Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

...den går på ettan och tvåan.
Det är allt jag vet om bilen och vet att ägaren var till verkstad med detta felet. De bytte oljan (ATF+4) i lådan och höll tummarna men det sket sig iaf...

Undrar om det är värt att ge säg 7k för denna bil i hopp om att lådan "helar" sig efter lite körning? Nuvarande ägare ställde bilen efter ca 4 mils provfärd allt som allt och köpte en annan Voyager...
Bilen är i mycket gott skick.
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Låter som en trasig sensor på automatlådan, ingående eller utgående hastighetssensor, kostar inte många kronor att köpa på ebay.

Men men, man måste veta lite mera för att vara säker på att det är hastighetssensorn :)

Tror inte felet kommer avklara sig själv dock.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Avenger skrev:Låter som en trasig sensor på automatlådan, ingående eller utgående hastighetssensor, kostar inte många kronor att köpa på ebay.

Men men, man måste veta lite mera för att vara säker på att det är hastighetssensorn :)

Tror inte felet kommer avklara sig själv dock.
Ok, du menar att lådan växlar mellan 1:an och 2:an oavsett men behöver signal från denna sensor för att växla till 3:an och 4:an?

Sitter den åtkomligt, tänkte reproducera felet på min isf och se om symtomet är detsamma... ;)
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Hej igen!

Bilen går i felsäkert läge kan man beskriva det som, om en hastighetssensor är defekt så vet inte automatlådan när den ska växla, så den lägger sig i högst 2:ans växel så att man i alla fall kommer hem i runt 45 km/h utan att överhetta motorn.

Jag rekommenderar inte att du försöker återskapa felet på din egna bil.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Avenger skrev:Hej igen!

Bilen går i felsäkert läge kan man beskriva det som, om en hastighetssensor är defekt så vet inte automatlådan när den ska växla, så den lägger sig i högst 2:ans växel så att man i alla fall kommer hem i runt 45 km/h utan att överhetta motorn.

Jag rekommenderar inte att du försöker återskapa felet på din egna bil.

Mvh
Jonathan
Ok, finns det något sätt jag kan kolla felkoder på bilen smidigt?

EDIT: jag tänkte mera på mera fördjupat i just lådans elektronik alltså. ;) Eller är det bara genom tändningen, on, off, on, off, on?
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Hej!

Fråga säljaren om hastighetsmätaren fungerar på bilen eller ej, på så sätt kan man avgöra om det är utgående eller ingående sensor som är defekt.

Har ni tillgång till OBD2-läsare? Det bästa är USB-kabel till en laptop och något program.

Annars kan du hålla inne trip/reset medans du vrider tändningen till ON och se ev. felkod i miltalen.

Men jag tror inte ovanstående ger så mycket att gå på, chansa och byt en sensor eller lämna bilen till någon med DRB-instrument för expert avläsning av automatlådan.

Men felet kan även vara solenoiden, en ventil i automatlådan, relativt enkel att byta ut och kostar väl runt 1000:- inkl. frakt från USA.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Electric
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 03 jun 2011, 01:24

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

Jag har en Chrysler Grand Voyager, automat, V6-a, årgång 2000, 13800 mil. Jag upplevde exakt det som beskrivs i den första tråden: Plötsligt växlade den inte upp utan höll sig bara på 1-an och 2-an. Innebar att varvtalet när jag körde 70 var över 3000 så jag fick hålla mig där som mest (inget speciellt hände dock, det vara bara att köra).

Nåväl, jag snackade med en Chrysler-verkstad jag känner lite och de sade att det med största sannolikhet var hastighetsgivaren. Så detta angav jag när jag lämnade in bilen till min lokala verkstad på hörnet. De trodde samma sak, och rekvirerade givaren - som visade sig vara två givare, en a 350 kr (art.nr k 04800879) och en annan a 712 kr (art.nr k04800878). Efter att ha bytt den ena (den som satt bäst till) kvarstod felet, varför det bara vara att byta också den andra. Simsalabim - bilen funkade!

Enligt verkstan var paj på hastighetsgivaren något som kunde inträffa sådär kring 14000 mil, så nu lär det inte inträffa igen innan bilen har gjort sitt. Men nog är det märkligt att en sån här komponent pajar ö h t?

Själva bytet tog ca 45 min (700 kr) och därtill "systemtester koll felkoder" 40 minuter (600 kr). Inkl lite ny transmissionsolja (220 kr) och "hämtning av reservdelar" (300 kr) gick hela kalaset på jämnt 3000 kr. Men jag var glad ändå, ty det var ju inget fel på själva automatlådan. :)

Frågan är vad en auktoriserad Chrysler-verkstad skulle tagit? Antagligen hade det inte blivit billigare. F ö kan det vara intressant att veta varför jag inte lämnade till t ex Veho Bil i Kungens kurva (som var närmast): Jag ringde dem den 30 maj och bad om en tid. Svaret: "ja, du kan få en tid den 16 juni". Men hallå! Om tre veckor! Vad är det för service?? :( (Det låter nästan som ett skäl att inte köpa Chrysler nästa gång!). Min lokala skutt fixade i alla fall detta inom två dagar ... men det kunde ju varit ett allvarligare fel som de inte grejat.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

:P

Skönt att det ordnade sig, men det var lite högt pris, lite i överkanten =/

Att dom tog 600:- för koll av koder osv. var dyyyyrt, det tar kanske bara någon minut och dom behöver inte ens arbeta hela den tiden :|

Sen förstår jag inte hur dom kunde ta 200:- för lite olja, men men..

Felsökte dom koderna innan dom påbörjade arbetet med att byta sensorer? Eller bytte dom båda sensorerna eftersom dom inte visste vilken som var defekt?

Hehe, ja det var lång väntetid hos Chrysler :o lät inget roligt :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Electric
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 03 jun 2011, 01:24

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

De sa från början att de inte var så bra på automatlådor men var intresserade av att kolla och eftersom jag inte tyckte jag hade nåt val så slog jag till ändå. Att de tog 600 kr för koll av koder etc berodde helt klart på att de var ovana vid en Voyager och att de dels fick kontakta Veho, dels leta på nätet (!) (där faktiskt denna tråd gav dem viss ledning!).

Och nej, de felsökte inte vad jag vet, utan bytte först den sensor som satt enklast till och prövade sedan bilen - men eftersom det bytet inte gav resultat så bytte de också den andra. Men det är väl så mindre icke-märkesverkstäder får jobba med bilar de är ovana vid - och det är väl så de gradvis lär sig. Om jag hade trott det var något fel på själva lådan hade jag nog inte vågat att lämnat jobbet till dem; men nu var jag ju nästan säker på att det var elektroniken och alltså inte så "farligt". Antingen skulle de kunna fixa det eller inte - och i det senare fallet ingen skada skedd (utom stålarna förstås ...). Sammanfattningsvis är jag nöjd med firman och jobbet (och som sagt, jag gissar att Veho hade tagit lika mycket betalt - och så hade jag fått vänta i över två veckor!). (För övrigt kanske man nu kan rekommendera firman för detta jobb - nu när de vet hur man gör så bör de inte ta mer än halva priset; jag har ju erlagt lärpengarna! Om nån efterlyser kan jag kanske hänvisa :) ).
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa Voyager -00 billigt, defekt låda men...

:P

Härligt att det ordnade sig i alla fall, bara lite synd att de bytte sensorerna på måfå, men det är som du säger kanske väldigt nytt med "amerikanare" för just den firman :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar