Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
tessan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 16:45

elfläktar Voyager -99 3.8 V6

har fått ett problem med min voyager 99 3,8

problemet är att elfläktarna inte går igång med resultat att det bubblar i expansionskärlet
fläktarna är hela ( startar när man tar bort kontakten till givaren vid termostaten).
tempmätaren visar normalvärde

någon som har en aning om vart man ska börja leta
Senast redigerad av Avenger den sön 01 sep 2013, 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Hej!

Hur lägger sig mätaren i bilen när du lossar kontakten till tempgivaren? Fungerar den i övrigt som den ska, visar den överhettning om du inte stänger av bilen?

Funderar på om det är något galet med PCM:en, för givaren borde ju vara felfri när den visar bra i mätarhuset? Alternativt om det är något galet med reläet, det sitter nästan under vänster strålkastare om jag minns rätt.

Har du någon felkod?

Jag hade nog börjat med att byta reläet och se om det kan vara orsaken, så slipper man gå på något mer avancerat och dyrt i förstahand.

Iofs så var reläet ganska dyrt om man handlar det nytt, 400:- med frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/Original-Engine ... 17&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tessan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 16:45

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

visar den överhettning om du inte stänger av bilen?
Nej

givaren borde ju vara felfri när den visar bra i mätarhuset?
den visar som den alltid har gjort

Har du någon felkod?
Nej . kan kolla imorrn

går det inte att mäta relät?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Hej,

Får inte fram några uppgifter i manualen om vilka värden som gäller om man mäter reläet, ska kolla vidare.

P.S, vad händer om du låter bilen stå på tomgång med motorn varm, då vill den öka i temp efter en stund?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tessan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 16:45

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

det som händer är nog snarare vad som inte händer.

inga fläktar startar. tempmätaren står kvar på samma ställe (mitt i mellan min och Max)
varningslampan för tempen tänds inte.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Men blir det ens varmt nog i sådana fall? :roll: Om mätaren aldrig sticker iväg så kommer inte fläkten starta? :?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Har verkligen tempmätaren och fläktarna samma givare? Mätaren har nog sin givare i motorblocket, och givaren till fläktarna sitter väl i kylaren? Eller har jag drömt det?
Jo, avenger, fläktarna går även fast mätaren står i mitten. Jag har för övrigt aldrig någonsin sett att tempmätaren passerat mitten på skalan. (och mina fläktar funkar som de ska)

Har du en multimeter kan du mäta på relät! Men ta loss det och koppla på 12 volt på spolen så märker du om det drar.

@avenger, borde du inte flytta vojje-kategorin till första sidan så du slipper flytta trådar hela tiden?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Sitter enbart en givare ganska nära termostaten på den årsmodellen och motorn, har precis samma bil och motor =) ..har dock aldrig tänkt på hur ofta fläktarna går, bilen har funkat så felfritt att man aldrig mekat i motorrummet på just denna :D

Dom håller sig väldigt bra i temp måste jag säga, som du påpekar så lägger den sig knappt i mitten :)

Jo jag tänkte också det, att jag flyttar kategorin kanske :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tessan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 16:45

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Problemet är löst.

det var kylarlocket som inte var tät och gjorde att det kokade/bubblade i expansionskärlet

fläkten startade inte då för givaren slår till fläkten vid 104°C och ett ej trycksat system kokar vid 100°C



tackar för alla hjälp / Tessan
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: elfläktar Voyager -99 3.8 V6

Skönt att det ordnade sig.

Fick ni byta locket eller var det packningen som var dålig?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar