Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bilen brummar när den är avstängd - Trans Sport 01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Bilen brummar när den är avstängd - Trans Sport 01

Hej!

Köpte en jättefin Chevrolet Trans Sport SPORT i helgen. Älskar den! :) Har bara haft manuell Volvo tidigare så detta är helt nytt för mig. Mecka kan jag inte heller göra men jag är ändå nyfiken på vad det är för underligt ljud jag hört från bilen ett par gånger. Ljudet uppstår när bilen står stilla och motorn är av. Det kommer strax efter jag satt i nyckeln, ibland låter det flera gånger i rad, ibland inte alls.
Det låter baktill i bilen, bakom förarsätet, vid bakhjulet på samma sida som bensinluckan sitter. Svårt att beskriva ljudet men ord som "brummar" eller "morrar" är väl de som passar bäst. Vad kan detta vara?! Någon som har någon idé? :)
Senast redigerad av Avenger den mån 27 maj 2013, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bil- och årsmodell saknades i rubriken.
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Luftkompressorn som höjer/sänker bilen/nivåreglering? :) Vad är det för årsmodell på bilen?

P.S, grattis till köpet!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Tack!

Den är tillverkad 2001 men tagen i trafik 2002. Har gått strax under 11000 mil.

En annan sak jag reagerat på är att den piper/visslar/tjuter (kanske som om den drar in en himla massa luft eller nån turbo slår på eller något) när jag ger fullt gaspådrag. Är detta normalt?

Ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor, haha! :)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Det pipande/visslande ljudet kan vara exempelvis insuget och/eller avgassystemet om man se på de lätta grejerna, kanske någon som monterat ett ändrör som har en form så det visslar? Du vet ett sådant kromat rör på änden av avgasröret? =)

Går bilen bra i övrigt? Inga misständningar eller svajande tomgång så det kanske är ett luftläckage till insuget?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Den går jättebra! Startar fint, jättefin tomgång, växlar mjukt och fint. Det här med automat är ju nytt för mig så ibland blir jag lite konfunderad på hur sjutton bilen fungerar, haha, men jag har bara haft körkort i två år, bara kört manuell bil, aldrig bytt däck själv och är en kvinna som är fullständigt ointresserad av teknik så jag tycker att jag är förlåten om jag ställer dumma frågor! ;)
Jag kollade upp den på transportstyrelsen och via carfax och har även tittat på och provkört andra för att ha något att jämföra med. Den här som vi köpte var verkligen fin!

Vi köpte den av ett företag som servar & säljer bilar och som vi tyckte verkade seriösa och ärliga. Den är alldeles nyservad, har en ny lambdasond (kollade upp i google vad det var för nått!) och gick igenom besiktningen i torsdags. Vi köpte till en garanti som ska gälla hela drivsystemet i bilen i ett halvår. Har läst att topplocken är en risk på dessa bilar så jag vågade inte köpa en utan den här garantin, och så har jag fått för mig att det är lite bättre med bilar som inte gått så mycket så att den gått under 11000 kändes som ett säkrare kort än en som gått över 17000. Att jag ville ha en Chevrolet TS rådde det dock inget tvivel om - jag vill ha plats för sju passagerare OCH bagage/hund. De flesta andra sjusitsiga har plats för fem passagerare och bagage eller sju passagerare och INGET bagage/hund och Chrysler Grand Voyager vågade jag inte ens titta på efter allt jag läst om rasade automatlådor och sett bilbesiktningens listor över underkända bilar... ;)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Brummandet därbak är kompressorn.

Visslandet låter som någon läcka i insuget, någon turbo finns inte. Man kan spraya slangarna med startgas med motorn på tomgång, om varvtalet ökar så har man hittat läckan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

sverker skrev:Brummandet därbak är kompressorn.

Visslandet låter som någon läcka i insuget, någon turbo finns inte. Man kan spraya slangarna med startgas med motorn på tomgång, om varvtalet ökar så har man hittat läckan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Det där med spraya slangarna vet jag inte om jag vågar mig på, jag tycker jag är duktig som fyller på motorolja i bilen ibland, haha.
Visslandet kommer bara vid 3500 rpm eller högre. Ändå läcka?
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

sverker skrev:Brummandet därbak är kompressorn.

Visslandet låter som någon läcka i insuget, någon turbo finns inte. Man kan spraya slangarna med startgas med motorn på tomgång, om varvtalet ökar så har man hittat läckan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Är det normalt/ok att kompressorn låter på det där sättet? Bara att vänja sig vid, eller? :)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Bilen brummar när den är avstängd

I praktiken behöver du nog inte bry dig om det förrän du får en felkod, men du har ju garanti så prata med bilfirman.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

sverker skrev:I praktiken behöver du nog inte bry dig om det förrän du får en felkod, men du har ju garanti så prata med bilfirman.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Det kommer inte vid normalt gaspådrag utan bara om jag kör gasen i botten.
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Inga dumma frågor alls.

Bra efterforskning du gjort innan köp, låter kanonbra! :)

Men vänta lite nu, Voyager är ju en bra bil! :D ..särskilt av de nya årtalen -01 och framåt :D ..då behöver man inte oroa sig för lådorna ;)

För övrigt så har vår -99 rullat 30 tusen och den går som den vore ny. Vår -94 klarade 36 tusen mil.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bred
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 maj 2013, 14:39

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Brummandet där bak som du beskriver låter för mig mer som bensinpumpen. Då du sätter i nyckeln och vrider på tändningen skall pumpen gå igång och bygga upp tillräckligt bränsletryck. Den kan då behöva pumpa olika mycket beroende på hur länge sen du körde sist osv.

Beträffande visslandet så är det ju så att ger du full gas så får du störst sugeffekt på luften in till motorn då denna kräver mest då.
Vet inte hur det är på just trans sport, men vet att andra bilar jag haft utan turbo har kunnat ge ifrån sig ett litet visslande ljud vid fullt gaspådrag.
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Avenger skrev:Inga dumma frågor alls.

Bra efterforskning du gjort innan köp, låter kanonbra! :)

Men vänta lite nu, Voyager är ju en bra bil! :D ..särskilt av de nya årtalen -01 och framåt :D ..då behöver man inte oroa sig för lådorna ;)

För övrigt så har vår -99 rullat 30 tusen och den går som den vore ny. Vår -94 klarade 36 tusen mil.
Haha, jag såg att du skrivit en begagnatguide om Chrysler Voyager! :) Du har säkert skött om dina bilar och gett dem rätt olja och förmodligen använt handbromsen så att inte den rostat sönder osv. Men statistiken talar ändå sitt tydliga språk: av alla Chrysler Voyager som togs i trafik 2007 underkändes 26% på första besiktningen 2010! Jag har läst att lådorna rasar även på bilar efter 2001. Jag har läst mycket. Jättemycket. Var så vansinnigit intresserad av Chrysler tidigare men... jag vågade inte. Det var med nöd och näppe vi vågade köpa den här Chevan. Nu har jag iofs bara haft den i snart två dygn men jag ÄLSKAR DEN! :D
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Bred skrev:Brummandet där bak som du beskriver låter för mig mer som bensinpumpen. Då du sätter i nyckeln och vrider på tändningen skall pumpen gå igång och bygga upp tillräckligt bränsletryck. Den kan då behöva pumpa olika mycket beroende på hur länge sen du körde sist osv.

Beträffande visslandet så är det ju så att ger du full gas så får du störst sugeffekt på luften in till motorn då denna kräver mest då.
Vet inte hur det är på just trans sport, men vet att andra bilar jag haft utan turbo har kunnat ge ifrån sig ett litet visslande ljud vid fullt gaspådrag.
Bränslepumpen var min första tanke just eftersom det låter på samma sida som man tankar på. :)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bilen brummar när den är avstängd

Försök att lokalisera exakt vad som låter, lägg dig gärna under bilen och kolla =) ..om pumpen brummar så högt så kanske den är på väg att ge upp :(

De svenska forumen med Voyager och tips och råd borde man inte lita på, skrivs mest om de äldre modellerna =) ..på de amerikanska forumen körs bilarna hårt i USA, men ändå håller lådorna bra. Visst kan lådorna rasa, på alla bilar, det är mestadels då det skrivs nya forumtrådar :) ..men jag kan säga att lådorna är BRA på de nyare bilarna =)

Tror du kommer vara mycket nöjd med bilen, ett kalasköp helt enkelt :) Det gäller att plocka fram så mycket info som möjligt vid en bilaffär, förberedd och kunna ställa rätt frågor :)

..inte som jag när jag köpte min Dodge, sa bara OK innan jag ens kört den, tänkte ta alla felen i efterhand =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar