Sida 1 av 1

Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: mån 12 aug 2013, 15:56
av ParkAveny
Har en Park Avenue -91 som krånglar.
Köpte den billigt därför att oljetrycket ligger lågt. Trodde det var enkelt åtgärdat..
Har tagit ner tråget och kollat silen, fin och ren.
Bytt givaren vid tråget men inget bättre för det.
Knackar inget...
Ideér?

Nu när jag startar så går den jättefint i mororn i ca 3 minuter, sedan så ökar varvtalen, och går upp och ner.
För att sedan stanna, vill sedan inte starta på en gång.
Låter jag den stå ett tag så är allt bra, i några minuter!
Har tagit upp luftmassemätaren och blåst rent med bromsrengöring, men inget bättre för det.
Kan ju vara fel på den men??

Ibland så går den ojämnt, dvs inte på alla cylindrarna?
HJÄLP!

Vill du köpa den kanske? :-)

Re: Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: mån 12 aug 2013, 20:13
av Avenger
Tjena!

Har du kontrollera oljetrycket med en extern mätare? Eller utgår du efter bilens kontrollampa?

Re: Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: mån 12 aug 2013, 20:47
av ParkAveny
Avenger skrev:Tjena!

Har du kontrollera oljetrycket med en extern mätare? Eller utgår du efter bilens kontrollampa?
Tjena.
Nä, har inte kollat med någon extern mätare.

Hade hjälp av en kille, som bytte oljegivaren? Han/jag trodde först att det var silen som satt igen i tråget. Det som talade emot det var att ventilerna knackar inte? Bilen hade stått stil i 2 år, så vi trodde oljan kladdat igen silen. Men allt såg bra ut.

Re: Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: tor 15 aug 2013, 08:30
av Räcket
Att den varvar upp å sen ner och dör
kan mycket väl ha att göra med igensatt bränslefilter.

När sen bilen står ett tag så kan mycket av skiten
rinna tillbaka i ledningarna som sen sakta kryper fram när du startar den igen.

Därför kan den gå lite längre då.

Byt bränslefilter och gör rent ledningar och tank.

Re: Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: ons 20 nov 2013, 12:14
av ParkAveny
Har bytt alla tändkablar, då vi inte fick något värde i en av dom.
Bytte sedan tempgivare, men ska nu byta bränsle filter. Vart det nu sitter?
När jag startat bilen så kan den gå riktigt bra ett tag, men om jag varvar upp lite efter ett tag så "smäller" det? Troligtvis avgas smällar, men vet inte riktigt..

På vänster sida så sitter det en vaccum pump? Vad gör den igentligen?
Kontakten var utdragen då jag fick den, och när jag sätter i den så går den igång. Verkar inte vilja sluta sedan, drog ut batteriet sedan.. Kan denna ha någon påverkan på varför bilen gör som den gör??

Re: Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: tor 02 feb 2017, 07:49
av Pafak
ParkAveny skrev:Har bytt alla tändkablar, då vi inte fick något värde i en av dom.
Bytte sedan tempgivare, men ska nu byta bränsle filter. Vart det nu sitter?
När jag startat bilen så kan den gå riktigt bra ett tag, men om jag varvar upp lite efter ett tag så "smäller" det? Troligtvis avgas smällar, men vet inte riktigt..

På vänster sida så sitter det en vaccum pump? Vad gör den igentligen?
Kontakten var utdragen då jag fick den, och när jag sätter i den så går den igång. Verkar inte vilja sluta sedan, drog ut batteriet sedan.. Kan denna ha någon påverkan på varför bilen gör som den gör??


Fick du i ordning på den någon gång? Jag har en -91 som beter sig på samma sätt, gick en mil nu efter att ha bytt vevaxelgivare.
Men började gå illa efter det, ca 10 min..
och samma sak med kompressorn, kontakten var urdragen då jag köpte den, sätter i den och den startar... och slutar aldrig?

Re: Park Avenue. Varvar upp-ner och dör.

Postat: sön 29 apr 2018, 10:49
av Päron
va ju ett tag sedan inlägget skrevs men ett svar på kompressorn är att den justerar stötdämparna bak för att bilen skall hållas i våg , går den hela tiden är det för att man har läck , min är urkopplad och stötdämparna bak är utbytta mot gasdämpare ist.

att bilen går ojämnt kan betyda mycket men ett tydligen ganska vanligt fel är att man har korsat tändkablar har tydligen lätt för att störas.
ett annat fel som jag hade på min va att stiften på tändningsmodulen (tändspolarna stor klump tändkablar går till) är rostiga så också tändkablarna.