Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Spakställ 2,7CRD - Nödläge på vxllådan

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
polarbear
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 22:38

Spakställ 2,7CRD - Nödläge på vxllådan

Hej, ny på forumet här.

Tänkte höra med expertisen här om någon har något tips om vad som brukar gå sönder i spakställen G-C:n?
Min låda har börjat gå ner i nödläge och låser sig på 2:ans växel. Får felkod P2210 -Signal från växelväljarmodul. Fel kodning. Har också fått P0702 - Växellådsstyrning, Kopplingsfel
Om jag startar om bilen så kan den ibland börja fungera igen..
Jag har en Grand Cherokee 2,7CRD från -03 (Importerad)

Alt2 om någon har något bra tips om vart jag kan köpa mig ett nytt spakställ eller har något reservdelsnr? Ebay.de? Ebay.com?

Tacksam för all hjälp
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spakställ 2,7CRD - Nödläge på vxllådan

Verkar som om hela spakstället är den centrala delen i den 5-växlade lådan till dieselmotorn :roll: därmed sitter nog växellägesgivaren i själva spakstället och inte på växellådan som på bensinarna.

En kille i denna tråd verkar ha samma problem:

http://www.justanswer.com/jeep/59lo6-je ... -2002.html" onclick="window.open(this.href);return false;

..men förstår inte varför mekanikern skriver "sensorn vid växellådan" eftersom det inte borde finnas någon där :roll:

Jag tror att bägge felkoderna hör ihop, i slutändan kanske det är spakstället (precis som du säger). Vettefasiken vart man kan få tag i det, kanske någon bildemontering i Sverige eller Tyskland? ..Dessvärre är ju tyskarna så dåliga på engelska känns det som, svårt att förklara vilken del man söker om man nu ens lyckas hitta en demontering som har den bilen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
polarbear
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 22:38

Re: Spakställ 2,7CRD - Nödläge på vxllådan

Sitter växelväljagivaren på spakstället till dieslarna?
På vissa sidor står det att TCM:en kan få en "hardcode", dvs den kan inte resetas med hjälp av en vanlig ODB?
ODB:n resetar bara ECM:en, den måste in på en vst som resetar själva TCM:en?

Jag tror ändå att en STOR bov i dramat är kabelhärvan som går till "den stora kontakten" på lådan.
När den kontakten läcker så kryper det in olja i kabelhärvan och kortsluter.
Här lagat/tätat kontakten och rengjort ena sidan av kabelhärvan, men jag får nog ta lös den och jobba vidare?
Användarens profilbild
polarbear
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 sep 2012, 22:38

Re: Spakställ 2,7CRD - Nödläge på vxllådan

Jag TROR jag har hittat felet nu? :o

Provade att rengöra bägge kontakterna vid lådan idag (igen) när jag av en ren slump råkade se att oljeröret till lådan var helt av!? :shock:

Det förklarar en hel del! Inte så konstigt att mekanikern inte kunde läsa av någon oljenivå i lådan, han tröck ju oljestickan rakt ut i luften!!
Det borde också innebära att jag har alldeles för lite olja i lådan, då åtminstone hälften borde runnit på sidan när jag fyllde på..

Så grundfelet borde varit att kontakten i lådan läckte och kortslöt.
När jag sen bytte olja och fixade kontakten så har jag aldrig fått i rätt mängd olja, därför går lådan numer ner i nödläge?
Låter det rimligt eller är det bara jag som hoppas på en billig lösning??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spakställ 2,7CRD - Nödläge på vxllådan

Är röret i plast på den tror jag? =( Vet att man måste köpa nytt lock efter varje mätning eftersom det är slutet system.

Hoppas verkligen att det kan vara felet, låg oljenivå kan ju orsaka något sådant också men lite osäker på felkoderna isf :| , läste ett par forumtrådar från tyskland igår och det verkar vara ett par st som får exakt dom felkoderna som du har fått, men hittar ingen lösning =/

Om det inte fungerar så blir nog alternativet att åka till Chrysler/Mercedes/Fiat och läsa av felkoder (inte bara OBD2).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar