Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Fick ett ryck och började plocka ner ena motorn ifrån reservdelsbilen
jag skrotade för ett tag sen.
Nyfiken som jag är, så ville jag plocka ner den för å se om man fick lära sig nåt. :lol:

Motorn är alltså Chrysler Voyagers 3.3 Liters V6 som satt i en -92:a.

I en del bilder kommer det visas lite om storlekar på bultar/muttrar
samt placering av lite grejer. :D

Detta var iaf ugångsläget. :D

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 6_1024.jpg[/bilder]

På baksidan av insuget sitter det en gummislang som är ansluten till PCV ventilen. (tror jag det är)
Går motorn oroligt, så kan det nog vara en bra idé å ta en titt på denna slang.
Annars kan den mycket väl dra tjyvluft där. ;)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 8_1024.jpg[/bilder]

Skulle du vid nåt tillfälle behöva byta multirem,
Så är det denna du behöver släppa spänningen på remmen med.
Kolla först och rita gärna upp hur remmen satt, (om du inte har klistermärket kvar)
Sen hänger du på en 15mm ringnyckel och vrider den åt höger.
Skulle du behöva bytta denna remspännare, så lossar du den med en 15mm muter på baksidan.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 7_1024.jpg[/bilder]

Vid ett eventuellt Generatorbyte, så lossar du remmen som ovan.
Sen har du 5 muttrar i olika storlekar att lossa på baksidan.
Akta dig för de 2 små 7mm muttrarna, de har en tendens att gå av. (ifall du ska renovera den)
Så var noga med att spraya rikligt med rostlösning innan du börjar.

Längst ner på baksidan sitter det en 15mm mutter som håller själva generatorn.
Denna behöver du hålla emot, med ett verktyg när du lossar generatorn.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 5_1024.jpg[/bilder]

På framsidan har du sen 2st 15mm bultar, en uppe och en nere.
Den nedre är den som har mutter bakom sig.
Den över har sin gänga i godset bakom.
Generatorn släpps sen ner bakom motorn och ner på framvagnsbalken
bakom höger framhjul.
Sen får man lägga sig på backen å ta ner den därifrån. :P

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 6_1024.jpg[/bilder]

Ska du byta termostat, så kan detta va nåt för dig.
Jag tycker om att ha gott om utrymme, så här är det smidigt å lossa "tändspolen". (flera i en modul)
Den sitter med 4st 13mm bultar.
För att göra det ännu enklare, så lossar du tändkablarna.
Men märk upp vart alla kablar satt, även om de är lätta att hålla reda på.
I botten har du sen en kontakt som sitter, och lossas med ett knäppe på vänster sida. :)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 8_1024.jpg[/bilder]

Termostathuset sitter sedan enkelt åtkomligt med 2 st 13mm bultar.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 3_1024.jpg[/bilder]

Ganska förvånad blev jag när jag upptäckte att det inte fanns nån termostat i denna motor. :lol:
Men det är väl en lösning för att den inte skulle gå varm, för kylaren var slut på bilen. :P

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 4_1024.jpg[/bilder]

Om du ska byta tändstift på denna bil/motor,
så har du kanske märkt att det är trångt på baksidan.
Det gååår att byta utan att meka loss en massa grejer.
Men den som vill ha mer utrymme lossar insuget, eller ja, första delen av insuget iaf.
Men skaffa en packning från din reservdelsnisse först,
eller om du är kunnig så använder du anpassat packningssilikon.

Lossa därefter slangarna till spjällhuset och kabelhärvan som går på baksidan.
Sen har du 1st 15mm bult uppe på vänster sida ovanför Generatorn.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 24_001.jpg[/bilder]

Sen har du 1st 15mm bult på höger baksida.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 8_1024.jpg[/bilder]

Efter det så har du 4st 13mm bultar som håller insugsdel 1 emot insugsdel 2 i "framkant".

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 5_1024.jpg[/bilder]

Sen lyfter du bort det genom att lyfta höger sida först, sen drar det utåt höger.
Efter det ser det ut såhär. :)
Här syns även ett rödaktigt "klet".
Det är packningssilikon, så man kan tro att de har lossat insuget tidigare för stiftbyte. ;)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 0_1024.jpg[/bilder]

För den som vill veta vart vattentempgivare och oljetrycksgivaren sitter, så kommer det här.
Håll ögonen öppna runt termostathuset. :)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 2_1024.jpg[/bilder]

En bild ovanifrån. :D

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 4_1024.jpg[/bilder]

Här kommer en bild på kamaxelgivaren. :P

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 7_1024.jpg[/bilder]

Den sitter med en 13mm bult.
Men den måste inte skruvas loss helt om givaren lossnar på en gång,
för den har ju ett spår för att glida ut bulten.
Men skulle den inte vilja lossna på en gång, så ta bort bulten.
Sen tar du en polygrip runt givaren och vrider å vickar den försiktigt, så kryper den upp. :)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 8_1024.jpg[/bilder]

Ventilkåpa på vänster sida (framkant) borttagen.
Ser helt okey ut. :)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 2_1024.jpg[/bilder]

Tyvärr kunde man inte säga samma sak om höger sida (bakkant).
Där har det varit dåligt smörjning till de mittre vipparmarna. :o
Det har inte skurit ihop ÄN, och bilen gick bra.
Men var nog bara en tidsfråga.
Så detta ska kollas på syrrans Vojje. :P
Hela höger sida har ju väldigt mycke avlagringar, så den har nog inte servats ordentligt...

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 3_1024.jpg[/bilder]

Här är nedre/undre delen av insuget bortplockat.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 4_1024.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 7_1024.jpg[/bilder]

Nedre insugspackning och grenrören borta borta.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 9_1024.jpg[/bilder]

AC kompressorn borta samt ena glidrullen för multiremmen.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 5_1024.jpg[/bilder]

Fästet för AC kompressorn borta, samt jag har börjat lossa bultarna till topplocken. :)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 6_1024.jpg[/bilder]

Sådär ja, topparna borta oxå. :D

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 0_1024.jpg[/bilder]

Den såg rätt fin ut i cylindrarna iaf.

Vänster sida.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 1_1024.jpg[/bilder]

Höger sida.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 2_1024.jpg[/bilder]

Det är inte mycket kvar av motorn nu iaf. :lol:

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 4_1024.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 5_1024.jpg[/bilder]

Mekplatsen. :lol:

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 6_1024.jpg[/bilder]

Ett par bonusbilder då. :P

Inte så konstigt att denna generator gick tungt å lät dåligt. :roll:

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 9_1024.jpg[/bilder]

Jag är överallergisk emot getingar o mygg.
Och eftersom jag hade tappat bort mitt plastlock, så fick jag improvisera lite. :lol:

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... 1_1024.jpg[/bilder]

Hur jag ska göra med motorn har jag inte bestämt.
Men är lite sugen på att renovera upp motorn till nyskick, men vet inte...
Ev. åker den bara på tippen.
Nu vet jag iaf hur motorn ser ut i sina delar. :lol:

Hoppas nånting kan va till nytta för någon. :D

Tjingeling. :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Denna kommer till användning!! Motorn är ju i princip samma på nästan alla årsmodeller av 3.3 och 3.8 :D :D

Tackar!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Så bra. :D

Jo, jag hade en känsla av att de liknade varandra, men var inte säker. :P

Skönt att min nyfikenhet kan vara till nytta för någon. :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
steel88
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: tor 22 mar 2012, 00:01
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Bästa sättet att införskaffa ny kunskap är genom att demolera och ta isär ;)

En hel del olja i kylarvätskan på denna va? :D
"-Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Absolut. :D

Nope, olja var hyffsad å kylarvattnet kalas.

Dåra?
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
steel88
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: tor 22 mar 2012, 00:01
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

ok. Tänkte på denna bild:
Bild

på 5e kylkanalen nertill ser det precis ut som gegget som uppstår då olja och kylatvätska blandas :ugeek:
"-Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Ah. :)

Jag förstår vad du menar.
Men det var inga problem med det och det var inget gegg. :D

Mer en synvilla pga vätan. :)

Men ska dubbelkolla detta om det kan varit nåt sen längre tid tillbaka. :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
steel88
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: tor 22 mar 2012, 00:01
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Ja det är nog ingen fara för din del. Ska motorn ner i delar så kommer alla lager och annat som tar skada a kylarvätska troligen bytas får man hoppas =D
"-Det krävs ett helt nytt sätt att tänka på för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka" - Albert Einstein
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Näe precis.

Men kan va bra å veta ändå.
Självklart så gör man en ordentlig renovering med allt om det ska göras nåt. :)

Ska dra isär topparna oxå.
För att se varför det verkar ha gått varmt på de 2 vipporna.

Var ju nån här på forumet som viparmsbryggan hade skurit på. (nyare modell)
Men är nyfiken på VAD som blockerar kanalen, och om det är lätt fixat.

Helst vill man ju hitta på nåt sätt att åtgärda det utan att behöva riva topparna. ;)

Kan ju vara en bra sak å ha kunskap om i framtiden. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Projekt nedplockning 3.3L V6 -92

Tittade på motorn och det var faktiskt inget kladd där.
Det är inte ens ett flödeshål där.

Så det har nog inte varit några problem med kylvattnet. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar