Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Ja då har du fredagsmyset klart:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Inte provat att kolla felkoder i displayen i bilen? :P Du har ju ingen OBDII så du får kolla i instrumentet :)

Arvid: Inte ska han behöva vänta till fredag heller, Onsdag är ju "lillördag" :D :mrgreen: hehe
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Haha ja det är det ju:-D
Får väl ta och börja riva isär insuget på onsdag då:-D

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Jag börjar myset imorgon
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Låter mysigt.:-)

Hoppas allt flyter på för dig och bilen börjar spinna normalt igen


Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Nu har man fixat klart med kärran! Det löste sig tillslut!

Jag bytte de 4 stiften på förarsidan och även tänd kablarna.
Sen bytte jag tändspolen och även tänd kabeln till fördelaren. slutligen så bytte jag temp givaren i underkant på vattenpump huset. sist men inte minst så passade jag på med att sett i ett nytt luftfilter.

Slutligen så kan man säga att stiften var blöta å sotiga när jag tog ur dem, kunde säkert fortsatt med de gamla men när jag ändå hade ur dem så byte jag ändå. tänd kablarna var i dåligt skick, framförallt två av dem såg riktigt dåliga ut i ändarna.
Kontakt styckena i tändhattarna såg ut som rostigt knäckebröd blandat med lite gott sot.
Tändspolen var garanterat på gränsen till skrot.
När jag åkte ner till pappa för att skruva med bilen så hade den stått i två dagar vilket resulterade i att den inte ville starta.
Efter jag bytt kablar å stift så gick den ändå inte igång och då satte jag dit ny tändspole å då gick den igång på första nyckel vridet.
När jag sen var klar med den biten så tyckte jag den gick bra men att den ändå puffa en liten aning och då gjorde jag som så att eftersom jag ändå hade köpt temp givaren så bytte jag den med, plockade ur den gamla och lät kylsystemet tappa ur å sen var det bara i med ny och fylla upp och lufta det hela. i med nytt luftfilter å nu går den som en klocka. Kortfattat så kan man säga att det var många faktorer som var med å påverkade så motorn gick så dåligt.

4 Tändkablar
4 Stift
1 Tändspole
1 Kabel från spole till fördelare
1 Tempgivare - kylsystemet
1 Luftfilter


Bort med resonans kammaren
Bild

Bort med luftbälgen mellan MAF sensorn och insuget
Bild

Här var det knäckebröd! Helt otroligt att den gick överhuvudaget
Bild

Å i denna hatten som är den längst in mot torpedväggen var det kolsvart, den gick inte ens att trycka på plats mot stiftet utan att den lossna igen
Bild


Sotiga å blöta stift med lite rost som pyntar runtom. Dem dumpar vi å sätter dit nytt!
Bild

Lite skillnad på dem kan man säga.
Bild

Sådär ja! Nu sitter stift å nya kablar på plats. Det var fan inte lätt å få emellan den sista tändkabeln, den skall ju i ett spår mellan motorn och insidan grenröret. Gick åt massor med tålamod å batteri till ficklampan.
Bild

Den gamla spolen. Sanslöst att den överhuvudtaget kunde ta mig å bilen från Trollhättan till Lilla edet.
Fick hoppas att den lilla styrenheten intill spolen var ok.
Bild

Nya spolen på plats i hållaren. Den gamla var inte fastdragen som den borde vart! Va lite förvånad är jag fick se att den var popnitad, började först fundera på om jag köpt rätt spole men det gick fint ändå.
Bild

Sådär! Nu var den på plats, bara dit med ny tändkabel å i med lite fett till kontaktdonet
Bild

Gamla tempgivaren var så ful att utseendet fick avgöra om man byter eller ej! Hiva den åt skogen å i med ny!
Bild

Nytt luftfilter! Det gamla hade säkert gått ett tag till men det skiter vi blankt i just nu! vill bara att bilen skall går bra.
Bild


Sådär ja! Alla grejer på plats, verktygen som man hitta lite överallt bortplockade å kylsystemet uppfyllt. Passade på och putsa upp slangar bälgar kåpor mm. Blev riktigt glansigt å fint. Bara till å provstarta å låta den gå varm så vi ser om fläktar mm gör som dom skall och att saker å ting låter som de borde.
Klockrent resultat, nu går den som en skållad råtta!
Bild
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Buick Roadmaster -94a Lt1 V8 går ryckigt å konstigt

Härligt att kärran går igen, och fint blev det på köpet:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar