Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Jag har upptäckt en ganska konstig sak med bilen idag då ja slängde dit nya tändkablar det verkar som om tändkablarna jordar för det slår gnistor ur kabeln bara ja lägger den på karossen eller ens närmar mig metall och verkar vara en rejäl gnista kan detta bero på tändfördelaren för fick en rejäl sketing då ja skulle kolla om dom satt ordentligt och bilen va igång
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Från dom nya eller gamla?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Både och testa med dom gamla och dom nya
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Kändes nog en del kan jag tänka mig. Jo det kan nog vara så att det kommer från fördelaren som du säger.
Annars hade varje tändhatt varit kass.
Samma problem hade jag på min golf i vintras. Misstände som skam. Var mörkt, såg hur det slog gnistor från fördelaren. Bytte den och sladden. Gick dom den skulle efter det:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Jo det ändes :P Men som sagt vart får man tag på en fördelare och till ett vettigt pris det är ju inte billigt direkt :p och verkar vara svårt att hitta för ringde skrotarna häromkring men ingen som hade
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Ingen aning. Själv ny på jänkare. Avenger är den du vill fråga. Har du bråttom kolla med Hansen racing, BDS mm. Nån skillnad på priser kanske det är. Den jag köpte till golfen var300 spänn dyrare ny. Blev ny, ska fasen gynna lokala skroten med dom priser han har

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Nya delar kan du köpa på Mekonomen, de tar från Hansen Racing. Om du inte har fullt lika bråttom så är det betydligt bättre priser på att köpa från http://www.rockauto.com/" onclick="window.open(this.href);return false; men man får räkna på frakt, tull och moms. Man kan också kolla på ebay. Oftast har man grejerna hemma på en vecka. Det är samma moduler på 97-05 vilket underlättar.

Om du finns i södra Sverige så finns det Transsporter på Returbilen i Kristianstad och Malmö, men man vet ju inte om de bitarna finns kvar.
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Tror du ja behöver byta modulen med eller bara spolarna ? tänkte för spolarna är ju inte så dyra :P 350kr st modulen däremot kostar ju 1200kr :D så eller kanske bäst att byta alltihopa så är det säkert att det inte ka kunna krångla mer :P
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Det är väldigt svårt att säga. Plocka loss hela modulen och se om du kan se några skador, som att någon spole är sprucken eller att det är smutsigt. Det måste ju vara någon skada på isoleringen för att spänningen ska kunna komma ut på utsidan så där.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Se om du kan ställa bilen mörk och kolla var det gnistrar. Modulen på golfen satt så dumt så vatten sippra ner på den. Rann från modulen ner på tändkabeln och efter många år så öppnade kabeln sig vid fästet och så blev det ljus party:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Ska Kika på detta :P har i alla fall beställt en ny spole då det verkar som det bara är ett cylinderpar som spökar så borde vara ganska lätt att prova sig fram till vilken av dom tre som är kass
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Vill dubblel kolla en sak med er här inne eftersom ja är rätt ny på detta om jag fattat det hela rätt så är dom tre spolarna kopplade så här

1 höger spole cylinder 1 och 4
2 mitten spolen cylinder 3 och 6
3 vänster spolen cylinder 2 och 5

är detta rätt ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Hittade en bild på google hur tändordningen är =) :

[bilder]http://ww2.justanswer.com/uploads/PENTI ... nture1.gif[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Härligt. Har du lyckats hitta felet än?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Ne du jag är helt lost men läste ett forums inlägg på garaget.org om en kille som haft liknande problem och där trodde folk på toppackningen min går ju på åtminstone 5cylindrar nu men bluddrar på tomgång och check engine börjar blinka så fort ja ger lite gas och har kollat oljan den är klar och fin verkar nybytt och vattennivån verkar ok så får väll helt enkelt vänta på omd läsaren ska komma
Skriv svar