Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bakbromsar -02

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Bakbromsar -02

Sitter och letar runt på ebay efter klossar, skivor + backar. Undrar om någon här vet om det är samma skivor på 4wd som på 2wd bak.
/Andreas
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Bakbromsar -02

Jag skulle tro att de är likadana. Men det brukar annars stå i beskrivningen på eBay, eller ja antagligen inte för annars hade du väl inte frågat.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakbromsar -02

Hej!

Söker du runtom hela bilen, eller endast bak? Där bak är det samma skivor och belägg mellan FWD och AWD, men parkeringsbromsen skiljer sig (enligt sprängskissen).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Bakbromsar -02

Det är bara i bak. Parkerings bromsen hade rostat ihop, så det blir helt nytt i bak. Mekonomen skulle ha ca 4000kr för klossar skivor och bromsband.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Bakbromsar -02

Det lät rätt dyrt. Borde väl gå att hitta billigare

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakbromsar -02

Aha :)

Jag får det till cirka 2 700:- hos Mekonomen om dom tar via Hansen Racing, men det går nog att hitta billigt på ebay (UK och/eller Tyskland). I priset på 2 700:- räknade jag endast med monteringssats till bromsbackarna.

När jag kollade i en reservdelskatalog online för 2002 så är det samma mellan både FWD och AWD, det skiljde dock mellan årsmodell 2003 på artikel-nr men delarna ser samma ut :roll: Känns som att det är samma grejer.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Bakbromsar -02

Fan j..... s... he..... Håller på att plocka ihop bromsarna bak efter en större renovering. Då spricker kolven i tre dela när jag ska pressa tillbaka den. På andra sidan stannar den när det är 1 cm kvar, gick en flisa i den också. Den här bilen känns som ett slukhål att kasta pengar i just nu. Å jag vet redan att om jag ska byta ok kommer jag att få byta rören också. De ser ut att gå sönder bara jag tittar på dem.
Känner mig ganska korkad just nu som inte än kan fixa ett par bromsar. Hjälper ju inte att man jobbar i sol, +29 idag, är som ett packet smör i solen.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Bakbromsar -02

har plockat isär oken nu. Halvvägs in nyper kolven. Den nyper även om man snurrar på den. Hur är det möjligt? Vad är den gjord av, känns konstig och kan den bli deformerad.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Bakbromsar -02

Jäklar vad surt! Jag höll ju på och bytte hjullager i helgen i 30 gradres värme. Man måste vara korkad som gör sådant..

Jag brukar sätta en brosmkloss i kolven och sedan en skruvtving som jag sakta och försiktigt skruvar inså kolven pressas in rakt i oket. Rörtången direkt på kolven är inte att rekommendera. (om du nu skulle ha gjort något liknande)

Rost i oket kanske som stoppar upp?

Finns hyffsade priser på kolvar och renoveringssatser hos tyskarna ( som vanligt). Jag hade dock bytt hela oken om man nu vill lägga ner de pengarna. De jävliga med gamla bilar är ju att det liksom aldrig tar slut...

Men behöver du verkligen ens peta på rören, det räcker väl med att du lossar slangen på oket?
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Bakbromsar -02

Nä jag klarade röret. Dock borde det ändå bytas när man ändå håller på. jag har ett spec verktyg för att pressa bromsar så det var det inget fel med. Nu när jag har plockat isär oket och provar kolven utan packning med lite vaselin går den i halvvägs sen blir det stumt. När man tar ur kolven kan man se på cylinderväggarna vart det tar i, nästan som om den är konisk. Jag funderar på om bakbromsarna verkligen har fungerat, med tanke på hur allt såg ut och att bilprovningen inte får bromsprova bilen kanske det var ett tag sen de fungerade.

Det blir nya ok. Från Tyskland naturligtvis. Hittade en ny webbshop på svenska med de delar som finns på ebay. Ska prova den. http://www.bildelaronline24.se/

Tyskland = 482kr/st
Mekonomen = 1493kr/st
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakbromsar -02

Ja, i värmen går inte att arbeta med något, man blir helt snurrig och svimmar nästan :(

Jäkla kolvarna är gjorda av bakelit =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar