Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Sökord för stereoram?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Jake740
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 00:28

Sökord för stereoram?

Vilka ord ska jag söka på om jag vill få fram en sån här på Ebay http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... 000-2.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Ville se om det går att få tag på billigare.


Mvh
Jake
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

chevrolet stereo mounting kit, chevrolet stereo mount kit, Chevrolet stereo trim kit, Chevrolet stereo bezel, Chevrolet stereo adapter, mm. :)

Vilken bil är det till? Ska du ha ner 2 din till 1 din?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jake740
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 00:28

Re: Sökord för stereoram?

Avenger skrev:chevrolet stereo mounting kit, chevrolet stereo mount kit, Chevrolet stereo trim kit, Chevrolet stereo bezel, Chevrolet stereo adapter, mm. :)

Vilken bil är det till? Ska du ha ner 2 din till 1 din?
Jag tänkte byta stereo från original till http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-x3500ui.html" onclick="window.open(this.href);return false; eller något liknande. Det är en chevrolet alero. Det är första gången jag ger mig på något sånt här, man kanske inte behöver en ram överhuvudtaget?

Mvh
Jake
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

Har du denna storleken på stereon original?

[bilder]http://static.cargurus.com/images/site/ ... 19901.jpeg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jake740
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 00:28

Re: Sökord för stereoram?

Exakt!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

Ok :)

Jag kollade i all hast nu, men jag hade nog köpt detta i sådana fall:

http://www.ebay.com/itm/1992-2010-CHEVY ... 5f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; (cirka 125:- med frakten)

..och om du inte har konverteringskabel så finns det för 55:- med frakt, dock får du skarva den själv till en ISO kabel, fördelen är att du slipper klippa i originalkablaget :)

http://www.ebay.com/itm/Car-Stereo-Wire ... 71&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..dvs. du måste dock köpa en ISO-kabel också, finns också på ebay eller i vilken butik som helst nästan =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jake740
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 00:28

Re: Sökord för stereoram?

Avenger skrev:Ok :)

Jag kollade i all hast nu, men jag hade nog köpt detta i sådana fall:

http://www.ebay.com/itm/1992-2010-CHEVY ... 5f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; (cirka 125:- med frakten)

..och om du inte har konverteringskabel så finns det för 55:- med frakt, dock får du skarva den själv till en ISO kabel, fördelen är att du slipper klippa i originalkablaget :)

http://www.ebay.com/itm/Car-Stereo-Wire ... 71&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..dvs. du måste dock köpa en ISO-kabel också, finns också på ebay eller i vilken butik som helst nästan =)
Först och främst måste jag tacka för att du tar dig tid och hjälper mig! Sen måste jag bara kolla så jag har förstått det hela rätt.

1. Jag måste köpa ''Dash kittet''

2. Jag måste köpa ''Wire Wiring Harness'' och koppla ihop den på något sätt

3. Jag måste köpa en ISO-kabel också. Eller är det den man kopplar ihop av ''Wire Wiring Harness''?

Är som sagt första gången jag ger mig in på något sånt här så är inte så ''haj'' på grejerna :lol:

Mvh
Jake
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

Ja precis, först måste du köpa "plasten" som bygger om det stora 2-dins hålet till 1-din ("din" är storleken på höjden, exempelvis så är 1-din = 5 cm på höjden, fast en 1-din stereos front bygger ju på mera så den är lite större längst fram :) )

Kabeln jag länkade till passar ihop med kontakten som går från bilens kabelstam, den kopplar du på där så slipper du klippa originalkablarna och skarva =) ..den kabeln du kopplat på är ju sedan "halvfärdig" då den saknas den standardkontakt som är till vanliga stereos, t ex. den du kikat på :) Denna kabeln som du kopplar på heter ISO-kabel, standard (typ). Du måste därmed ha ett kopplingsschema så du vet vilken kabel som ska vart, jag kan nog ordna fram det ifrån originalstereon, ISO-kabeln medföljer det dock anvisningar till samt går enkelt att hitta på nätet :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Sökord för stereoram?

Hur är det om man har multifunktions ratt och vill koppla radion till Ratten. Funkar det alls?
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

Det finns moduler att köpa, även dessa går att hitta på ebay för runt 450:- med frakt, då ingår också kablaget men man får skarva till en ISO-kontakt :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Sökord för stereoram?

Avenger skrev:Det finns moduler att köpa, även dessa går att hitta på ebay för runt 450:- med frakt, då ingår också kablaget men man får skarva till en ISO-kontakt :)
Inte så farligt absolut värt det om man hittar en hyfsad radio som passar. Kör annars på kassett adapter som jag använde till min gamla Walkman =D
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

Precis, det är värt pengarna :)

Ja juste, såna där kassettadaptrar minns jag :D ..finns även FM-sändare, dock lite sämre kvalité enligt mig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jake740
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 00:28

Re: Sökord för stereoram?

Avenger skrev:Ja precis, först måste du köpa "plasten" som bygger om det stora 2-dins hålet till 1-din ("din" är storleken på höjden, exempelvis så är 1-din = 5 cm på höjden, fast en 1-din stereos front bygger ju på mera så den är lite större längst fram :) )

Kabeln jag länkade till passar ihop med kontakten som går från bilens kabelstam, den kopplar du på där så slipper du klippa originalkablarna och skarva =) ..den kabeln du kopplat på är ju sedan "halvfärdig" då den saknas den standardkontakt som är till vanliga stereos, t ex. den du kikat på :) Denna kabeln som du kopplar på heter ISO-kabel, standard (typ). Du måste därmed ha ett kopplingsschema så du vet vilken kabel som ska vart, jag kan nog ordna fram det ifrån originalstereon, ISO-kabeln medföljer det dock anvisningar till samt går enkelt att hitta på nätet :)
Det vore super!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökord för stereoram?

Vilket ljudsystem har du, hur många högtalare är det i bilen? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jake740
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 00:28

Re: Sökord för stereoram?

Avenger skrev:Vilket ljudsystem har du, hur många högtalare är det i bilen? :)
Allt är original i bilen just nu. Så två i framdörrarna och två i hatthyllan.
Skriv svar