Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bakrutetorkare vojje-97

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Gripen72
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug 2013, 10:59

Bakrutetorkare vojje-97

Hej Alla!
Är det någon på detta utmärkta forum som vet hur i h-vete man demonterar torkararmen från motoraxeln på bakrutan?
/Gripen
Chrysler Grand Voyager -97
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Menar du "bara" torkararmen ifrån "gängan"? =) Inte hela torkarmotorn eller något sånt?

Använd en avdragare eller lägg på ordentlig med rostlösning och vänta 1 timme, sedan drar du den "försiktigt" fram och tillbaks samt slår lite på nedre delen av armen, kan sitta som f*n ibland, särskilt där bak där det tenderar att komma upp salt och rosta..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Gripen72
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug 2013, 10:59

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Jo, just nu så är det bara armen som skall bort. Vad är det som låser armen på axeln egentligen?
Så småningom om ska även själva torkarmotorn bort, och den verkar ju sitta ordentligt den också :evil: Det sitter någon lång 6-kantsformad plastpinne som vägrar lossa...

Anledningen till operationen är att jag ska byta baklucka då min är rostskadad, men jag vill flytta över min tonade ruta till den "nya" luckan.

/Gripen
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Det är egentligen inget som låser torkararmen mot gängan, den är "spårig" och så har det nog rostat, en kombination som gör det väldigt svårt att få dän den, men om du drar fram och tillbaks flera gånger så borde den lossa efter att lite rostlösning fått verka, jag har lossat hundratals sådana på jobbet =)

Oj, ska rutan bort ? :shock: Limmet sitter redigt hårt!! Akta så att rutan inte sprängs heller, den är härdad och du kommer skada dig rejält om den exploderar i miljoner bitar, använd skyddsglasögon! Skär limmer innifrån samt repa luckan utifrån då du kan skära där också (dvs. den gamla luckan).

Vet du hur man fäster den nya luckan osv.? Annars har jag tips, har bytt tiotals bakrutor =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Gripen72
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug 2013, 10:59

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Ok, mer våld alltså!
Tack för varningen med bakrutan, kanske lämpligt att lämna bort detta till den lokala glasmästaren?
/Gripen
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Avenger skrev:Det är egentligen inget som låser torkararmen mot gängan, den är "spårig" och så har det nog rostat, en kombination som gör det väldigt svårt att få dän den, men om du drar fram och tillbaks flera gånger så borde den lossa efter att lite rostlösning fått verka, jag har lossat hundratals sådana på jobbet =)

Oj, ska rutan bort ? :shock: Limmet sitter redigt hårt!! Akta så att rutan inte sprängs heller, den är härdad och du kommer skada dig rejält om den exploderar i miljoner bitar, använd skyddsglasögon! Skär limmer innifrån samt repa luckan utifrån då du kan skära där också (dvs. den gamla luckan).

Vet du hur man fäster den nya luckan osv.? Annars har jag tips, har bytt tiotals bakrutor =)
Men sitter det inte en mutter först?
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Gripen72
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug 2013, 10:59

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Nix, ingen mutter på bakrutetorkaren, däremot så sitter det ett rostfritt fjäderbelastat låsbleck (eller vad det nu är för något) på undersidan.
/Gripen
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Ok
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Den måste ha fastnat rejält med rost :( Vet hur hårt de främre brukar sitta, men denna som är mer utsatt kan sitta som tusan..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 10 sep 2011, 13:08
Ort: Gävle

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Avenger skrev:Den måste ha fastnat rejält med rost :( Vet hur hårt de främre brukar sitta, men denna som är mer utsatt kan sitta som tusan..
Låter ju som att en avdragare skulle göra jobbet
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Fast dom går nog inte fästa på toppen av torkararmen :( ..eftersom det är en annan modell än de främre, toppen har ett skydd vill jag minnas.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Gripen72
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug 2013, 10:59

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Nä, precis, det finns ingen möjlighet att använda en avdragare. Jag tror att det kan vara en bra idé att använda sig av en glidhammare som man har försett med någon form av gaffel. Ska prova...
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bakrutetorkare vojje-97

Låter som att du ska lossa en spindelled? :lol: skämt åsido.

Men knacka lite med en hammare också, från olika håll och kanter, borde ge med sig? :) Har aldrig varit med om någon som sitter så hårt, längsta tiden jag stått är 2,5 timmar =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar