5 cm breda), fungerade perfekt :)

Men se till att köpa äkta 3M-tejp eller vad det heter, den är bäst.
Finns den tejpen i svart? eller bara vit?
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Jag har enbart sett svart färg :roll: min pappa har den på sitt företag när man monterar backspeglar på bilrutorna i kupén bland annat..

Jag använde nyligen sådan tejp till att montera 2 brandlarm i källaren (gick ej att borra i den betongen, stenhård var den!) Men larmen sitter hårt som bara den ändå :D

Här har du för runt 40:- inkl. frakt till Sverige:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/3M-Auto- ... veQ5fTools" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Montera begagnade emblem på bilen

Ett tips är att se så att lim eller dyl, INTE inehåller silicon då man förstör för framtida lackerings jobb, samt att man kollar så inte limmet gör åverkan på klarlack osv, när jag har tagit bort emblem samt "limrester" brukar jag ta en värmepistol och värma upp de först, brukar funka rätt bra.
Skriv svar