Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
peppe
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 16:10

Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Hejsan,

Hade min bil inne på 9600 mila service å fick då bytt EGR ventil.
Kalaset kostade 12 500 :- och vart konstaterat att styrdonet va defekt och
för att byta och sätta i ett nytt ville de ha totalt 25 500 :-
Någon som sitter inne med en billigare lösning på mitt problem?
Toppen bra forum detta :-)

Ha en fin dag o vänliga hälsningar från....

P

Sent from my SGP312 using Tapatalk 4
Annons
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Ursäkta, men vad menar du med styrdon ?
Finns en hel del olika datamoduler i din årsmodell.
Så för att vi här på forumet skall kunna ge dig några vettiga och relevanta
svar behöver vi lite mer precis info om vilket styrdon/modul det gäller.

Sa dom något mer precist om vad som var fel ?

Var det en aukt verkstad som felsäkte med Chryslers
Starscan eller DRBIII ?
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
peppe
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 16:10

Re: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Ok, sorry för bristfällig info men jag vet inte vilken typ av styrdon jag har.
Började med att "check engine" lampan lyste och med hjälp av felkod fick jag fram att det var EGR ventilen som var trasig. Ventilen byttes men...
den Chrysler auktoriserade verkstaden fick inte släckt lampan men efter felsökning kom de fram till att motor styrdonet var kaputt.
Det är väl ett annat ord för databox väl?
Kan man med hjälp av reg. eller chassinummer få fram vilken modul man har?

Sent from my SGP312 using Tapatalk 4
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Bytte EGR-ventil på min -05 ganska nyligen. Tyvärr sotar de ihop, blir orörliga och utom en permanent lösning så de är bara o byta. Köpt min via ebay/USA för 800 kr ink frakt. Förm. samma tillverkare som för den som satt i bilen= skiljde inte något. Med i kartongen fanns det nya packningar i metall och nya bultar. Kom på någon vecka trots ett mejl om att den kunde bli försenad p g a kraftiga stormar på USA östkust.
Mycket enkelt att byta den, tog inte många minuter. Styrdon? När man ska starta motorn låter omborddatorn testa att den fungerar genom att låta den öppna en kort stund.Rör den sig inte blir det felkod. Ventilen är normal stängd och öppnar inte förrän vid full gas och hög belastning för att minska de nitrösa gaserna, avgasreningskrav.

"Kalaset kostade 12 500 :-" rena rånet! En timme är väl de minsta de debiterar så slutsumman borde ha varit max 3 000 kr.

Men ... denna gång (har köpt mycket som passerat landets gränser) åkte min försändelse dit i stickprovskontrollen på Arlanda som utförs av Posten AB. Utan att öppna paketet så bedömde de att varan skulle beläggas med tull på 100 kr och till det en expeditionsavgift på 125 kr. Bråkade inte då en EGR-ventil låg på 1 800 till 2 500 i Sverige (hur f-n det kan var möjligt, känns som om vi blir lurade hela tiden).

(Fick nyligen hem en verkstadsmanual (åt en bekant) till en tysk bil (hårtork) från ebay/USA på nästan 3 kilo! som här kostar minst 1 500 kr. Den passerade utan problem.)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Kolla med Arvid78, han bytte styrdonet på sin bil, har massa tips om hur det går till hos verkstaden :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Hej hej.

Om det är pcm,en du menar. Sitter i vänster hjulhus så har du två alternativ.

Plocka ur den gammla( finns olika utseenden på dom så bli inte rädd om du letar bilder och hittar några som ser annorlunda ut:-))

Köper du begagnad MÅSTE p/n numret stämma exakt med det som står på din nuvarande. Bilen måste dock stå på verkstad som har tillgång till DRBIII dator för pcm,en måste programmeras till din bil pga startspärr. Annars måste du skaffa allt som kom från bilen med den beg pcm,en (nycklar, och ja en hel del till som måste bytas för att din bil ska starta rakt av. Väljer du detta alt så kan du göra detta hemma men då måste alla delar som påverkas av startskärmen bytas ut.)

Väljer du bara beg pcm programmeras den att passa din startspärr. Har den beg pcm,en kommit från annan motor kan dom programmera om den till din motor.

Men som sagt production/number måste vara identiskt.

Jag köpte beg från usa för det fanns ingen närmare som hade mitt nummer.
Den kostade 3000 med frakt och tull.
Sen närmare 6000 i tid att programmera för det var inte så enkelt som det låter tyvärr. Men han var en klyftig en som gjorde det. Lyckades lura systemet på nåt sätt:-). Klarade han det förmodar jag att det funkar på alla. Kan tilläggas att det som var tvunget att luras in var min motor, den beg hade suttit i en 3,8.
Startspärren var inga problem alls.

Så hittar du en med samma p/n som suttit i en bil med likadan motor du har är det bara strartspärr som behöver fixas och det kostar inte mycket pengar i tid.

Det var begagnad.


Köper du en ny, som ligger allt mellan 11000-15000 som det gjorde när min gick sönder så kastar dom bara in allt och du har en helt ny pcm med garanti och allt. 25k för det låter alldeles för dyrt men å andra sidan vet jag inte vad din pcm kostar. Är olika priser för de olika har jag förstått.

Ring och kolla runt på olika verkstäder vad dom tror/vet vad boxen ligger på.
Sen kan man ju välja vilken verkstad som programmerar billigast.

Ett måste e ju självklart att dom har verktyget för att flasha pcm,en.


Om du undrar något utöver är det bara att fråga.


Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

10k till med ny pcm installerad och klar?? Då låter det inte så farligt. Men kolla ändå upp vad en ny pcm kostar så dom inte tar överpris för jobbet

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
peppe
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 16:10

Re: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Tusen tack Arvid78...

Väldigt utförligt och detaljerad beskrivning från dig.
Gläder mig och säkert många andra både nu och framigenom.
Min verkstad ville ha 25 500 totalt me EGR bytet och 9600 mila servicen, plus felsökning för att finna att de va styrdonet.

Så min pcm skulle kosta ca 10 000 plus byteskostnad då.

http://atech2.se/chrysler/motorstyrdon/80-polig-4007/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan den där länken vara intressant tro?

Får man fram sitt unika p/n nummer när man plockat ner sin pcm?
Tar man ner den från hjulhuset? I motor rummet eller "utifrån" så att säga...

Märkligt men igår kväll när jag lufta min chrysler så hade lampan slocknat :-)
Självläkande hehe...får väl se hur länge det fungerar.

Men när det börjar krångla igen så har jag denna fina beskrivning...tack igen
Hade gott...

P


Sent from my SGP312 using Tapatalk 4
Användarens profilbild
peppe
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 10 mar 2012, 16:10

Re: Sv: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Avenger skrev:Kolla med Arvid78, han bytte styrdonet på sin bil, har massa tips om hur det går till hos verkstaden :)
Tack tack... :-)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

För att komma åt den får du ta av däcket och innerskärmen. Där ser du boxen.
Nummret står på baksidan boxen:-).


Som jag sa så kolla upp vad din box kostar ny. Annars låter det helt ok med box och arbete för 10k:-) beroende på pcm priset.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Styrdon Chrysler Grand Voyager 2005/6

Bara kul att kunna hjälpa till när man kan:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar