Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tankar kring en Challenger SRT-8

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Du har inte råkat koppla in effektmotståndet i serie med kretsen? Det skall nämligen kopplas in parallellt.

Ger mig på ett litet försök till ritning:

Från styrbox------LED------Jord
I---LED------Jord
I----LED-----Jord
I----Motstånd------Jord

Platsen på de olika kan du byta hur du vill, bara de är parallella.

Undantaget är de klippta kablarna, de blir ju bara Styrbox----Motstånd----Jord
Annons
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Malu skrev:Du har inte råkat koppla in effektmotståndet i serie med kretsen? Det skall nämligen kopplas in parallellt.

Ger mig på ett litet försök till ritning:

Från styrbox------LED------Jord
I---LED------Jord
I----LED-----Jord
I----Motstånd------Jord

Platsen på de olika kan du byta hur du vill, bara de är parallella.

Undantaget är de klippta kablarna, de blir ju bara Styrbox----Motstånd----Jord
Inte säker på hur du menar. Spelar det nån roll var jag tar jorden till motstånden ifrån för övrigt? Jag kom på vad det förmodligen är som felar, den avklippta kabeln förväntar sig ju två lampor bak, nu har jag bara ett motstånd på den så givetvis borde det väl vara ett motstånd till på den kabeln - eller?
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Det är ju svårt att rita bra med bokstäver tyvärr. Hittade en sida som visar principen mellan serie och parallellkoppling: http://faktabanken.nu/motkopp.htm" onclick="window.open(this.href);return false; De visar motstånd i exemplet, men det kan lika gärna vara lampor och/eller motstånd i kombination.

På det som du ritat ser det ut som du kopplat i serie:

O(framblinkers)-----8(motstånd)----O(sidoblinkers)----8(motstånd)----O(bakblinkers)

Eller är det så att du kopplar varje led och motstånd till jord på andra sidan så att säga?

Det spelar ingen roll var du tar jord, i en bil är hela chassit jord (minuspol på batteriet), så du behöver ju inte dra extra kablar för det.

Det kan vara så att det motståndet du satt inte räcker för att simulera två lampor, men det är ju lätt att testa med ett motstånd till (eftersom du verkade ha köpt fler).
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Malu skrev:Det är ju svårt att rita bra med bokstäver tyvärr. Hittade en sida som visar principen mellan serie och parallellkoppling: http://faktabanken.nu/motkopp.htm" onclick="window.open(this.href);return false; De visar motstånd i exemplet, men det kan lika gärna vara lampor och/eller motstånd i kombination.

På det som du ritat ser det ut som du kopplat i serie:

O(framblinkers)-----8(motstånd)----O(sidoblinkers)----8(motstånd)----O(bakblinkers)

Eller är det så att du kopplar varje led och motstånd till jord på andra sidan så att säga?

Det spelar ingen roll var du tar jord, i en bil är hela chassit jord (minuspol på batteriet), så du behöver ju inte dra extra kablar för det.

Det kan vara så att det motståndet du satt inte räcker för att simulera två lampor, men det är ju lätt att testa med ett motstånd till (eftersom du verkade ha köpt fler).
Jag ska testa att klippa in två motstånd till bak först och se om det funkar. Har blivit rekommenderad att använda chassit som gjord så man inte riskerar att åka på bakström om man kopplar in sig på befintliga jordkablar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Äntligen ordning på de snabba blinkningarna! På med två motstånd till samt att jag drog om all jord från motstånden och satte direkt i karossen. De skapade tydligen bakström när man kopplade in dom på befintliga jordkablar. Då är det bara att ge sig på att montera halogenstrålkastarna och ljusförstärkaren på onsdag, synd att det ska vars så jävligt att få av fronten bara!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Kanon att höra! :)

..och regnet gör det hela inte bättre, här har det pissat ner idag, floder känns det som, vattennivån i ån som rinner genom stan har ökat rejält! =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Avenger skrev:Kanon att höra! :)

..och regnet gör det hela inte bättre, här har det pissat ner idag, floder känns det som, vattennivån i ån som rinner genom stan har ökat rejält! =(
I Karlstad skiner alltid solen! ;) Fixade det ute idag, men på onsdag har jag tillgång till garage så det underlättar ju.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

:mrgreen: ..vi hade sol en timme idag (cirka), sen kom det ett rejält oväder ända fram till nu, svarta moln på himlen med åska och blixt :(

Ja, när man skruvar loss fronten så är det bra att vara inomhus, lite renare om man säger så, man vill ju inte repa något :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Ny regbesiktningstid 1/7! Går allt bra imorgon funderar jag dock på om jag ska "chansa" att åka upp till Falun, där jag förmodligen skulle få en tid redan till veckan. De uttryckte ju specifikt att jag måste ha originalavgassystem på, men funderade på om man skulle chansa vilket i så fall skulle kosta ca 2200:- summa summarum. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

:)

Dom kanske tänker att det är original när det är en SRT8 :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Avenger skrev::)

Dom kanske tänker att det är original när det är en SRT8 :D
Ja, ett "sportavgassystem" från fabrik typ. :) Nej, men vore surt att åka på det. Frågan är som sagt om ska chansa för att få den besiktad tidigare?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Jag vet inte hur du är, men jag hade inte kunnat hålla mig :lol: ..jag brukar vara efterklok om man säger så, ibland positivt och ibland negativt, en chansning som du säger :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Avenger skrev:Jag vet inte hur du är, men jag hade inte kunnat hålla mig :lol: ..jag brukar vara efterklok om man säger så, ibland positivt och ibland negativt, en chansning som du säger :)
Frågan är, om jag åker dit och de ger nedslag på avgassystemet. Kommer det då stå nånstans så gubben i Säffle kan se det 1/7? Eller måste jag säga till att avbryta besiktningen så det inte blir så?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tankar kring en Challenger SRT-8

Du tänker på om dom anmärket på systemet med en beskrivning till ev. nästa bes.gubbe? Så att dom kan identifiera om det är samma system eller utbytt till original?

Vad jag vet så går dom inte in specifikt på vad som är fel, dvs. det blir nästa bes.gubbes bedömning..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar