Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Hej
Efter byte av bränslefilter gick bilen i två veckor utan att stanna men sedan började den igen som att plötslig stanna och varvräknaren gick upp och ner. Bilen gick att starta nästan direkt men ibland får jag stå ca fem minuter innan den går igång igen. Har dock upptäckt att då det är mycket bränsle i tanken uppför bilen sig perfekt, stannar inte lika ofta. Vad kan det bero på? Har läst i något forum att bensinpumpen kan bli varm och att bensinen kyler ner den vilket gör att den "funkar" bättre. Kan detta stämma och om det är så då är det ju pumpen det är fel på, eller?
Om det vore CPS som är fel borde bilen ju gå bra utan att stanna i två veckor.
Har även fått föreslagit att kolla/byta reläet till bensinpumpen och även tändspolen. Vad sägs om det?
Känns lite tråkigt att inte veta var felet befinner sig.
MVH
Janne

Bil: Jeep Grand Cherokee -94 6:a
Senast redigerad av Avenger den tis 25 dec 2012, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Hej!

Du borde kunna höra om det är bränslepumpen som inte går igång direkt efter att den har stannat, vrid tändningen till läget FÖRE startmotorn och lyssna om den kör igång, jämför sedan med hur det låter 5-10 minuter senare när bilen brukar starta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tungviktarn
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 12:32

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Hur är det med tändsystemet är det i ordning?
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Tungviktarn skrev:Hur är det med tändsystemet är det i ordning?
Hur ska jag kolla det och vad ska då kollas?
MVH
Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Du får felsöka så mycket du hinner inom det intervall när felet uppstår, börja med bränslepumpen som ovan skrivet, kolla sedan om det är gnista på stiften (ta med dig ett stift löst och plugga i en tändkabel och vrid igång och se om det slår gnista mot motorn).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tungviktarn
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 12:32

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Jan Larsen skrev:
Tungviktarn skrev:Hur är det med tändsystemet är det i ordning?
Hur ska jag kolla det och vad ska då kollas?
MVH
Janne
Tänkte mest på om fordelarlock/rotor är i bra skick inga sprickor oxiderade kontaktytor etc. Att tändstiften och även kablarna är i bra kondition
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Tungviktarn skrev:
Jan Larsen skrev:
Tungviktarn skrev:Hur är det med tändsystemet är det i ordning?
Hur ska jag kolla det och vad ska då kollas?
MVH
Janne
Tänkte mest på om fordelarlock/rotor är i bra skick inga sprickor oxiderade kontaktytor etc. Att tändstiften och även kablarna är i bra kondition
Då undrar jag om bilen kan stanna plötsligt om fördelarlock/rotor ej är i bra skick. Sist den stannade kollade jag genom att lyssna om ifall bensinpumpen lät och då hörde jag den men bilen startade inte och andra gången hördes den inte men startade i alla fall.
Vad säger ni om reläet till bensinpumpen?
Kan bensinpumpen då och då fungera, alltså att den inte är helt ok? Sitter den i tanken och är det i så fall problematiskt att byta den? Jag har en tanke att det kan vara den som spökar. Köpa ny eller begagnad?
En dum fråga men är det en elektriskt pump??
MVH
Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Hej!

Du kan prova att skifta bränslepumpsrelä med torkarmotorn eller tutan, tror att dom har samma specifikationer (kolla vilka nummer som står på reläna för säkerhets skull, så att dom stämmer).

Tyvärr sitter pumpen i en modul i tanken :(

Kostar under 800:- med frakt ifrån ebay.com, "ifall ifall" det är den som är dålig:

http://www.ebay.com/itm/NEW-HIGH-PERFOR ... 42&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Samma pump kostar 3 tusen i Sverige! ..passar från 93-94, sedan blev det en annan modell, bra att veta! =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
carawelle
Van
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 21:58
Ort: östersund

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Exakt så kan en utsliten bränslepump uppföra sig..
Kan bero på att bilen körts lång tid med tätt bränslefilter/ förfilter eller med för låg bränslenivå,
själva elmotorn i pumpen kan skadas av detta då belastningen blir för hög.
Ibland kan man se på bränslepumpsrelä att brända kontakter finns eller att relät slutar fungera.
Användarens profilbild
Jan Larsen
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 19:15

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

carawelle skrev:Exakt så kan en utsliten bränslepump uppföra sig..
Kan bero på att bilen körts lång tid med tätt bränslefilter/ förfilter eller med för låg bränslenivå,
själva elmotorn i pumpen kan skadas av detta då belastningen blir för hög.
Ibland kan man se på bränslepumpsrelä att brända kontakter finns eller att relät slutar fungera.
Tack för detta svar. Innebär alltså att bränslepumpen ska bytas och även reläet, eller? Kan en begagnad nyttjas eller ska det vara en ny?
Tusen tack åter
MVH
Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Hittar du en beg. så ge inte mer än 400-500:- kr, dom måste vara ifrån 93-94. Fanns inga på bildelsbasen när jag kikade =(

Bättre med en splitt ny ifrån USA, cirka 800:- kr var priset tror jag (med frakt!).

..förutsatt att du kan vänta med att använda bilen ifall den skulle ge upp helt och hållet, lev.tiden är ju lite längre ifrån staterna =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
closse
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 30 dec 2012, 04:09

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Hej
Hade något liknande fel på min Gran jeep cherokee -97 4,0L men den dog aldrig tappade bara kraften och varvräknaren fladdrade som bara den, det visade sig att det var främre lambdasonden som var glapp, tyckte också att min gick bättre när den var ny tankad :?:
Användarens profilbild
Tungviktarn
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 12:32

Re: Jeep G Cherokee -94 rak 6:a som stannar igen

Tungviktarn skrev:
Jan Larsen skrev:
Tungviktarn skrev:Hur är det med tändsystemet är det i ordning?
Hur ska jag kolla det och vad ska då kollas?
MVH
Janne
Tänkte mest på om fordelarlock/rotor är i bra skick inga sprickor oxiderade kontaktytor etc. Att tändstiften och även kablarna är i bra kondition
Jan Larsen skrev: Då undrar jag om bilen kan stanna plötsligt om fördelarlock/rotor ej är i bra skick. Sist den stannade kollade jag genom att lyssna om ifall bensinpumpen lät och då hörde jag den men bilen startade inte och andra gången hördes den inte men startade i alla fall.
Vad säger ni om reläet till bensinpumpen?
Kan bensinpumpen då och då fungera, alltså att den inte är helt ok? Sitter den i tanken och är det i så fall problematiskt att byta den? Jag har en tanke att det kan vara den som spökar. Köpa ny eller begagnad?
En dum fråga men är det en elektriskt pump??
MVH
Janne
Jag har varit med om det, kolla även så auto shut down reläet inte är glappt eller cps
Skriv svar