Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

APP till chrysler voyager

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
rogerkarlsson
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 23:38
Ort: Idre

APP till chrysler voyager

Hej! Är det någon som provat obd 2 appen till chrysler? Är det värt och köpa en bluetooth adapter och testa?
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: APP till chrysler voyager

Har själv torque appen.
Ja klart värt pengarna och appen e lite rolig med. :-)

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
rogerkarlsson
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 23:38
Ort: Idre

Re: APP till chrysler voyager

Fint! då ska jag in och beställa lite :geek:
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: APP till chrysler voyager

Tycker jag. Inte nog att man kan få fram felkoder och nolla dessa utan även kan leka med en massa roliga mätare för realtids info etc:-).
Torque appen verkar vara den mest köpta och uppdaterade

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
ChJ
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 aug 2012, 20:08

Re: Sv: APP till chrysler voyager

Den är helt klart användbar och prisvärd.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: APP till chrysler voyager

Jag håller med föregående :) ..förutom att min OBD-blåtand gick sönder och jag satt och undrade en hel dag vad som var fel :lol: :oops: ..har man icke defekta prylar så fungerar det fint, ett bra komplement till färddatorn och bilens inbyggda diagnostik :) ..fast jag gillar inte de billiga OBD-läsarna ifrån ebay/kina, jag köper hellre en läsare av dem som lanserat den mobilapp jag laddat ned, varierar lite beroende på om det är Android eller iOS.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: APP till chrysler voyager

Köpte Teknikmagasinets blåtand för ett tag sedan och köpte även Androidappen (36 kr och bättre än gratisver.) . Funkar men tar inte alla koder.
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: APP till chrysler voyager

Finns/funkar det till Chrysler Vision -96, också?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: APP till chrysler voyager

Ja, det ska fungera från -96 då alla amerikanska bilar fick OBD2-uttag :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: APP till chrysler voyager

Vad gav du för den testapparaten ? Vh Turbo
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: APP till chrysler voyager

Avenger skrev:Ja, det ska fungera från -96 då alla amerikanska bilar fick OBD2-uttag :)
Vad kan man få fram för info? Går det att få på Ecm, Bcm och Tcm?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: APP till chrysler voyager

Det varierar från bilmodell/märke, men det går inte att få fram någon annan modul än PCM/motorstyrningen, samt generella felkoder ifrån automatlådan. Andra moduler kräver Chrysler DRBIII-scantool, en helt annan sak mot OBD2-läsare.

T ex. så kan man hålla koll på förbrukning (går även via färddatorn om man har en sådan i bilen), olika sensorers värde (lambdasonder, insugstemp, kylartemp osv..) mm. mm.

Biltema har börjat sälja OBD-instrument för fast montering, ganska kul, ger samma funktioner som en OBD2-läsare men detta instrumentet/mätaren är tänkt till fast installation som sagt, kostar dock en tusenlapp, så det finns billigare på ebay.

På min Dodge -96 så kan jag läsa ur de flesta värden på allting, ska montera en läsare som alltid sitter där, eftersom det aldrig fanns som option att ha färddator i denna modell jag har, kul att hålla koll på temperaturen till automatlådan och förbrukningen i siffror :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: APP till chrysler voyager

turboturbo skrev:Vad gav du för den testapparaten ? Vh Turbo
Det bästa är att först köpa en mobilapp och sedan köpa bluetooth-läsaren som mobilappens beskrivning rekommenderar, ofta har tillverkaren en egen utgåva av en läsare, då passar appen och läsaren plug-n-play. Givetvis blir det några kronor dyrare, men det är värt det, tror Sverker håller med mig? :) ..minns att han har köpt OBD-läsaren från USA och inte den billiga från ebay/kina.

P.S, den som verkligen vill veta all information om bilen och har en laptop att slösa, det finns som sagt ett företag i USA som hackat egna program efter biltillverkarnas original, t ex. så kostar DRBIII cirka 3 500:- SEK med frakt och klarar alla Chrysler, Dodge och Jeep som är ifrån Chrysler och deras egna moduler, tyvärr så räknas inte en del motorer in där eftersom dom lånar lite ifrån Mitsubishi, men det finns inte många sådana i Sverige. Jag funderar på det programmet, men frågan är bara varför man ska köpa det :oops: ..har inga fel som måste felsökas (ännu), kanske skulle ta någon hundring betalt för att felsöka åt andra, då är man ju billigare äön verkstäderna som tar över tusenlappen! ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: APP till chrysler voyager

På något sätt måste vi bilägare ändå göra oss loss från OBD-slaveriet.

Orsaken är dels bristande kunskaper hos s k märkesverkstäder och dels de överpriser det tar ut och för det tredje - beroendet.

Slutmålet måste vara att en läsare som klarar allt ska vara lika självklar i verktygslådan som en hylsnyckelsats.
Fabrikanterna borde möta upp med bilar som skriver ut i klartext vad felen är. Borde var mycket enkel med ett sådant interface redan i dag. Gäller bara att någon bilfabrikant tar första steget så måste de andra följa efter.
(Vem blir först - Kina eller Sydkorea?)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: APP till chrysler voyager

Håller helt med dig Anders, men det blir mer och mer vanligt med mer omfattande diagnostik i nya bilar, men ingen har tagit steget ut att bygga in felkodsläsaren helt och hållet, vilket borde vara standard.. jag tror inte att verkstäderna går misste om någon större summa då de flesta inte brukar meka själv, så det vore en bra grej för dem som gör det, skulle underlätta hemskt mycket. Jag tycker Chrysler varit väldigt bra på detta med sin inbyggda diagnostik sedan många år tillbaka, men dom kan bli bättre :) T ex. 2013-2014-årsmodeller har ju de mest avancerade media center, varför inte bara lägga in i mjukvaran ett program för felsökning? ..som är lika omfattande som en separat läsare..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar