Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Termostatbyte Trans Sport?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Gozer
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 20:02

Termostatbyte Trans Sport?

Hej!

Jag har lite problem med att temperaturen klättrar på min cheva i varmt väder och även i stadstrafik. I landsvägskörning är det inga problem alls.

Jag har haft liknande problem med mina gamla volvobilar och då har ett termostatbyte gjort underverk, därför funderar jag på att göra detsamma med min "stora" TS :-)

jag har inte fått tag i någon Haynes och funderar därför på två saker:

1. Är det termostaten som krånglar eller kan det vara ngt annat?

2. Om det är termostaten, hur fan hittar jag den utan Haynes bok....

Hoppas att någon kan hjälpa mig.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Termostatbyte Trans Sport?

Det är oftast inte termostaten för då skulle du ha samma problem hela tiden.

Se tråden om köpråd nyligen där jag beskriver problematiken med topplockspackningarna. Dock behöver man inte direkt hoppa till antagandet att det är så i ditt fall, kylfläktarna startar inte på halv fart förrän vid 110 grader så om du står stilla eller kör sakta så räcker inte luftströmmen genom kylaren och temperaturen stiger tills kylfläktarna startar.

Om du har en fungerande AC och slår på den så kommer kylfläktarna att starta redan vid 90 grader, så det är en bra anledning att se till att den fungerar på de här bilarna.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Gozer
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 20:02

Re: Termostatbyte Trans Sport?

Ok.

men, om det är topplockspackningen eller insugspackningarna så har jag läst att oljan missfärgas? Det är den inte i min, den är iofs svart och bör bytas (oljan alltså :-D )...men jag ser inga tecken på kylvätska som tagit sig in.

Däremot har det gått åt en del kylarvätska det sista året, inga stora mängder men ändå så att jag fått fylla på någon liter utslaget på ett år. Det kan ju tala för att det är något med packningarna...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Termostatbyte Trans Sport?

Oljan missfärgas normalt inte av läckande topplockspackning, däremot får du avgaser i kylsystemet och ibland kan det räcka med att lukta i expansionskälet. Ett tydligt symtom är om du observerar hur tempmätaren beter sig när motorn värms upp från kall till drifttemperatur. Om då mätaren går upp mycket, uppåt 100 grader eller över, och sedan faller tillbaka när termostaten öppnar så är det starkt misstänkt att man har läckande topplockspackning. Däremot så är inte 100 grader i sig ett problem om du får det som du beskrivit vid stillastående eller sakta körning eftersom inte kylfläktarna startar förrän vid 110 grader. Det är övertryck i kylsystemet vilket gör att kokpunkten höjs till ca 120 grader.

Om du inte behövt fylla på mer än en liter på ett år så är det ingenting, om det varit på en vecka hade det väl varit värre. Dock ska man hålla järnkoll på dessa om det försvinner kylvätska och hur oljan ser ut, om det går i kylvätska i oljan så tar det död på motorn ganska snabbt...
Skriv svar