Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Avgassystem igensatt? Voyager 2.4 -1999

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Avgassystem igensatt? Voyager 2.4 -1999

Då har familjen varit i Italien igen och det blev, som förra året , lite strul med bilen. På vägen ner började bilen skramla som f-n. Lokaliserade skramlet till en ljuddämpare. Troligtvis innanmätet som lossnat. Nåväl, inget som kunde fixas enkelt så jag körde på så fick väl folk glo när vi kom åkandes...:) på vägen hem skulle vi åka betalvägen över Grossglockner. Den dagen slutade skramlet och när vi började komma på högre höjder, tunnare luft, blev bilen tröttare och tröttare. På drygt 2000 meters höjd när vi skulle åka vidare efter en liten pinkpaus orkade bilen inte starta i en skaplig uppförsbacke. Fick helt enkelt vända och åka ner igen. På vägen upp hade jag fått kört på ettans växel en längre stund då det inte fanns ork för tvåans växel.

Jag antar att innanmätet i dämparen "fastnade" och hindrade flödet till viss del, för inte ska väl orken försvinna enbart på grund av höjden? Visserligen var vi tungt lastade med två vuxna, två tonåringar och två mindre barn, samt packning för tre veckor inklusive takbox.

Nere på normala höjder och Autobahn tyckte jag att bilen gick bättre än tidigare, fortfarande med skramlet som kom och gick. Jag märkte ingen skillnad på bensinförbrukningen. Nåväl, nytt avgassystem är beställt så får vi se hur det blir. Har haft bilen i snart 1 1/2 år och tyckt att den inte går riktigt hundra. Liten tvekan vid gaspådrag t.e.x. Jag har tänkt att en bil med c.a 25 000 mil på mätaren kan väl få gå lite sämre, men avgassystem kan ju ha varit boven hela tiden. Just ja, när jag köpte bilen var katalysatorn helt tom, och det kanske kan vara innanmätet från den som släppt och hamnat i ljuddämparen?

Bilen är en G.V 2.4, manuell låda från 1999
Senast redigerad av Avenger den tor 01 aug 2013, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Avgassystem igensatt?

En rimlig teori.
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Avgassystem igensatt?

Orkeslös, har du kollat luftfiltret?
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Re: Avgassystem igensatt?

Snowman skrev:Orkeslös, har du kollat luftfiltret?
Har för mig att jag kollat för inte länge sen, men jag får kolla igen. Borde ha tänkt på det..... :oops:
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Avgassystem igensatt?

Samma fenomen kan uppstå vid en igensatt katalysator.

Hoppas det verkligen är ljuddämparen som ev. är igensatt/fått stopp.
Det blir billigare att åtgärda. :)

Men kolla luftfiltret.
Annars är det ju bara å plocka lös dämpen å se om den svarar bättre sen. :)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Re: Avgassystem igensatt? Voyager 2.4 -1999

Luftfiltret var bra. Väntar på nya systemet och håller tummarna... :)

Förresten, katalysatorn är ny sen ett år tillbaka så den borde det inte vara fel på.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
bnkt
Van
Inlägg: 96
Blev medlem: mån 12 mar 2012, 12:49
Ort: Arboga

Re: Avgassystem igensatt? Voyager 2.4 -1999

Avgassystemet är nu bytt. Hittade inget fel på det gamla förutom att ett rör i dämparen satt löst och orsakade skramlet. Har pratat med lite olika bilmänniskor och problemet med höga höjder är inte helt ovanligt. Tipset jag fick var att när man kommit upp på höga höjder och bilen blir orkeslös så kan det kanske bli bättre om man lyfter batterkabeln och "nollar" systemet och låter det börja om med den tunna luften.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Skriv svar