Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stekheta bromsar Voyager -00

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Känns inte som att det går min väg det här.. :cry:

Värmde på muttern med gaslåga från gaslödpennan men det hjälpte inte.. vet inte hur mycket man törs värma heller.. Muttern rör sig inte.

Försökte lufta bromsar, bromsnippeln rör sig inte heller.. Förb. :evil:
Känns förresten som det kommit in nån smörj i bromsvätskan, tycker den är mörkare i brosmvätskebehållaren än vad det ska vara. Kan det vara så jävligt att det kommit in bakvägen via kolven?

Lär ju sannolikt behöva nytt ok, i alla fall vänster fram. Ska nog testa att lossa bromsslangen innan, lossar inte den heller så eldar jag upp biljäveln. :twisted:

Börjar seriöst tröttna på skiten nu. Tyvärr har jag även en känsla av att det är nått annat jävulskap som skorrar än ena hjullagret. Det kan ju dra iväg hur mycket som helst då. Känns ju minst sagt Obra...

Vet inte om jag ska låta verkstan byta lagret, eller om jag ska försöka kapa muttern. Känns dock inte som att det går något bra just nu.....
Annons
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Anders Ason skrev:Slipa på kolvarna låter lite märkligt. De är väl kromade och är de rostskadade så är de väl kass? Bromsar är en säkerhetsanordning och använd enbart fullgott material - chansa inte!
Slipa med riktigt fint sandpapper 400 gör dem fina igen utan att förstöra. Jag slipar lite och känner med fingrarna att de är jämna och det har alltid fungerat. Är de gravt rostskadade så får de ju bytas men min erfarenhet är att det nästan alltid räcker det med lite slipning med riktigt fint sandpapper.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Nya ok monterade!

Fortfarande varmgång... :evil: :evil: :evil:

Körde 7-8 km till affären, och kände på bultarna där, något varma men inget jätteanmärkningsvärt. Hemma igen så varmare, men kan hålla i bultarna. Vet inte om den varmgången är "normal". Gjorde några ärenden hemma på byn nu, körde runt kanske totalt 7-8 km, mellan 30-50 km/h, naturligtvis en hel del bromsande. Hjulbultarna höger fram är så varma att jag inte håller kvar fingrarna på dem, vänster fram något mindre värme. Hjullagret höger fram är ju slut och jag antar att även det alstrar värme? Har fått hem ett nytt så jag ska försöka byta det i kväll. På tok för varmt ute för att jag ska orka hålla på så vi får se hur det blir med den saken..

Men jag fattar inte vad som felar när det gäller varmgången? Visserligen är de inte helt seriöst urluftade sedan ok-bytet, men det borde väl inte påverka eller?
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Sv: Stekheta bromsar Voyager -00

Hitta en lång sträcka att köra på och bromsa inte med fotbromsen. Rulla till stopp eller bromsa ner med handbromsen som väl tar på bakhjulen? Ett sätt att få reda på om det är de nya oken som orsakar varmgången eller inte.

Sent from my Samsung Galaxy Note.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Körde ca 7 km på länsvägen utan att bromsa med färdbromsen, utan använde p-bromsen vid de få tillfällena. Ingen värme att tala om, ytterst lite på höger sida, men det krävs att man känner efter. Ok:en var kalla. Körde hem som vanligt, med normalt bromsande, och det blir varmt!. Höger något varmare än vänster.

Jag tycker att det är en aning märkligt att de går så varma för det är inga kraftiga inbromsningar heller. Det ska väl tillägas att jag har plåtfälgar, vilket naturligtvis gör sitt till. Det är dock Chrysler original.


Försökte lossa högra navet, men mutterjäveln rör sig inte på den sidan heller. :evil: :evil:
Nu får väl verkstan ytterligare ett byte.. Jag börjar tröttna. Frågan är ju om det hjullagret kommer smälta ner inom kort tid också... Hoppas innerligt att det bara är det hjullagret som burrar och inget annat, det skär även när man svänger åt höger. Känns helt klart Obra att åka några längre sträckor med. :cry:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Jag får det också rätt varmt på min ena bil, har bytt ut både skivor och belägg mot "sportbromsar" men det är ändå lite värmare än vad jag önskar, fastän jag kör normalt, det är jobbigt med sådana fel =( Jag kan dock röra på fälgarna utan att bränna mig..

Hoppas bytet av navet löser oljudet :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Tobbe skrev:Körde ca 7 km på länsvägen utan att bromsa med färdbromsen, utan använde p-bromsen vid de få tillfällena. Ingen värme att tala om, ytterst lite på höger sida, men det krävs att man känner efter. Ok:en var kalla. Körde hem som vanligt, med normalt bromsande, och det blir varmt!. Höger något varmare än vänster.
Kanske har jag fel men det verkar som om du fått i huvudet att bromsarna är varmare än de bör vara vilket antagligen inte är fallet. Skivor blir fruktansvärt heta av att bromsa och är gjorda för att klara av det. Bara för att jag läst denna tråden stod jag på bromsen med min Volvo 460 idag tre gånger på raken på vägen hem från jobbet på småvägarna, jag verkligen nitade på gränsen till låsning (jag har inte ABS) och gick ut och kände på skivorna fram och de var så varma så jag brände mig. Det är inget fel på bromsarna på denna min Volvo. Jag nitade från ca: 100 km/tim.
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Om du när du lyfter bilen kan snurra på hjulet fritt utan att beläggen ligger emot har du inget fel på bromsarna. Lite kan beläggen liksom ligga till eller rättare sagt de ligger inte till utan det är hela konstruktionen av ok och belägg som gör att det liksom sporadiskt kan "släpa" emot lite mot skivorna men det är precis som de ska vara. Så länge du kan snurra på hjulet och det snurrar fritt så...
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Ja, jag tycker väl ungefär som du, men verkstan tycker annat, och det är där i från jag fått det "i huvudet".

Det är nått jävla burrande också, och det låter som om de ligger på. Men förhoppningsvis är det hjullagret som burrar. Grejen är att verkstan bytte nämnda lager för 1,5 år sedan och vill inte ta det på garanti för att de hävdar att bromsarna går alldeles för varmt så fettet i hjullagret smällt vilket orsakat hjullagerraset. Jag kan inte utesluta det helt heller, för jag tycker inte att det är rimligt att det ska bli så varmt av mina fisbromsningar, det är inga tvärnitar, och inga hastigheter eller kraftiga inbromsningar alls. Jag tycker att det är mysko att de går så varma av att rulla runt lite på byn när medelhastigheten är typ under 30.

Funderar på att testa motorväg, men känns inte helt bra med ett kasst lager heller...
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Har du nya ok fram så kan det ju inte vara bromsarna som gör att något blir varmt i överflöd, det faller på sin egen orimlighet. Lager kan säkert gå varma om de inte är ok men bromsarna fram kan du ju utesluta och det är därför jag "tjatar" lite i all välmening. :) Felade de gamla oken och beläggen låg till mest hela tiden så kan ju verkstaden ha rätt.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Njae, de rullade fritt innan jag bytte hela alltet, däremot tjöt de som en stucken gris..
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Var hos en annan mek idag, han tyckte inte heller att det var någon större fara och att det är osannolikt att fettet smällt på 1,5 år vilket skulle pajat lagret. Han sa dock att det faktiskt kan vara en luftbubbla som gör att det inte orkar tillbaka hela vägen. Ska lufta bättre..

Han var snäll och hjälpte mig att lossa centrummuttern på drivtappen. Helvetes jävlar vad den satt, han gick på med mutterdragare, visserligen en liten en, inget händer. På med långa 3/4" skaftet med förlängningsrör typ 1 meter och suger i av helvete, hylsan går av!!! En krafthylsa går av! :!: Och bilen står alltså på backen som rent mothåll..

Han fick i alla fall loss den till sist, tajtade den så jag kunde åka hem. Nu står bilen på pallbokar i garaget. :) Och jag har fått bort gamla navet. Men de fyra bultarna på baksidan satt rätt jävligt de med.

My ass att den verkstan som bytte lagret för 1,5 år sedan dragit det med rätt moment! Idioterna måste ju för fan ha dragit åt det alldeles för hårt!

Tyvärr har jag inget momentskaft, hur mycket ska jag dra muttern på drivtappen, så mycket det går eller?


Är för övrigt två små fördjupningar på bromsoks-klosshållaren eller vad den nu heter (tappar ju minnet av den här värmen). Fördjupningarna är typ en halv millimeter efter klossarna. Kan det vara orsaken till varmgång?
Känns ju löjligt. Frågan är hur mycket / om jag törs fila ner det?

Se bild:
okinf.jpg
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Det närmar sig..
nav.jpg
nav.jpg (130.08 KiB) Visad 5044 gånger
skiva.jpg
skiva.jpg (117.85 KiB) Visad 5044 gånger
Har dragit centrum-muttern med 40 cm spärskaft så mycket det går utan att ha lagt till någon extra kraft så att säga...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Här är hur hårt man ska dra åt:

Hub And Bearing:

Mounting Bolts . . . . . . . . . . . 65 N·m (45 ft. lbs.)
Hub Nut . . . . . . . . . . . . . . . 244 N·m (180 ft. lbs.) <--

Dvs. 244 Nm, det blir cirka 25 kg kraft med ett 1 meter långt skaft, så med ditt 40 cm skaft så motsvarar det runt 63 kg i ytterkanten på skaftet =) En ganska rejäl kraft med andra ord.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

La på lite förlängningsrör och tajtade lite till.

Burret/skårret/skärandet är väck! Bilen har nog inte gått så tyst på länge.

Dessvärre består varmgången, och de blir märkbart varmare på höger fram. Förbryllar mig mycket. Luftade ur, med typ fattigmansmetoden, sänkte ner bilen på den sida jag luftade. Pumpade, öppna nippel och lät det rinna på självtryck. Inga luftbubblor i slangen.. Nån enstaka i början på vänster sida.


jag tycker dock inte jag har det stunset i bromsen jag borde ha med nya klossar/skivor/ok. Frågan är om jag har luft någon annanstans i systemet, eller om huvudcylindern är boven i dramat...

Funderar på att köpa en vakumsug för kompressor och suga ur ordentligt. Men vet ju inte om det hjälper heller...
Skriv svar