Värmen går inte "upp", Elfläkt startar inte ?
Tempmätaren på våran Chryssare går inte över "normal" temp, Är lite orolig för att den inte fungerar som den ska, Hur kan jag mäta upp den på något sätt?
Har även märkt att elfläkten inte startar när vi kör i stan, det borde den väl göra ?
Kanske har med att göra att tempmätaren inte går upp ?
Värmen går inte "upp", Elfläkt startar inte ?
Värmen går inte "upp", Elfläkt startar inte ?
// Adam
http://www.privat.sitter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Voyager -95
http://www.privat.sitter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Voyager -95
Annons
Re: Värmen går inte "upp", Elfläkt startar inte ?
Hej,
Som jag ser det så är det antingen ett elektriskt fel (tempgivaren är trasig) eller så är termostaten helt enkelt dålig så att vattnet verkligen är "kallare" än normalt.
Oavsett så gör detta att kylfläkten inte startar, och det värsta vore då om tempgivaren är defekt eftersom vattnet då är varmt och kylfläkten går inte igång.
För att kolla om termostaten är "helt öppen = defekt" så kan du varmköra bilen och känna på kylarslangarna, om det är varmt så pumpas kylarvätskan rakt igenom systemet och motorn kyls fortare ...
Om termostaten inte är dålig så måste du kolla tempgivaren, det gör du genom att kolla lampan i instrumentpanelen, fungerar den? (den röda lampan som visar "överhettning" när man vrider om tändningen, den ska givetvis slockna när bilen startas, precis som ABS-lampor osv..).
MEN, först av allt, kolla så att det finns tillräcklig mängs kylarvätska i systemet och att det är luftat.
Mvh
Jonathan
Som jag ser det så är det antingen ett elektriskt fel (tempgivaren är trasig) eller så är termostaten helt enkelt dålig så att vattnet verkligen är "kallare" än normalt.
Oavsett så gör detta att kylfläkten inte startar, och det värsta vore då om tempgivaren är defekt eftersom vattnet då är varmt och kylfläkten går inte igång.
För att kolla om termostaten är "helt öppen = defekt" så kan du varmköra bilen och känna på kylarslangarna, om det är varmt så pumpas kylarvätskan rakt igenom systemet och motorn kyls fortare ...
Om termostaten inte är dålig så måste du kolla tempgivaren, det gör du genom att kolla lampan i instrumentpanelen, fungerar den? (den röda lampan som visar "överhettning" när man vrider om tändningen, den ska givetvis slockna när bilen startas, precis som ABS-lampor osv..).
MEN, först av allt, kolla så att det finns tillräcklig mängs kylarvätska i systemet och att det är luftat.
Mvh
Jonathan