Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fråga om Astro Ext -91

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
e-Fredde
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 11:49

Fråga om Astro Ext -91

Har hittat en Astro Ext -91 som verkar intressant. Vad som skrämmer mig lite är dock att 4x4 fungerar inte då bakaxeln är trasig enligt förra ägaren. Så kardan är bortplockad å bortkastad av förra ägaren. Men bilen har körts ca 100 mil söderut och tillbaks utan problem med endast framhjulsdrift i sommar.

Bilen besiktades med 2 fel, Abs lampa lyste inte och kardan satt inte där.

Min fundering är dels om det är dyrt (och svårt?) att byta bakaxel och mellanaxel (kardan?) samt om felet med abslampan kan bero på bakaxeln eller om det inte alls är kopplat till det?

Tack på förhand.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om Astro Ext -91

Hej!

Välkommen till forumet!

Jag gissar på att det är -91:an på Blocket.se för 5 tusen? =)

Den såg riktigt fräsch ut! Iaf på bild.

Jag vet inte riktigt hur det är med -91:orna, men tror att dom har en fördelningslåda som alltid ger fördelad kraft till både bak- o framvagn, men känns ändå lite sådär att köpa en bil som rullat utan bakre kardan..

Tror att ABS-givaren där bak sitter i bakaxeln, mitt i diffen, men är inte säker.

Ska kolla om jag har en manual till -91 Astro, så kan jag kika på hur fördelningslådan ser ut och vart ABS-givarna sitter.

Jag hade dock inriktat mig på en annan bil, om man inte tycker om att skruva direkt vill säga =) ..är det sittplatserna som önskas? Kanske en 98-00 Voyager?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
e-Fredde
Minivan
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 11:49

Re: Fråga om Astro Ext -91

Avenger skrev:Hej!

Välkommen till forumet!

Jag gissar på att det är -91:an på Blocket.se för 5 tusen? =)

Den såg riktigt fräsch ut! Iaf på bild.

Jag vet inte riktigt hur det är med -91:orna, men tror att dom har en fördelningslåda som alltid ger fördelad kraft till både bak- o framvagn, men känns ändå lite sådär att köpa en bil som rullat utan bakre kardan..

Tror att ABS-givaren där bak sitter i bakaxeln, mitt i diffen, men är inte säker.

Ska kolla om jag har en manual till -91 Astro, så kan jag kika på hur fördelningslådan ser ut och vart ABS-givarna sitter.

Jag hade dock inriktat mig på en annan bil, om man inte tycker om att skruva direkt vill säga =) ..är det sittplatserna som önskas? Kanske en 98-00 Voyager?

Mvh
Visst är det den :)
Det är inte sittplatserna jag är ute efter utan utrymmet när man tar bort de flesta sittplatser. Även fyrhjulsdriften lockar ju så klart. Men det är just det att jag inte är någon som gillar att skruva och då kan det ju vara ett mindre klokt köp :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om Astro Ext -91

Om man inte har eget garage/utrymme att skruva på så skulle jag avråda till den bilen, kostnaden sticker lätt iväg för att få den skattad, bes och reparerad :( Men har man kunskap, verkstad och hittar delar till billiga priser så kan det vara ett mycket bra köp, allt beror på vilka förutsättningar man har =)

Lastutrymmet i en sådan bil är kanonbra måste jag säga, vi hade en Cargo och den är i princip samma fast utan baksäten.

Om du behöver lastutrymmet så leta efter en annan Astro som är skattad/bes o körklar istället, samt RWD om du inte verkligen behöver 4WD? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plelle78
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 19:22
Ort: Västerås

Re: Fråga om Astro Ext -91

e-Fredde skrev:
Avenger skrev:Hej!

Välkommen till forumet!

Jag gissar på att det är -91:an på Blocket.se för 5 tusen? =)

Den såg riktigt fräsch ut! Iaf på bild.

Jag vet inte riktigt hur det är med -91:orna, men tror att dom har en fördelningslåda som alltid ger fördelad kraft till både bak- o framvagn, men känns ändå lite sådär att köpa en bil som rullat utan bakre kardan..

Tror att ABS-givaren där bak sitter i bakaxeln, mitt i diffen, men är inte säker.

Ska kolla om jag har en manual till -91 Astro, så kan jag kika på hur fördelningslådan ser ut och vart ABS-givarna sitter.

Jag hade dock inriktat mig på en annan bil, om man inte tycker om att skruva direkt vill säga =) ..är det sittplatserna som önskas? Kanske en 98-00 Voyager?

Mvh
Visst är det den :)
Det är inte sittplatserna jag är ute efter utan utrymmet när man tar bort de flesta sittplatser. Även fyrhjulsdriften lockar ju så klart. Men det är just det att jag inte är någon som gillar att skruva och då kan det ju vara ett mindre klokt köp :)

Hej!
Fortsätter väl en stund på den här tråden då med lite frågor :)
Jag är den som köpt den bilen (ganska vågat köp) Men med 8400mil på mätaren va det verkligen värt det.
Jag är helt färsk på den här bilen och jag sitter i skrivande stund och kollar efter delar för att plocka ihop den. Själv är jag urkass på att mecka bilar men känner turligt nog några som kan hjälpa mej.
Det jag undrar när jag kollar efter delar är: kardanaxel och mellanaxel är det samma sak??
Är det nån mer skillnad på 2wd och 4wd kardanaxel mer än att 2wd är längre???
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Fråga om Astro Ext -91

Kul att det vart ett köp trots allt.

Ibland ska man ta risker, tyvärr så blir de inge bra ibland.
Men vi får hoppas på det bästa nu. :)

Kardanaxel och mellanaxel brukar vara detsamma.
Tror däremot att namnet mellanaxel används oftare till 4WD bilar. :)

Skillnaden borde inte vara annan än längden på axlarna.

Tänk på att när du letar delar till din så kan delar upp till -95 passa.
Men 1995 var en brytpunkt på denna bil.
Så ibland satt det nyare delar på den och ibland äldre.
Så ha koll på artikel/delnummer på den del du har/vill ha.

Jag letar från 96 och uppåt när jag letar till min för att vara säker på att det passar. :)
Det verkar däremot finns mera grejer till den äldre generationen av Astro,
och till ett lägre pris oxå. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
okim78
Van
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 jan 2013, 13:05

Re: Fråga om Astro Ext -91

Tror kardan på 2wd är längre än på 4wd.. då du har en fördelningslåda i vägen på 4wd...... rätta mig någon
Jocke var namnet :D
Astro Ext All Wheeldrive -91
Jeep Grand cherokee I6 -94 SÅLD
Jeep Grand cherokee 5,2 -94 SÅLD
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Fråga om Astro Ext -91

Stämmer bra det. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
plelle78
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 19:22
Ort: Västerås

Re: Fråga om Astro Ext -91

Härligt att det går att få svar på saker man undrar.. :)
Kommer försöka hitta en ny bakaxel (billigt) då diffen är helt ren och förmodligen urplockad jag kan snurra på diffen med handen. Jag återkommer säkerligen med massa fler frågor framöver och kan väl uppdatera er vart efter hur det går med bilen.. jag har faktiskt aldrig vart med om att en bil från -91 kan ha en sån nybilskänsla den är fläckfri i inredningen och inte ett dugg dålig i växel lådan växlarna flyter på bättre än i min manuella saab95. :lol:
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om Astro Ext -91

Grattis till bilköpet! :)

Ja, den såg väldigt väldigt fräsch ut på bilderna, samt en redig lågmilare.

Hoppas du får tag i en bakaxel i bra skick, letar man tillräckligt länge så hittar man alltid något till ett bra pris, skanna igenom hela blocket.se efter objekt/demontering, reservdelar osv., även andra köp/sälj-sidor :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plelle78
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 19:22
Ort: Västerås

Re: Fråga om Astro Ext -91

Avenger skrev:Grattis till bilköpet! :)

Ja, den såg väldigt väldigt fräsch ut på bilderna, samt en redig lågmilare.

Hoppas du får tag i en bakaxel i bra skick, letar man tillräckligt länge så hittar man alltid något till ett bra pris, skanna igenom hela blocket.se efter objekt/demontering, reservdelar osv., även andra köp/sälj-sidor :)

Tack!! :)
Ja det ser ut att kunna bli en massa mil på den här kärran den passa mej perfekt har gått i massa år och trånat lite på astro men nu tillslut när familjen expanderar så fanns inget annat val än att fixa sörre bil och val av bil va ju ganska enkelt..
Jag kommer söka med luskam efter en duglig bakaxel. Dock har jag ingen ABS på den så det måste ju oxå fixas direkt efter bakaxeln... Man blir lite sugen på att veta hur det kan vara så få mil på den och så fort jag läste det i annonsen tänkte man skruvad mätare men va iväg med en firmabil till bilprovningen och försökte bli kompis med bilprovnings gubben ;) så han kolla upp den här astron på deras data och det verkar stämma med milen iaf sedan flera flera år tillbax. Märkte ju givetvis det själv oxå när jag kom fram och kolla på bilen och märkte att den va som ny.. :) Ibland ska man ha tur dock synd på dom problem den ar men det är det värt..
För övrigt måste jag säga att det är klockrent forum sitter och följer Räcket med hans bil projekt riktigt kul att läsa och se,har bara kommit till sidan 12 av 99 ännu. :)
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om Astro Ext -91

:)

Ja, hoppas du hittar en bakaxel till bra pris, både inköp och ev. bortlejd montering :)

Då har du en mycket fin och komplett bil sedan :D Lägg gärna upp ett par bilder, nu blev jag riktigt intresserad av att se mera utav Astron du köpt :mrgreen:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plelle78
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 19:22
Ort: Västerås

Re: Fråga om Astro Ext -91

Absolut jag kommer fota den så snart som möjligt.
Kanske behöver hjälp med att få veta hur man lägger upp bilder här oxå.. :)
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Användarens profilbild
plelle78
Van
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 17 jan 2013, 19:22
Ort: Västerås

Re: Fråga om Astro Ext -91

Var ut och fota lite bilder på inredningen iaf, bilen är så snöig och kall och skitig efter 80mil hem, kommer bilder då den ser lite fräschare ut utvändigt sen. men jag vet inte hur jag lägger upp foton??
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fråga om Astro Ext -91

Hej! =)

Du kan bifoga filer till inlägget, finns en knapp/flik under "Skicka" där det står "Ladda upp bilaga" :)

Annars kan du använda dig av t ex. forumbilder.se och länka bilderna hit =)

Trevlig helg!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar