Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Skum felsökning Cheva Trans Sport

Generell bildiagnostik med OBD/OBD2 osv.
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Skum felsökning Cheva Trans Sport

När jag sätter i läsaren börjar security blinka samt jag får ingen kontakt med datorn?
Har jag missat nåt eller är nåt fipplat med i bilen? ;(


Edit : Bilen i fråga är en Cheva Trans Sport

//mvh Fredrik
Senast redigerad av Avenger den sön 28 okt 2012, 00:40, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Skum felsökning

Har du slagit på tändningen?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Re: Skum felsökning

jajjemän gjort precis som boken säger jag ska göra eller andra bilar osv, det komiska är att den funkar på mitsubishi L200an min men ikket på chevan, nämnas kanske oxå bör göras att just innan security börjar flasha så faller tankmätarn i botten och säger low fuel oxå ;(

Tanken var att läsa felkoderna för TC och ABS då dem börjat varna men jag kommer inte ens åt bilen så nu står jag tyvärr bara och stampar :(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skum felsökning

Kolla så att alla säkringar är hela, om OBD-uttaget inte får någon spänning så kanske den lägger sig i nödläge :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Re: Skum felsökning

mjo uttaget verkar ha spänning för jag kör bakgrundsbelysningen från den samt säkringarna verkar må prima,
kan nåt ha ballat ur med ABS-enheten så man inte kan komma åt den alls eller nåt? eller finns det nåt slags lås på datorn så man inte kan komma åt den om man inte matar in tex nån kod eller nåt?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Skum felsökning

Vilken årsmodell? Du kan inte komma åt ABS-modulen på 97-99 men enl vad jag förstått ska det gå från 00 och nyare men jag har inte kollat på min 02'a
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Re: Skum felsökning

-01a men jag kommer inte åt nåt överhuvudtaget, utan den säger bara att den inte hittar länk med bilen, samt under tiden den söker protokoll börjar bilen blinka "SECURITY" i instrument panelen

Börjar nästan va lur på att det är fipplat med bilen så man inte ska kunna komma åt den via OBD2 alls i besiktningssyfte då

:(
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Skum felsökning

Om de inte kan läsa av koderna så borde det bli icke-godkänt på besiktningen, så det är nog inte orsaken.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Skum felsökning

Kolla säkringen till cigarettändaruttaget.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skum felsökning Cheva Trans Sport

Vad använder du för program att försöka ansluta till bilen, smartphone, separat handhållen enhet eller laptop osv..? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
azuresystem
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 14:42

Re: Skum felsökning Cheva Trans Sport

Handhållen enhet "Memoscan U585" kina dynga men den har funkat på alla bilar jag provat utom just min egen :E

samt ciggarettuttagen verkar funka som dem ska iaf, säkringen är hel och mår gott.
tycker bara att kombinationen när man ska länka med att den tappar tankmätaren sen att den börjar blinka security verkar oerhört skum ;( är det helt säkert att det inte finns nåt sätt att låsa OBDn på? samt när jag lurkade runt här på forumet såg jag nån nämna att PK3 hörs ha en länk till OBD uttaget?

Kan nån ha fifflat med låset så obdn är satt ur spel?
Skriv svar