Hej,
Min Captiva 3.2LT som har gått ca.3000mil har ett tydligt "klonkande" ljud (glapp?) i höger framvagn. Det märks tydligt när mn åker över gupp etc.
Har någon råkat på detta problem? För ca ett år sedan begärde jag att verkstaden skull ta en titt, de hittade inget, men problemet var i och för sig inte lika tydligt då. Jag fick ingen anmärkning vid senaste besiktningen heller.
Låter mer som om något är löst eller liknande, jag har egentligen inget större problem vid körning utan det är mest ett irritationsmoment samt känns det lite i ratten när jag kör långsamt.
MVH
Captiva styrning, glapp? - 3.2 LT 2008
Annons
Re: Captiva styrning, glapp? - 3.2 LT 2008
Litet tillägg. Jag sökte på ett engelskt forum och hittade en tråd som verkade likna min. De beskrev att problemet var "drop link ball joint". Vet någon vad detta kan heta på Svenska??
Jag kan inte de Korea-byggda bilarna, men det finns en recall om något problem med styrningen på bilar byggda fram till 2007-12-31 vilket alltså innefattar även tidiga 2008'or.
I övrigt är det nog en traditionell konstruktion med fjäderben så kolla speciellt övre fjäderbenslagringarna, undre bärarmens bussningar och kränghämmaren. Om det är något glapp där så brukar det märkas som klonk i låga hastigheter.
I övrigt är det nog en traditionell konstruktion med fjäderben så kolla speciellt övre fjäderbenslagringarna, undre bärarmens bussningar och kränghämmaren. Om det är något glapp där så brukar det märkas som klonk i låga hastigheter.
Jag tror det betyder länken från kränghämmaren till hjulupphängningen. Det kan vara lite olika om den går till fjäderbenet eller bärarmen.rcd77 skrev:Litet tillägg. Jag sökte på ett engelskt forum och hittade en tråd som verkade likna min. De beskrev att problemet var "drop link ball joint". Vet någon vad detta kan heta på Svenska??
Tack för svar! Skall kolla detta.
Hej!
Om du besiktigade bilen nyligen och dom inte upptäckte något så skulle jag tippa på att det är krängningshämmarbussningarna (den högra främst). Det brukar generellt vara första grejen som ger upp på tyngre bilar =) Men om du nu inte gjort någon besiktning (nyligen) så kan det vara en bra idé att låta dem felsöka (det är ju så smidigt när dom kan hissa upp bilen så man ser tydligt). Men det är inte ofta dom tar med krängningsbussningarna, det är svårt att upptäcka just det felet utan att köra bilen lite guppigt.
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... ningar.jpg[/bilder]
Om du besiktigade bilen nyligen och dom inte upptäckte något så skulle jag tippa på att det är krängningshämmarbussningarna (den högra främst). Det brukar generellt vara första grejen som ger upp på tyngre bilar =) Men om du nu inte gjort någon besiktning (nyligen) så kan det vara en bra idé att låta dem felsöka (det är ju så smidigt när dom kan hissa upp bilen så man ser tydligt). Men det är inte ofta dom tar med krängningsbussningarna, det är svårt att upptäcka just det felet utan att köra bilen lite guppigt.
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... ningar.jpg[/bilder]
Slutrapport.
Lämnade in bilen för service idag och de upptäckte genast att krängninshämmarstagen (eller rättare sagt själva kulorna) på båda sidorna var slut. De kostade ca 350kr styck +30minuter arbete, ganska överkommligt tycker jag. Är dock lite fundersam på kvalitet med tanke på att bilen endast gått 3300mil...
Tack för svar!
Lämnade in bilen för service idag och de upptäckte genast att krängninshämmarstagen (eller rättare sagt själva kulorna) på båda sidorna var slut. De kostade ca 350kr styck +30minuter arbete, ganska överkommligt tycker jag. Är dock lite fundersam på kvalitet med tanke på att bilen endast gått 3300mil...
Tack för svar!
Gött att det ordnade sig
Fri från klonkande ljudet nu då? =)
Alla bilar jag sett så har bussningarna givit upp först, men på din bil var det alltså tvärtom =) En tung bil som din är ger extra slitage i framvagnen, brukar vara så, vår Town & Country äter krängningsbussningar på ett par månader, men då används bilen också ganska extremt mycket varje dag..
Alla bilar jag sett så har bussningarna givit upp först, men på din bil var det alltså tvärtom =) En tung bil som din är ger extra slitage i framvagnen, brukar vara så, vår Town & Country äter krängningsbussningar på ett par månader, men då används bilen också ganska extremt mycket varje dag..