Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Bytte startmotor i lördags och allt verka vara frid och fröjd, men icke i morse när jag vred på startnyckeln så var det samma problem igen händer ingenting det varker klickar eller att startmotorn drar runt, hängde då av pluskabeln en stund och då hoppar den i gång, vad ger samma symtom som en paj startmotor kan det vara kamaxellägesgivaren eller vet någon vad det är? kan man läsa ut någon kod med OBD II läsare.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Hmm, tråkigt fel :(

Jag har endast haft exakt samma fel när mätarhuset hade glapp på en lödning, då blir det exakt samma :( Prova slå lite lätt ovanför mätarhuset och se om bilen hoppar igång, annars prova skifta plats på ASD-reläet med ett annat relä av samma spec.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Vad är ASD relä är det samma som startrelä så har jag redan plockat om det med ett annat och banka ovanför mätarhuset är också provat utan resultat beroende på hur hårt man törs klappa till.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Hej igen Janne,

ASD = Auto ShutDown Relay, det kan gå sönder eller rentav stänga av strömmen om det är fel på någon givare, vev- eller kamaxelgivaren. Men jag tror fortfarande den ska snurra på startmotorn..

Det som kan hindra startmotorn är PCM:en/mätarhuset, startreläet (till startmotorn) samt lägesgivaren på automatlådan, den som känner av vilket läget du har spaken i. Prova att växla till Neutral och se om det fungerar..

Annars hade jag provat koppla bort mätarhuset för att utesluta det, jag har blivit lite nojig eftersom det gått sönder flera gånger på vår -99/00, och det är smidigt att utesluta det om man bara demonterar det snabbt, är inte många skruvar men man får vara försiktig med panelen som lätt spricker i plasten.

Du får inga felkoder om du felsöker med bilens inbyggda diagnostik?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Kolla denna tråden om felsökning på -99/00 Voyager:

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=24&t=1585" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Jag har provat att ställa växelväljaren i N men utan resultat, jag har stött på felet med både kamaxel och vevaxelgivare på andra bilar men kommer inte i håg hur felet yttrade sig mer än när min vevaxelgivare gav sig så stannade bilen när den blev varm och startade perfekt så fort den kallnat, bilen med kamaxelgivaren har jag inget minne av vad som hände mer än jag vet att bilen inte startade men kommer inte i håg om den snurrade på startmotorn. Får jag fram någon felkod med ODB instrument när felet dyker upp och jag ger fasiken i att lyfta batterikabeln?

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Tänder sig den gula motor lampan när det händer? Isf ska du kunna få ut en felkod. Lite osäker annars.
Fick ut felkod på min citroen trots att lampan inte lös så det kan ju vara värt ett försök

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Nej motorlampan tänds inte, när det händer så är allt som vanligt men startmotorn drar inte runt och vad jag kan höra så klickar inget relä heller, vet ej om det ska det. Jag får det till att det inte blir någon manöverström till startmotorn (den lilla tunna kabeln) så frågan är var kommer den ifrån kan det vara någon startspärr som bråkar alltså ett larmproblem eller blir det dålig kontakt någon annan stans som är värt att titta på. Avenger pratar om någon kontakt bak på mätarhuset styr den starten eller är den bara ett allmän felkälla. jag blir inte klok på det här.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Har du provat med ström rakt från batteriet till tillslaget?
Om man kopplar ur instrumentbrädan tror jag man kopplar bort den felande lödningen som också skulle kunna vara boven. Ger upphov till samma problem

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Precis, prova koppla bort hela mätarhuset, det är enkelt, när man gjort det en gång så tar det inte mer än 10 min nästa gång =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

OK hur bökigt är det att ta bort mätarhuset första gången var börjar man och i vilken ordning för att det ska gå lättast man vill ju inte jobba en massa i onödan.

// Janne :?
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Lossa panelen runtom mätarhuset, börja med skruvarna som sitter när man öppnar förardörren, använd sedan ett spackelspa eller händerna för att lossa plasten, även den vid ljusvredet för halvljuset, sänk ratten till lägsta och lossa de 4 skruvarna som håller mätarhuset, sedan bort med kontakterna där bakom =)

..jag vet, det var en dålig förklaring, ska se om jag hittar någon bild eller youtube-video istället :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 24 jun 2012, 13:24

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Hej hade liknande problem för 1 år sedan...kamaxelgivarens kabel var av nere i backelitgodset..
Men hade även ett fel tidigare då bilen gick i gång 5 sekunder och stannade..och gällande fel på kamaxelgivaren så går startmotorn..den vill bara inte starta..lite puligt att byta...men inga större besvär..
Angående startspärren så kan man lossa på inredningen/konsollerna vid fönstret och öppna upp ner till radion..där sitter det kablar som kan glappa..kolla dessa..baksidan av mätarhuset sitter det även två stycken kablar som kan glappa..testa o dra ur dom o starta sen så får vi se vad som händer..
Vh Turbo
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Skulle kunna vara ett jordfel, dålig jord.
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Det var inte startmotorn Voyager 3,3 -00

Vad som är knepigt i samanhanget är att problemet kommer an så länge bara första gången jag ska starta bilen på morgonen har jag väl fått i gång den på morgonen så startar den klockrent resten av dagen och det är inte var morgon den trilskas heller.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Skriv svar