Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Lära sig meka?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Lära sig meka?

Alla som skriver här och är så himla duktiga på att meka med bilar - har ni lärt er själva eller har ni gått någon utbildning? Jag tänker att det vore nog inte så dumt att lära sig meka en aning. Vi har en båt också, och nyss satt jag och funderade på om min man skulle vilja/våga meka med drevet (vi måste byta bälgar och impeller) men sen tänkte jag att: Varför skulle inte JAG kunna meka med drevet själv? Egentligen? Vad är det som hindrar mig? Och det är likadant med bilen. Varför skulle inte jag kunna fixa lite med den själv, egentligen? Det är mest rädsla för att göra fel som gör att jag inte vågar göra något men jag är säker på att om man bara kommer över den där rädslan så kan man vinna mycket på att lära sig mer om bilen (och båten) och kunna meka lite själv! Jag fyller fyrtio om fyra år. Kanske ska ha som mål att iallafall ha bytt oljan själv någonstans innan det händer, haha! :)

Däck kommer jag aldrig byta själv, men det har att göra med att jag har en svag handled mer än något annat. :lol:
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Lära sig meka?

Självlärd men stora kunskaper besitter jag inte

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lära sig meka?

Självlärd samt någon extrakurs på Universitetet :)

Tror nog det kommer bli galant att fixa de grejerna själv =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära sig meka?

Jag kanske drömmer. Räcker nog med att kunna fylla på lite olja vid behov och tanka själv! :D (Apropå tanka... ska det vara krångligt att tanka en TS?)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Lära sig meka?

Jag tror att de allra flesta på det här forumet är självlärda, sen finns det några här på forumet som är utbildade bilmekaniker ( själv är jag självlärd).

Med en servicebok typ Haynes eller en riktig servicemanual blir det hela bra mycket lättare :)

Det är nog något du bör skaffa (skicka en förfrågan till Avenger), dessa beskriver steg för steg de olika momenten. Oftast med bra bilder till.

Då får man en ganska bra uppfattning om svårighetsgraden. Så med en sån och en uppsättning basicverktyg och ett glatt humör så är det bara att börja med de enklare sakerna, å ju mer du lär dig, desto mer avancerade saker vågar du ge dig på med tiden.

Det är inte så svårt och det känns alltid bättre att ha fixat når själv än lämna det till verkstad och få en dyr räkning :lol:
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Lära sig meka?

Jag är självlärd, uppvuxen på en gård och började meka med cyklar och sedan mopeder långt innan jag lagligen fick köra dem (men visst är det tillåtet att provköra i samband med reparation väl? ;) ) och köra traktorer. Sedan husbehovsmeka med traktorer, bilar och lastbilar. Numera blir det bara när bruksbilen behöver ses över, har tyvärr inte tillgång till någon verkstad eller ens garage här i storstan :(.

Som WBC33 skriver är det bra med en Haynes-manual som är skriven för hobymekare, som komplement också GM's servicemanual men den är inte helt lättläst innan man lär sig hitta i den (kolla dina PM).

Halva jobbet är att ha rätt verktyg så skaffa dig en bra sats med hylsor, nycklar, mejslar, bits etc.

Andra halvan är inställning, och den verkar du ha att du likväl som någon annan kan göra det. Jag brukar börja med inställningen "hur svårt kan det vara", sedan när jag svär över fastrostade bultar som sitter dumt till brukar jag komma på varför vanligt folk lämnar in sina bilar på verkstan men då är det för sent att ångra sig utan bara att göra klart.

Tredje halvan är faktisk kunskap, som delvis baseras på erfarenhet och delvis på att förbereda sig och ta reda på hur jobbet ska utföras innan man börjar skruva. Saknar man erfarenhet så får man förbereda sig desto bättre.
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära sig meka?

sverker skrev:Jag är självlärd, uppvuxen på en gård och började meka med cyklar och sedan mopeder långt innan jag lagligen fick köra dem (men visst är det tillåtet att provköra i samband med reparation väl? ;) ) och köra traktorer. Sedan husbehovsmeka med traktorer, bilar och lastbilar. Numera blir det bara när bruksbilen behöver ses över, har tyvärr inte tillgång till någon verkstad eller ens garage här i storstan :(.

Som WBC33 skriver är det bra med en Haynes-manual som är skriven för hobymekare, som komplement också GM's servicemanual men den är inte helt lättläst innan man lär sig hitta i den (kolla dina PM).

Halva jobbet är att ha rätt verktyg så skaffa dig en bra sats med hylsor, nycklar, mejslar, bits etc.

Andra halvan är inställning, och den verkar du ha att du likväl som någon annan kan göra det. Jag brukar börja med inställningen "hur svårt kan det vara", sedan när jag svär över fastrostade bultar som sitter dumt till brukar jag komma på varför vanligt folk lämnar in sina bilar på verkstan men då är det för sent att ångra sig utan bara att göra klart.

Tredje halvan är faktisk kunskap, som delvis baseras på erfarenhet och delvis på att förbereda sig och ta reda på hur jobbet ska utföras innan man börjar skruva. Saknar man erfarenhet så får man förbereda sig desto bättre.
Min man är något av en verktygsnörd (tycker jag) så vi har massor med grejer. Haynesmanual köpte vi till min gamla Volvo innan den havererade (turbon rasade). Sen efter att turbon rasat och bilen började läcka olja som fan tog dottern upp manualen och sa: Mamma, det står här hur du ska göra för att laga bilen och då bara: äh!

Har kollat mina PM men inte hittat något från dig där...?

Nu tänker jag ta min fulllastade TS och åka till återvinningscentralen! :D Gotta love the big car! *HJÄRTASMILEY SAKNAS, AVENGER!!!* ;)
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lära sig meka?

Sådär! Nu finns det en "hjärtan-ikon" =) :D :heart:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära sig meka?

Avenger skrev:Sådär! Nu finns det en "hjärtan-ikon" =) :D :heart:
Men ååååh! :D Tack! :heart:
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lära sig meka?

Det är ni medlemmar som gör forumet till vad det är , så allting som föreslås och tipsas om ordnar vi =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära sig meka?

Avenger skrev:Det är ni medlemmar som gör forumet till vad det är , så allting som föreslås och tipsas om ordnar vi =)
Då vill jag ha ett rosa forum, och en hello kitty i loggan istället för en stjärna... :lol:
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lära sig meka?

Tekoppen skrev:
Avenger skrev:Det är ni medlemmar som gör forumet till vad det är , så allting som föreslås och tipsas om ordnar vi =)
Då vill jag ha ett rosa forum, och en hello kitty i loggan istället för en stjärna... :lol:
:lol: ..No way! :lol:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 08:57
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lära sig meka?

Avenger skrev:
Tekoppen skrev:
Avenger skrev:Det är ni medlemmar som gör forumet till vad det är , så allting som föreslås och tipsas om ordnar vi =)
Då vill jag ha ett rosa forum, och en hello kitty i loggan istället för en stjärna... :lol:
:lol: ..No way! :lol:
Men du skrev ju "allting som föreslås och tipsas om ordnar vi" :D
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Lära sig meka?

Mjo, men det finns gränser...

För att återgå till ämnet, du vet säkert det här men jag skriver det ändå för säkerhets skull eftersom det händer alldeles för mycket olyckor med det.

Du får aldrig, aldrig, aldrig någonsin krypa under eller på annat sätt ha en kroppsdel under en bil som bara står på domkraft, och eftersom du har barn se till att de också håller sig undan tills dess att bilen antingen står på hjul eller ordentligt på riktiga pallbockar. Domkrafterna är inte säkra, dels kan de lätt välta och dels kan de gå sönder så att bilen faller ner. Jag har varit med om båda men som tur var så hade jag hunnit få på hjulet och höll på att dra åt när det small till.

På just dessa bilar finns det en sak till att se upp med gällande domkraften, det går nämligen inte att placera den var som helst på tröskeln för då trycker man upp tröskeln (alla TS jag sett har haft buckliga trösklar) utan den måste placeras precis vid balken.
Skriv svar