Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

eller i klartext:
"P406 EGR position sensor voltage wrong" (koden via vägmätaren)

Bilen - 05, 3,3 S&G har varit underlig på flera andra sätt senaste tiden, kylarvätskan försvunnit (men är kvar efter påfyllning!), ABS-lampan lyser till och från (mest från)

Efter ett trist gnagande på batteriet m m så har jag likviderat 5 råttor hitintills och börjat bli nojig av detta:
Här sitter Pisse Mugg!
Här sitter Pisse Mugg!
ratts1.jpg (127.11 KiB) Visad 4677 gånger
När det gällde "oåtkomliga" koder så satt en person i familjen (hade bara inte tänkt på honom) på svaret och med en suverän utrustning. Bilen utanför fönstret i minusgrader och snöyra, vi inne i värmen framför PC:n och så här blev det efter någon minut:
abskod.jpg
abskod.jpg (57.45 KiB) Visad 4677 gånger
Får väl börja med en okulärbesiktning och leta efter gnagskador, sedan kontakterna och till sist kanske byta ABS-givaren?
Senast redigerad av Avenger den tor 06 dec 2012, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Har felkoden försvunnit/lampan slocknat eller lyser den konstant med EGR-koden? Kanske plocka ur givaren och mäta upp med multimeter eller i värsta fall inhandla en ny ..efter du kollat kablage o liknande.

Inget roligt med råttor som kryper runt i motorrummet! :shock: Jäkla otur!

Poor Mickey! Vad har du gjort med honom =)

[bilder]http://www.exohuman.com/wordpress/wp-co ... disney.jpg[/bilder]

Mysko fel med kylarvätskan, den borde ju försvinna hela tiden i sådana fall :roll: Uppstod problemet när det var kallt utomhus?

Vad är det för grymt verktyg han hade? :D Jobbar han på en Chrysler-verkstad? :P Trevlig att kunna få ut sådana felkoder, hade inte varit dumt! Verkstäderna tar ju ofta över tusenlappen för att koppla in sin dator.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Motorfelssymbolen lyser konstant efter att ha tänts under färd och jag ska kolla upp kablar och mäta (likaså med ABS-givaren). Dessbättre fel som inte hindrar att man kör bilen.

Kylvätskan
Problemet uppstod vid -13 gr, d v s att värmen upphörde efter ett par mil och då förm. på grund av att nivån var för låg. Normal temp visades och inga larm. Fanns inget som tydde på att något var fruset eller issörja någonstans. Nu ska kylarvätskan bytas helt mot Peak och avjoniserat vatten (hade jag i förra Vojjen) då det enligt flera källor absolut inte ska vara kranvatten i systemet. Känner ju inte till vad förre ägaren hade i?

Diagnosverktyget, två interface med blåtand och programvara verkar heta MekoDiagnostic och det finns info om det på nätet. Den här versionen (och enligt uppgift dyr) var dock på svenska och inköpt här vilket också syns på utskriften som innehöll mera än det som visades på min inlagda bild.

Nej det finns ingen koppling till någon Chryslerverkstad eller något speciellt bilmärke
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Har man fått en luftansamling nånstans i kylsystemet kan man få problem med att kylvätska försvinner
lite när som helst.
skräckexemplet på det är dom flesta Citroen modeller
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Grymt bra program som kan läsa av ABS:en, det är inte ofta man ser sådant =)

Drömmen vore ju att äga ett Chrysler original DRB-verktyg, inga begränsningar längre! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Kylvätskeproblemet:
bottenror.jpg
Upprostad, droppar från kröken. Verkar rent skräp för det borde väl hålla längre?

Inga plastsjok? På -98:an var de mesta inbyggt och skyddat.

Motorlarmet (EGR) borta av sig självt. Har efter det vickat på kontakten så får se om felet kommer tillbaka.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Det var ordentligt med rost där

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Ser jäkla rostigt ut =(

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... larror.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Stort tack för bilden, den löser nog frågan. Har försökt förklara för reservdelskillen på Hedins vilket rör det gällde och det har inte lyckats, han hittar inte röret i sin dator! Har varit där två ggr i samma ärende och andra ggn följde han med ut och tittade under hjulhuset (där det syns tydligt) och det hjälpte inte. Gör ett nytt försök i morgon, nu rustad till tänderna. Började med detta under sensommaren för att inte behöva råka ut för läck.

Säg nu också att bild/foto och beskrivning på hur bytet går till finns i Haynes.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Finns två olika rör, oljekylare och utan.

Ska försöka ordna bättre info..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Klart som korvspad att det är så! Trodde att alla hade oljekylare numera, sitter på min (utan krok ännu så länge) Hedins borde ha koll via regnumret.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Jag kan kolla om din bil har oljekylare till motorn, men tror det kommer ta ett par dagar då jag måste kontakta en kille i USA som äger en Dodge-firma, han kan ordna fram specifik info om vilka options bilen hade vid leverans, han fixade till min Dodge och det var en utförlig lista kan jag avslöja :D ..genom chassinumrets sista siffror så kan man dekoda en hel del info (endast via Mopar-databas, går ej att dekoda via Internet eller någon servicemanual, då får man bara fram årsmodell, motor, växellåda osv.)

Men snabbast går ju via Hedin som du säger, dom kan svara direkt i telefon om du ringer imorgon (om dom säger något annat så är det bara bortförklaringar, jag vet då jag har sett informationen från Chrysler =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler mek
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 12:33

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Har själv jobbat på Chrysler verkstad och fått uppleva att detta rör är svårt att finna i reserv dels programmet. Be lager personalen välja en RS(Amerikansk town and country), istället för RG(Europa voya).
Så borde de finna röret, så fick de göra på lagret där jag jobbar
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Tack. Jag och reservdelskillen satt framför deras dator ett tag och konstaterade att röret inte var inlagt i systemet för årsm. -05. Med hjälp av Avangers värdefulla reservdelslista gick vi baklänges och hittade det på 2001 års modell. Årsmodellerna 2001 till 2005, 3,3 och 3,8 är lika. Beställde röret (skulle komma från något annat land, minns inte vilket) och den O-packning som måste bytas. I morse fanns röret på plats hos Hedins (460 kronor) med en redan monterad o-ring så det blev en över.

Dessvärre är det nya röret lackat vilket förklarar varför rören är totalt upprostade redan efter några år. Det funkar inte på den plats det sitter och i vårt klimat utan det borde vara aluminiserat eller likande.

Nu ligger röret i min verkstad och ska försöka få dit det i morgon.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motorvarningslampan tändes Grand Voyager -05

Skönt att det löste sig :P

Röret kom troligtvis ifrån Frankrike(?) eller Holland? eller kanske Spanien =) ..vet att en Jeep-handlare i Belgien sa att det största lagret finns däromkring =)

Inte så jättefarligt i pris, överkomligt med runt 500:- kr, även om man tycker det hade passat bättre med hälften:)

Lägg på lite extra tålig lack/rostskydd efteråt eller innan :) ?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar