Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

stratus vill inte starta

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
interhjertat
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 04 mar 2011, 01:40

stratus vill inte starta

haj har köpt en chrysler stratus för en vecka sedan,, och den har gått felfritt, men så i förrgår efter jag stamnnat och parkerat bilen, semn så ville den bara inte starta igen, den går runt lite på batteriet mensen händer det inget mer, batteriet är helt okej och bensin finns.
vad är det för fel, snälla någon. just nu står den på en förhyrd parkering och jag MÅSTE få startat den så jag får hem den igen. tack på förhand, mvh hjertat
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: stratus vill inte starta

Hej!

Är det manuell eller automatisk växellåda?

Vad jag har förstått av din beskrivning så fungerar startmotorn?

Går startmotorn "slött" eller som den ska? Dvs. försöker den starta motorn precis som tidigare?

Du får inga felkoder, kanske är vevaxelgivaren som är sönder? Testa att vrida nyckeln till "ON-OFF-ON-OFF-ON" (avsluta i ON men starta inte bilen), vrid dessa 3 gånger inom 5 sek! Men gör det någrlunda sakta. Kolla sedan hur check-engine-lampan blinkar:

blink pause blink blink = kod 12 osv..

Om inte ovanstående metod för felkoder fungerar så kan du prova att hålla inne trip/reset samtidigt som du vrider tändningen till ON, då bör du kunna se felkoder i "displayen" för miltal.

Den startar inte om du trycker gaspedalen i botten? Kanske är dåliga spridare (munstycken till bensinen) som överfyller motorn med bensin så den dränks?

Hur vet du att batteriet är okej, du säger att den går "lite" på batteriet, kanske är för svagt? Provat att rulla igång den om det är manuell låda?

Hur är det med tändstiften och kablarna till dom? Allt sitter åt? (lätt att kolla på 2,0 litern/manuell låda).

Inga batterikontakter som är rostiga osv.?

Trycker du ned kopplingen (om du har manuell låda), kanske orelevant i detta ärende men ändå. Om du har automat, prova att lägg i neutral och se om den startar.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: stratus vill inte starta

Hur gick det?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar