Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpes! Grand Voyager

Bilar eller reservdelar/tillbehör köpes
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Köpes! Grand Voyager

Hej! Familen har vuxit och vi har tröttnat på att åka i två bilar så fort man ska nånstans, så nu letar vi efter en välvårdad grand voyager eller town
N country. Från -00 och upp

Gärna
Diesel men absolut inget krav

Max 20k

Med vänlig hälsning, Tisa
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpes! Grand Voyager

Hej!

Har själv ingen Voyager till salu, men kan ändå ge lite tips tänkte jag =)

För 0-20 000:- kr så borde ni inrikta er på en tidigare generation, för jag antar att ni tänkt på den nyare från 01 och framåt (ej -00) ?

Upp till 30 tusen kronor och det går att hitta en nyare generation.

Annars tycker jag att årsmodell 98-00 är bästa valet under 20 tusen.

Meddela gärna vilken ni kikar på så kan jag komma med mina förslag :) ..samt vart i landet bor ni? Kan länka till lite blocket-annonser som ser bra ut på "papperet".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Köpes! Grand Voyager

Gjorde en sökning på blocket häromdagen på Town & country och det fanns några prisvärda där.

Finns riktigt många Voyagers och Town & countrys så ta din tid att välja pärla.
Sen i somras kan jag glatt för dig säga att priserna har gått ner en hel del.
Hade jag väntat att köpa så hade jag kunnat spara 15-20k men det var inget jag visste då:-)

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Köpes! Grand Voyager

Jo jag har suttit och kikat på blocket annonser tills fan avlöst en så
Att säga, en 01 eller nyare är ju alltid trevligt men jag har haft ett par 99:or tidigare och varit mer än
Nöjd.. Sista köpte jag faktiskt
För bara 4 veckor sedan ( en 99:a LE ) och fick ha i hela 4 dagar innan nån vettvilling slog sönder hela
Bilen :( men äldre än -00 vill jag nog inte gå. En CGV 3,8 AWD fullutrustad är inte fel tex. Men hur är det med fyrhjulsdriften eg är det nåt att ha? Hört ryktesvis att awd har kraftigare drivlina
Än 2wd? Bor i borlänge men
Är inte främmande att
Åka 30 mil om det behövs för rätt bil,

Tack i förhand för all hjälp

Med vänlig hälsning, Tisa
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Köpes! Grand Voyager

Går kanske att sträcka sig mot 30k för rätt bil.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Köpes! Grand Voyager

4 dagar sen sönder slagen. Jävla pack.

Sätt in det priset och mil du tänker dig på blockets sökfunktion.
Då får du upp ett mindre urval.
Är för mycket att gå igenom annars och för mycket roligt lullull man inte kan få för det man kan ge.
Så var det för mig.

Ang drivlinan, inte säker men har för mig jag bara sett awd på 3.8 v6a och växellådan ska vara förstärkt på 3.8, men mer,än,så vet jag inte tyvärr

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Köpes! Grand Voyager

Har fått nys på en 01:a med 2,4l motor och manuell låda. Är det nån som vet nåt om denna motor/låda kombo. Bu eller bä? Har letat på nätet men hittar ingen info.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Köpes! Grand Voyager

Tror dem ska vara rätt snäll eller iaf snällare i förbrukning. Ska bog inte vara nåt fel u övrigt. Kolla om kamremmen e bytt och hur dyrt det är att byts

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpes! Grand Voyager

Jäkla tråkigt, får man vara nyfiken å fråga hur de gick till, var den helt förstörd, blev den inlöst av försäkringsbolaget ? :oops:

98-00 är i princip samma vad gäller driftsäkerhet, så om ni kikar på den generationen så kvittar det om det blir en -98, -99 osv., tycker inte ni borde låsa fast er på just -00 i så fall =)

Jag hade dock föredragit en nyare generation, då ökar driftsäkerheten ännu mera samtidigt som allting blir mer uppdaterat :)

30 tusen låter som en bättre gräns än 20, dock verkar det ändå vara ont om bilar till salu (iaf runt Borlänge). Tycker att ni borde kolla på 3.3 eller 3.8 med automat, de är de mest hållbara konstruktionerna för dessa bilar. Dodge Caravan kanske också är ett alternativ? Lite mindre utrustning än Town & Country, men lever upp till Voyager i alla fall.

När jag kikade mycket för 1-2 månader sedan så var utbudet mycket bredare på nyare modeller till dessa priser, nu verkar dom ha ökat igen :roll:

Edit: Ang. 2.4 med manuell låda, dessa kräver oljebyten på den manuella lådan var 1500 eller 3000 mil, kommer inte ihåg riktigt. Förbrukningen bör bli lite bättre, men inte mycket, det är en tung bil som 2.4.an måste kämpa för. Tror att en V6 blir bättre, bekvämare att köra med automat och mycket bättre respons till en knappt högre förbrukning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Köpes! Grand Voyager

ja du hur det gick till? det var väl nån eller några som fick fri spel på att det stod en fin metallicblå helt rostfri Voyager på parkeringen. blev väck av en granne mitt i natten som berättade att nån hade gett sig på våran bil..

gick ut och beskådade eländet.. ett betongfundament till en papperskorg rätt genom vindrutan, krossad bakruta (bakluckan) insparkade bakskärmar och bakljusglas, vänster strålkastare smaschad, båda elinfällbara speglarna sönderbrutna, tom fasta antennen hade dom böjt två gånger.. reparationerna beräknades gå på lite mer än 35000kr, så försäkringsbolaget valde att lösa in bilen.. den hade gått 21K mil, spritt nya vinterdäck, fabriksny låda vid 19000mil.osv... en riktig ögonsten... 4 dar fick vi med den :/

vad gäller 97-00 generationen så har vi slagit fast att en 98-99 är målgruppen, finns ingen anledning att leta efter en 00 då dom är precis lika som 99:orna fast 1400kr dyrare i skatt.. :shock: , vi lutar nog åt en gen III iaf, det är en nyare konstruktion och som du säger Avenger mer uppdaterad. här i kring mellansverige så är det otroligt dött på Gen III bilar just nu. hittade den här:

http://www.blocket.se/uppsala/Crysler_G ... m?ca=6&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

inte så långt borta från mig.

eller kanske denna?

http://www.blocket.se/kronoberg/Chrysle ... m?ca=6&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

några mil längre bort.. :) ingen i närheten som kan åka och kolla på den åt mig? ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpes! Grand Voyager

Fyf*n!! Vilka jäkla as, hur fasiken kan man göra så, måste ju ha absolut noll att tänka med i huvudet :x :cry:

Förstår att det måste varit otroligt tråkigt =(

De annonserna har jag också kikat på, ser bra ut på "papperet", om all service är någorlunda OK, främst med automatlådeoljan (det viktiga där är att dom inte använt något annat än ATF+4-olja, har någon annan olja använts så är det till och med bättre om den aldrig bytts ut).

Town & Countryn har rullat i princip lika långt som 4WD Voyagern då den stod i miles, så där behöver man nog provköra.. nackdelen är att du har över 100 mil tur/retur till den i Växjö :oops: ..ingen resa man gör bara sådär..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Köpes! Grand Voyager

Nä 100 mil är en bra sväng, den gör man för att köpa.

Synd att det inte fanns fler runt dig

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Köpes! Grand Voyager

hallå igen allihopa, en lite update kanske? vi fick ju chryslern inlöst och kände att vi skulle avvakta med ett CGV köp eftersom utbudet var så skralt. så vi köpte oss en V70-01 som har funkat bra och pålitligt. MEN nä vi har helt klart drabbats av Chrysler feber så nu ska volvon avyttras till förmån för ett CGV inköp.

har kikat runt lite och hittat en svensksåld Grand Voyager AWD från -01 ( uttagen 26/6-01) 9 ägare, 15200 mil gråmetallic, skinn/mocka klädsel, träpanel, inbyggda skärmar i nackstöd m.m

Senast godkända bes 2012-04-24 men Avställd sedan juli 2012 enligt nuvarande ägare så är bussningarna i en länkarm dåliga plus en avdragen hjulbult, annars är bilen i jättefint skick, ingen rost eller bulor eller andra skavanker,

kan inte mycket ( inget) om CGV från 01 och upp. vad bör jag kolla efter och vara särskilt noga att kontrollera.

jag är Volvomek sedan 18 år så jag kan laga bilar så länkarm och hjulbult är defenetivt inga problem att fixa, men jag trevar i mörker rent generellt när det gäller standardfel etc angående dessa bilar.

all hjälp skulle uppskattas oerhört.

mvh Timo.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpes! Grand Voyager

En gång amerikanare, alltid amerikanare! :D

Har du en länk till bilen? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Köpes! Grand Voyager

Så är det nog Avenger så är det. känslan av att gunga fram i en ombonad amerikans pansarvagn med all tänkbar lyx och komfort är svårt att slå. t.om med en spritt ny volvo :D

bilen jag funderar på hittar du här---> http://www.blocket.se/gavleborg/Chrysle ... m?ca=6&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

enligt transportstyrelsen så är den alltså godkänd vid besiktningen den 24/4-2012 men i annonsen står det besiktad 4/1? har inte fått tag på ägaren idag tänkte jag skulle har frågat hur det ligger till. protokoll kopior är iaf beställda.

man kan ju få nerslag ( 2:a) med krav på återbesök på en glapp länkarmsbussning men undrar just om det kan ha varit en "bra och veta" bara.
Skriv svar