Fråga om Astro Ext -91
Re: Fråga om Astro Ext -91
Hej alla!
Nu är jag sur på bilen för första gången!!
Skulle in i motor utrymmet innefrån kupen men jag får fan inte bort skit huven, jag har fixat en varvräknare nu till bilen och skulle fota skiten åt Räcket som skulle hjälpa mej och kolla kablar. Och även kolla lite hur luftfilter och dyligt såg ut medans man har den borta men skiten sitter som berget jag har lossat alla möjliga skruvar och fått vänster sida lös innefrån sett men höger sida är typ omöjligt att hitta var jag lossar.. ser inte ett dugg från utsidan heller(motor rummet)
Någon som vet eller har bild på hur fan man tar bort den??
//Pelle
Nu är jag sur på bilen för första gången!!
Skulle in i motor utrymmet innefrån kupen men jag får fan inte bort skit huven, jag har fixat en varvräknare nu till bilen och skulle fota skiten åt Räcket som skulle hjälpa mej och kolla kablar. Och även kolla lite hur luftfilter och dyligt såg ut medans man har den borta men skiten sitter som berget jag har lossat alla möjliga skruvar och fått vänster sida lös innefrån sett men höger sida är typ omöjligt att hitta var jag lossar.. ser inte ett dugg från utsidan heller(motor rummet)
Någon som vet eller har bild på hur fan man tar bort den??
//Pelle
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Annons
Re: Fråga om Astro Ext -91
Hej!
Hittade en video på youtube som kanske kan komma till hjälp bättre än min förklaring =)
[youtube][/youtube]
Hittade en video på youtube som kanske kan komma till hjälp bättre än min förklaring =)
[youtube][/youtube]
Re: Fråga om Astro Ext -91
Härligt kolla videon och det är just den högra skruven som jag inte hittar men nu sprang jag ut i kylan med ficklampa och hittade skiten om man kollade i en annan vinkel som jag inte såg när jag satt framför och den ser ganska bökig ut att komma åt men klart inte omöjligt.. Tack för hjälpen!!
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
Gött! Hoppas det går vägen, vore ju kul att ha en varvtalsmätare monterad
Re: Fråga om Astro Ext -91
Ja visst.. Jag vill ju se om jag kan hålla min förbrukning låg på bilen villl se lite hur många varv jag har vid olika hastigheter och hur mkt varv det är på den innan den växlar osv.. Måste börja gå igenom bilen var efter och se vad som behöver bytas typ luftfilter tändstift mm. Bilen drar ju utav bara helvete tycker jag och ändå kör jag lugnt..
Någon som vet förrästen vad det kan vara för strul då inte min farthålare fungerar???
Någon som vet förrästen vad det kan vara för strul då inte min farthålare fungerar???
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
Ja, det är en stor saknad i dessa bilar, jag irriterade mig rejält på att det inte fanns någon sådan mätare, dock orkade jag inte eftermontera någon =)
Kolla säkringen till farthållaren, kanske är sönder? =) ..annars kanske det är spaken som glappar? Kolla även så att det stämmer under huven, vid spjällhuset.
Kolla säkringen till farthållaren, kanske är sönder? =) ..annars kanske det är spaken som glappar? Kolla även så att det stämmer under huven, vid spjällhuset.
Re: Fråga om Astro Ext -91
Säkrinar är rena grekiskan på bilen eftersom det inte finns nå förtäckning på dom... Men ska kolla spjällhuset senare och se om det kan va nått tok där..
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
Så Räcket kan du se nånting på denna??
- Bilagor
-
- liten.jpg (33.79 KiB) Visad 4344 gånger
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
ähh jag ser ju inte ens skiten själv på bilden.. Det är så svårt att lägga in bilder med rätt storlek..
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
plelle78 skrev:Säkrinar är rena grekiskan på bilen eftersom det inte finns nå förtäckning på dom... Men ska kolla spjällhuset senare och se om det kan va nått tok där..
Kollade nu och jag har ju visst massa namn på säkringarna Men då undrar jag istället vad farthållade kan heta på engelska...? Fan har ju massa kablar och grejer inkopplde i säkringsdosan ser inte allt för seriöst ut men det kanske ska vara så..
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
Cruise Control blir farthållare på engelska
Har dom installerat massa andra grejer på bilen? Vi hade också massa extra säkringar och reläer utanför boxen, de var för extraljus och annat =)
Har dom installerat massa andra grejer på bilen? Vi hade också massa extra säkringar och reläer utanför boxen, de var för extraljus och annat =)
Re: Fråga om Astro Ext -91
Hmm... det visste jag nog att det hette oxå men jag undrar hur det förkortas på säkring??
Ja massa saker tror jag sitter som man inte har en aning om vad det är...
Ja massa saker tror jag sitter som man inte har en aning om vad det är...
Cheva Astro Ext -91
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Saab 95 2,3l Etanol steg 2
Peugeot 205 Cti
Re: Fråga om Astro Ext -91
Oops ..skrev även lite bakvänt, ska ju vara "farthållare blir cruise control på engelska"
Ingen aning vad det kan tänkas heta, står det inte något liknande över förteckningen? Tror den är på 20 eller 15 Amp, 20 gissar jag på när det gäller -91.
Ingen aning vad det kan tänkas heta, står det inte något liknande över förteckningen? Tror den är på 20 eller 15 Amp, 20 gissar jag på när det gäller -91.
Re: Fråga om Astro Ext -91
Håller iaf på och går igenom lite bilder jag fick på mailen.
Men om jag är på rätt spår, så ska han koppla in på den vita kabeln ifrån tändspolen.
Finns på dessa bilar en extra "testkabel" för att kontrollera varvtal lös vid sidan av.
Om den ger samma signal som den som är direkt kopplad till fördelaren vet jag dock inte ÄN.
Sitter å går igenom lite scheman nu iaf.
Men om jag är på rätt spår, så ska han koppla in på den vita kabeln ifrån tändspolen.
Finns på dessa bilar en extra "testkabel" för att kontrollera varvtal lös vid sidan av.
Om den ger samma signal som den som är direkt kopplad till fördelaren vet jag dock inte ÄN.
Sitter å går igenom lite scheman nu iaf.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Re: Fråga om Astro Ext -91
Om jag nu har gått igenom allt rätt så ska man även kunna ta signal vid fördelaren.
På främre sidan finns det 2 kontakter.
1st 2polig kontakt med:
En Rosa (eller rosa/svart) för 12v tändningsström
En Vit med tändningspulsen.
1st 4polig kontakt med:
En Svart med Röd rand (eller Röd med Svart rand) Jording för ECM.
En Ljusbrun med Svart rand. 5 Volt Reference från ECM (över 400 RPM's).
En Lila med Vit rand. Fuel control circuit.
En Vit. • ECM control signal från Tändmodulen (över 400 RPM's).
Den som man då ska koppla in på är isf. den VITA i den 2poliga kontakten.
Det är troligvis samma VITA kabel som kommer ifrån tändspolen.
Alternativet är annars den vita kontrollkabeln vid tändspolen.
Denna är jag dock osäker på om den ger exakt mätning hela tiden
eftersom det är en "kontrollkabel"
Jag får ju tyvärr inte fram nåt ordentligt schema.
Men närmare än så här kan man väl inte komma.
På främre sidan finns det 2 kontakter.
1st 2polig kontakt med:
En Rosa (eller rosa/svart) för 12v tändningsström
En Vit med tändningspulsen.
1st 4polig kontakt med:
En Svart med Röd rand (eller Röd med Svart rand) Jording för ECM.
En Ljusbrun med Svart rand. 5 Volt Reference från ECM (över 400 RPM's).
En Lila med Vit rand. Fuel control circuit.
En Vit. • ECM control signal från Tändmodulen (över 400 RPM's).
Den som man då ska koppla in på är isf. den VITA i den 2poliga kontakten.
Det är troligvis samma VITA kabel som kommer ifrån tändspolen.
Alternativet är annars den vita kontrollkabeln vid tändspolen.
Denna är jag dock osäker på om den ger exakt mätning hela tiden
eftersom det är en "kontrollkabel"
Jag får ju tyvärr inte fram nåt ordentligt schema.
Men närmare än så här kan man väl inte komma.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.