Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Köpt ny bil igen.

Denna typ av motor är en ny bekantskap för mig.

Jag måste byta ventilkåpspackningarna för dom läcker på bägge sidor.

Dessutom är det en läckande vacuumslang som går in under Intake Manifold, den är märkt med gult på bilden.

Var börjar jag demontera?

Jodå jag är van att skruva men det här är lite för modernt för mig..

Bild

Så en bild på bilen, jo går det att blanda automat oljan Meron och Mercon V ?

En fråga till, jag har letat efter OBD 1 men hittar inget, hur få ut felkoder ?

Bild
Mercury Grand Marquis 1988
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Grattis till bilköpet! Då blir det kul på vintern med en RWD ;)

Det går att blanda oljorna, Mercon och Mercon V är enligt ett uttalande ifrån Ford kompatibla med varandra.

Du måste först lossa övre insuget för att komma åt allting, då ser man mycket tydligare vad mer som behöver demonteras. OBS, insugspackningarna måste också bytas, så köp på dig dessa också så man inte står där och inte kan skruva ihop allting efteråt.

OBD1-uttaget sitter i motorrummet eftersom den inte är lika avancerad som OBD2, så är det på de flesta äldre bilar, både amerikanska och europeiska osv. :P

Du kan få ut felkoder genom att jorda diagnoskontakten och vrida på tändningen och räkna hur många gånger check engine blinkar, ungefär på samma sätt som Chrysler, Dodge och jeep, fast det är lite krångligare på denna äldre bilen, kolla denna tråden:

http://www.grandmarq.net/vb/showthread. ... t-running-(1989-MGM-LS-5-0L-EFI-46000" onclick="window.open(this.href);return false;)

Det finns (fanns) äldre felkodsläsare men dessa är nog svåra att hitta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Tack för snabbt svar.

Alla packningar har jag, killen jag köpte den av visste om felen, men kunde på grund av sjukdom inte göra jobbet.

Men eftersom det inte finns många av denna årsmodell i detta fina skick så var det bara att köpa den.
Nej den skall inte köras i vinter.

Okey då verkar det inte vara något större problem att byta slangen och ventilkåps packningarna.
Något jag bör vara extra noga med ?

Det där med OBD 1 har jag hållit på mycket med, så jag letade för att köra gem tricket.

Tack för länken, nu fixar jag det också.

Mycket behaglig bil, men jag saknar temperatur mätaren.

Tectyl behandlad = ingen rost nerplockad och om lackad från grå.

Här finns lite bilder om någon vill titta.
http://www.garaget.org/?car=305612
Mercury Grand Marquis 1988
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Grattis.
En riktigt snygg bil.
Kul att den är så väl behållen.

Hoppas på att den ger dig många fina mil

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Att jag inte hittade OBD 1 var ju inte konstigt, det finns ju inte.
Den heter EEC-VI

Det är ett för mig nytt uttag, men enligt bilden så tror jag mig ha fattat hur man byglar, men min skol engelska klarar inte av att översätta VEHICLE HARNESS !

Jag hittar inget som säger att något skall anslutas till jord.

Men min logik får det till vehicle harness = kabel härva från bilen stämmer det ?

För är jag på rätt väg vill jag prova det här med en voltmätare också.

Förklara för mig som om jag vore en trött tioåring som hellre vill gå surfa på datorn...

Bild

Länk till operationens beskrivning.

http://www.autozone.com/autozone/repair ... 3f802e6913
Mercury Grand Marquis 1988
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Hej!

Harness = kabelhärva, dvs. de kablar som löper till diagnosuttaget. Nja, det är inte EEC-VI på den årsmodellen, det är egentligen vad Ford namner osv., man kan kortfattat säga att det är Fords egna OBD1 eftersom kontakten inte är en standard, detta kom först 1996 i Nordamerika och 2002 i Europa osv., då använder man samma kontakt så att verkstäderna främst kunde läsa av de viktigaste koderna till motorstyrningen, samt att kontakten alltid skulle sitta i kupén istället för i motorrummet.

Jag skrev fel när jag pratade om "jordning", tänkte på GM-bilar.

Bredvid kontakter i motorrummet så bör det finnas en kabel såsom på bilden, den kabeln "triggar" självdiagnosen när man vrider på tändningen.

Du ska alltså ansluta en kabel eller gem mellan denna kabel och i det kontaktstiftet på diagnosuttaget som illustreras på bilden, därefter vrida tändningen till ON och räkna hur många gånger lampan blinkar samt lägga märke till hur långa pauser det är emellan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Avenger skrev:Hej!

Harness = kabelhärva, dvs. de kablar som löper till diagnosuttaget. Nja, det är inte EEC-VI på den årsmodellen, det är egentligen vad Ford namner osv., man kan kortfattat säga att det är Fords egna OBD1 eftersom kontakten inte är en standard, detta kom först 1996 i Nordamerika och 2002 i Europa osv., då använder man samma kontakt så att verkstäderna främst kunde läsa av de viktigaste koderna till motorstyrningen, samt att kontakten alltid skulle sitta i kupén istället för i motorrummet.

Jag skrev fel när jag pratade om "jordning", tänkte på GM-bilar.

Bredvid kontakter i motorrummet så bör det finnas en kabel såsom på bilden, den kabeln "triggar" självdiagnosen när man vrider på tändningen.

Du ska alltså ansluta en kabel eller gem mellan denna kabel och i det kontaktstiftet på diagnosuttaget som illustreras på bilden, därefter vrida tändningen till ON och räkna hur många gånger lampan blinkar samt lägga märke till hur långa pauser det är emellan.
Tack då har jag fattat hur jag skall göra, jag vill se om det finns felkoder innan jag river motorn.

Jag har en drös med OBD läsare, och har hållit på mycket med gem och andra trix (EFI) till Nivas GM box, Jeep Cherokee och Chryslers olika modeller.

Men det här uttaget har jag aldrig kommit i kontakt med, kul att lära sig något nytt.

Återigen tack för hjälpen.
Mercury Grand Marquis 1988
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

keyzex skrev:Köpt ny bil igen.

Denna typ av motor är en ny bekantskap för mig.

Jag måste byta ventilkåpspackningarna för dom läcker på bägge sidor.

Dessutom är det en läckande vacuumslang som går in under Intake Manifold, den är märkt med gult på bilden.

Var börjar jag demontera?

Jodå jag är van att skruva men det här är lite för modernt för mig..

Bild

Så en bild på bilen, jo går det att blanda automat oljan Meron och Mercon V ?

En fråga till, jag har letat efter OBD 1 men hittar inget, hur få ut felkoder ?

Bild

Bild

Mercury Grand Marquis 1988
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Fin pärla! När tar den vinterförvaring då? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Avenger skrev:Fin pärla! När tar den vinterförvaring då? :P
I dag tog vi en sista tur med bilen innan hyrd vinterförvaring.

Jag har beställt en felkods-läsare från Hansen Racing, på grund av att man behöver en analog voltmeter för att läsa ut eventuella felkoder.

Check Enginge lampan är endast till för att larma om till exempel temperaturen är för hög med mer, men inte för att blinka ut fel koder.

En digital mätare går inte att använda, den visar ju inte pulser så som en analog, en del saker var bättre förr!

Jag såg att en stor del av mina bilder i tråden försvann när jag möblerade om på Photobucket.

Det går ju dessvärre inte att redigera bilder i tråden i efterhand.

Helst av allt skulle jag vilja köra den året om men det är bara att bita i det sura äpplet, och se fram emot en ny sommar.

Några bilder innan vinterdvalan.

[bilder]http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 1883e7.jpg[/bilder]

Jag lånar nog hellre ut tanten än bilen !

[bilder]http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 8e3e67.jpg[/bilder]
Senast redigerad av Avenger den lör 22 sep 2012, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ändrade img-taggarna så att hela bilderna syns.
Mercury Grand Marquis 1988
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Ja det kanske är dags nu redan, hösten har ju slagit till med full kraft, regnet piskar ned dag som natt :(

Hur menar du med felkodsläsaren? Vad beställde du för något och hur mycket kostade den? =)

Vad jag läst mig fram till så kan man dekoda felkoderna via lampans blinkningar, t ex. "BLINK BLINK paus BLINK" = 21 osv.. ? :roll:

Mer fina bilder på bilen, sånt gillas!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Det går inte att blinka ut koderna via lampa, utan man ansluter en voltmätare enligt bild.
sedan räknar man koden med hjälp av visaren på instrumentet.

Jag provade med en digital mätare men det gick inte.

Nu har jag skaffat en gammal hederlig mätare och det har slutat regna så jag skall ut och labba lite.

Jag hittade verkstadshand böcker i skuffen, och där finns det också beskrivet hur man går till väga med koder och voltmätaren.


Bild



I slutet på den här sidan finns det förklarat.

http://www.autozone.com/autozone/repair ... 3f802e6913


Den här beställde jag från American Racing, jag hatar att handla på E-Bay med pay-pal och skit.

http://www.actron.com/product_detail.php?pid=16153

Bild

American Racing tar 770 kr, helt klart värt pengarna, eftersom jag tänker behålla denna bil länge.

http://www.americanracing.se/shop/view_ ... uct=CP9015

[bilder]http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 1348317211[/bilder]

[bilder]http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 1348317145[/bilder]
Mercury Grand Marquis 1988
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Den e ju hur snygg som helst

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Kanonbra med koderna ju :P Den prylen missade jag! Men den var billig på ebay, beg. fanns för 100:- med frakten och en ny kostade 300:- med frakten =) jag hade kunnat beställa åt dig, säg till nästa gång om du kanske hittar billigare "over there".

Fin bild på en fin inredning! Rattväxel borde det vara på de nya amerikanarna också, det har ju i stor del försvunnit :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keyzex
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 30 nov 2011, 21:01

Re: Mercury Grand Marquis 1988 motor jobb

Avenger skrev:Kanonbra med koderna ju :P Den prylen missade jag! Men den var billig på ebay, beg. fanns för 100:- med frakten och en ny kostade 300:- med frakten =) jag hade kunnat beställa åt dig, säg till nästa gång om du kanske hittar billigare "over there".

Fin bild på en fin inredning! Rattväxel borde det vara på de nya amerikanarna också, det har ju i stor del försvunnit :(
Tack för erbjudandet.
Jo jag fixar att handla via E-bay, men problemet är de olika leverantörerna som tar över i Sverige, UPS hittar aldrig hem till mig (bor i skogen) DHL hittar ibland, men är det Posten fungerar det ju bra för då får jag ju hämta det själv.

Så ibland tar jag smällen att det blir dyrare bara det blir smidigt.

För övrigt så fungerar det bra med voltmätare för att plocka koderna, här är en länk till hur jag gjorde.

http://www.youtube.com/watch?list=ULQPo ... detailpage
Mercury Grand Marquis 1988
Skriv svar