Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge RAM -07 på prov=)

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Hotrider
Minivan

Re: Dodge RAM -07 på prov=)

Motorlampan har lyst i omgångar, nu när jag böt olja och filter så slocknade den igen.
Har lite pengar över så tänkte byta alla stift, uppdatera (sen sportluftfilter tråden) luftfiltret samt byta tändspolen.

Hittade en sida som hade väldigt billiga stift med gratis frakt.
Kan detta funka:
http://www.jcwhitney.com/ngk-iridium-ix ... y2007g80j1" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller är de för budget? Vill gärna ha bra grejer utan att det kostar allt för mycket!:P
Hittade sen dock inte någon tändspole som skulle passa min bil ( ram 1500 5,7 sport )på sidan, någon annan som vill ta en titt?

Tycker det vore smidigt att beställa allt från samma ställe, speciellt när frakten är 0:-
Annons
Användarens profilbild
Hotrider
Minivan

Hej!
Snabb fråga,
funkar dessa stift till min bil?

http://www.jcwhitney.com/ngk-iridium-ix ... y2007g80j1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, dom bör passa. Men dom skickar bara inom USA, men du kan ju t ex. handla med ShopUSA, men tror allting blir mycket dyrare. Ska du byta alla stiften? Köp platinum så kommer du ner i kostnaden, kanske finnas i England, då är frakten billigare för alla 16 stiften och du slipper tull och moms.

Beroende på vilket märke du vill ha så finns det ofta tabeller, t ex. NGK.com (ej officiell hemsida, men mycket bra för att leta upp spec.)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hotrider
Minivan

I Sverige skulle stiften kosta 195kr/st. Kändes inte så aktuellt och på Ebay kan man hitta allt mellan himmel och jord.

Jag har köpt Champion 3570 Platina samt bytt alla 16stiften, tänkte att det är lika bra att serva bilen när man ändå håller på. Kan säga att för en person som kanske inte är jätte van på att meka så tog det tid, lång tid. Böt även tändspolen på 5te cylindern.

Nu när jag bytt detta så lyser fortfarande motorlampan med samma felkod (305). Förslag på vad jag kan titta på? Ramen går ju bra men lite smått irriterande med lampan tänd...
Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tråkigt att höra :(

Det måste vara PCM eller en spridare som felar? Du provade att återställa genom att lossa batteriet i 20 min?

Bild
Användarens profilbild
Hotrider
Minivan

Batteriet hade vi urkopplat när vi mekade. Först så lös den inte men efter ett tag så började lampan lysa igen. Testade då att släcka den med OBD men tändes iaf.

PCM? Kan du beskriva lite mer?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Är det samma felkod nu? Du kan prova felsöka själv som vi skrivit :)

Jag hade gjort såhär:

Skiftat plats mellan spridare nr 5 och en annan spridare, om felet följer med till den nya cylindern så vet du att felet är en spridare, men det kan ju även vara kablaget till spridare nr 5. Om det inte ger något så skulle jag gjort ett komp prov, det kanske är något värre fel såsom topplockspackningen eller ännu värre :(

PCM:en är svår att felsöka, PCM = motorstyrningen/datorn, därför hade jag inte brytt mig om den förrän sist, man KANSKE kan låta en Chrysler-verkstad kontrollera den modulen men i värsta fall får man byta ut den som en chansning.

Kontrollera alla jordpunkter på bilen också!

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Dodge RAM -07 på prov=)

Som Avenger säger prova att byta plats på spidaren på cyl 5 med en annan för att se om felkoden ändrar sig rån den cylindern till en annan. Ligger koden kvar som 305 så kolla så mät upp så mycket av kablarna som du kan som går till femte cylinderns spridare (var tändkablarna bytta?). Vicka lite på kablarna medans du mäter, dn kan ju vara ett börjande kabelbrott. Om det skulle vara pcm,en så är nog den svår mätt pga att felet inte är där hela tiden och vilka stift man ska leta på kan vara svårt att reda ut. Om du tar den till verkstad som har rätt diagnostik så ska dom kunna se om det är pcm,en som är fel OM det är den som spökar

Voyager 3.3 V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Han har tändkablar, modul och spole i samma paket, det är inga separata kablar och tändspole osv., varje cylinder har ett eget tändsystem =/

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Dodge RAM -07 på prov=)

Å tusan

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men kontrollera även det som Arvid skrev, om det kanske glappar till kontakten.

Bild
Skriv svar