Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

tips och råd transporter

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: tips och råd transporter

Här finns information om de nya reglerna:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... origheter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kravet på att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt tas bort, men får fortfarande inte överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt (osäker på om det gäller bruttovikt eller totalvikt på den punkten). Med utökad B-behörighet får bilen och släpets sammanlagda totalvikt vara upp till 4250 kg istället för 3500 kg.

Med en Trans sport som har totalvikt 2450 kg så får man alltså dra en släpvagn med 1800 kg totalvikt men max släpvagnsvikt är 1700 kg så det är vad som blir begränsningen. Jag har BE-kort så för mig spelar det ingen roll.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: tips och råd transporter

Helt klart intressant läsning! :)

Då blir det .. BACK TO SCHOOL! :mrgreen: ..typ =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: tips och råd transporter

Det var trevlig läsning.
Har BE men alltid trevligt att veta om nya lagar. Blev lite fundersam vad C1E betyder dock. Letade inte upp det, får kika på det sen:-)

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: tips och råd transporter

C1 betyder att man får köra tung lastbil med totalvikt max 7,5 ton, och med E också med tung släpvagn men max 12 tons totalvikt på kombinationen.

Jag har BE CE DE, men det är länge sedan jag körde buss.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: tips och råd transporter

Å tusan. Hade jag inte en blekaste om. Har inte för buss själv bara bil och lastbil.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar